W ostatnich latach wiele kursów zostało zlikwidowanych, głównie ze względu na nieopłacalność utrzymywania regularnych połączeń. Zdaniem starosty Waldemara Trelki, nowy program Fundusz Autobusowy daje samorządom szansę na odbudowanie sieci połączeń tam, gdzie do tej pory mieszkańcy borykali się z wykluczeniem komunikacyjnym. Dotyczy to zwłaszcza wielu seniorów, którzy nie posiadając własnego pojazdu, nie mają możliwości dojechania chociażby do przychodni zdrowia w miejscowości gminnej.
Inicjatywa starosty
- Właśnie dlatego zainicjowałem pierwsze, robocze spotkanie, podczas którego wraz z panem wicewojewodą Arturem Standowiczem zachęcałem samorządowców z powiatu radomskiego do skorzystania z rządowego programu Fundusz Autobusowy. Mam nadzieję, że wkrótce zobaczymy efekty w postaci wniosków lub pomysłów na poprawę publicznego transportu zbiorowego. Nie bez znaczenia jest duża dopłata 1 złotego za tak zwany wozokilometr dla przewoźników, którzy będą chcieli rozpocząć nowe kursy – mówi Waldemar Trelka, starosta radomski.
Według danych rządu, roczny budżet funduszu autobusowego ma wynosić co najmniej 800 milionów złotych, a przy stawce 1 złotego za 1 wozokilometr, w ciągu roku autobusy w całej Polsce mogą przejechać dodatkowo co najmniej 800 milionów kilometrów.
Transport publiczny w powiecie
Podczas wtorkowego spotkania, organizację powiatowych i gminnych przewozów autobusowych w świetle ustawy o publicznym transporcie zbiorowym z 2010 roku zaprezentował Leszek Góźdź, naczelnik Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Radomiu. Wskazał też na ustawowe zadania powiatów i gmin jako organizatorów publicznego transportu zbiorowego, omówił planowanie i organizowanie jego zrównoważonego rozwoju, a także tryby wyłaniania operatorów, czyli przewoźników, a także finansowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej.
Pomoże wojewoda
Założenia Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w myśl ustawy z 17 czerwca 2019 roku zaprezentował z kolei wicewojewoda Artur Standowicz. Przedstawiciele samorządów zapoznali się z harmonogramem programu, kryteriach analizy wniosków w postępowaniu oraz zasadach dofinansowania.
Według Ministerstwa Infrastruktury, warunkiem uzyskania dopłaty jest zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego przez organizatora komunikacji oraz sfinansowanie części ceny tej usługi w wysokości nie mniejszej niż 10 procent. Państwo zabezpieczy wówczas pozostałe 90 procent kwoty potrzebnej do utrzymania linii komunikacyjnej.
- Samorządy mogą liczyć na pomoc służb wojewody oraz rządu w przygotowaniu wniosków, analiz sytuacji, ale także wspólnego poszukiwania odpowiedzi na różne pytania, związane z realizacją tego projektu – zapewniał wicewojewoda Artur Standowicz, podkreślając, że przepisy nowej ustawy nie odnoszą się do przewozów realizowanych w ramach komunikacji miejskiej.
Pytania i dyskusja
Nie zabrakło też pytań ze strony samorządowców, którzy pytali między innymi o możliwości dofinansowania przewozów szkolnych, zwiększenie częstotliwości lub wydłużenia godzin obsługiwania istniejących linii autobusowych.
Wójtowie byli również zainteresowani sposobami na uzyskanie dofinansowania na linie, obsługiwane przez autobusy miejskie z Radomia, niepodlegające przepisom nowej ustawy. Wszystkie te uwagi zostały zanotowane przez wicewojewodę i mają być przekazane do ministerstwa, aby podczas realizacji wniosków zwiększyć szanse gmin z powiatu radomskiego na uzyskanie dofinansowania.