W połowie stycznia br. Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową z firmą Stadler na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. By produkcja nowych pojazdów mogła się rozpocząć, Koleje Mazowieckie musiały uzyskać unijne dofinansowanie i podpisać pierwszą z sześciu zaplanowanych umów na realizację zadania.
Na realizację tej historycznej inwestycji spółka aplikowała o środki unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Spółka o środki UE ubiegała się w ramach konkursu zorganizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Na liście projektów wybranych do dofinansowania znalazły się następujące projekty spółki KM:
1. „Zakup 12 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych II” POIS.05.02.00-00-0015/17
2. „Zakup 12 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych I” POIS. POIS.05.02.00-00-0014/17
3. „Zakup 16 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych ” POIS. POIS.05.02.00-00-0012/17
4. „Zakup 15 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych ” POIS. POIS.05.02.00-00-0013/17
Dofinansowanie UE dla powyższych projektów przyznane zostało na poziomie 50 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych projektu, co daje łączną kwotę dofinansowania w wysokości 580,25 mln zł. Ostatecznie alokacja przyznana na konkurs została zwiększona z 1 030,00 mln zł do 1 226,3 mln zł, zatem spółka KM pozyskała blisko 50 proc. całej alokacji przeznaczonej na konkurs w ramach działania 5.2 Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T.
- Cieszę się niezmiernie z tej decyzji. Właśnie na takie rozstrzygnięcie czekaliśmy. Co prawda, wszyscy liczyliśmy, że nasze projekty zyskają uznanie i dostaną dofinansowanie, ale nie mieliśmy jeszcze potwierdzonych informacji. Dziś, kiedy lista projektów została już zatwierdzona przez Instytucję Zarządzającą, a tym samym mamy zapewnione finansowanie, będziemy mogli podpisać umowę realizacyjną z firmą Stadler – mówił po ogłoszeniu listy projektów Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
W latach 2019 – 2022 Koleje Mazowieckie zakupią co najmniej 55 sztuk pięcioczłonowych ezt. Nowe pojazdy będą obsługiwały połączenia w tzw. Warszawskim Obszarze Funkcjonalnym, tj. Warszawa – Tłuszcz (16 ezt), Góra Kalwaria - Czachówek - Warszawa – Modlin (15 ezt), Sochaczew - Warszawa – Celestynów (12 ezt II), Skierniewice - Warszawa - Mińsk Mazowiecki (12 ezt I).
Obecnie Koleje Mazowieckie są pod względem posiadanego taboru najnowocześniejszym regionalnym pasażerskim przewoźnikiem kolejowym w Polsce. Park taborowy spółki to w 38 proc. pojazdy nowe (119 sztuk), pozostałe 62 proc. stanowią pojazdy w mniejszym i większym stopniu zmodernizowane (198 sztuk).