Poniedziałek 25 listopada
Erazma, Katarzyny, Beaty
RADOM aktualna pogoda

Nowelizacja "janosikowego" zanegowana bez dyskusji!

MUW, kt 2012-07-25 20:41:00

24 lipca br. w Sejmie RP nad projektem zmian w sprawie „janosikowego” obradowały wspólnie Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisja Finansów. Członkowie obu komisji niespodziewanie, po kilku miesiącach pracy, odrzucili bez jakiejkolwiek dyskusji projekt nowelizacji ustawy o „janosikowym”. Teraz wszystko rozstrzygnie się podczas plenarnych obrad.

Prowadzone od pół roku prace nad częścią Ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – na podstawie projektów: obywatelskiego (popartego przez 155 tys. obywateli naszego kraju) i samorządowego – dały efekt w postaci nowego projektu zmian dotyczących „janosikowego”. Wczoraj krótko przedstawił je sprawozdawca podkomisji Waldy Dzikowski. Mimo że członkowie obu komisji mieli poddać głosowaniu każdy ze zmienianych artykułów – oddzielnie te dotyczące gmin, powiatów i województw, do takiego głosowania nie doszło, ponieważ posłanka Monika Wielichowska (województwo dolnośląskie, powiat wałbrzyski) złożyła wniosek o odrzucenie projektu. Posłowie będący członkami obu komisji większością głosów (42 osoby) poparli jej wniosek (przeciw było 18 posłów, 4 wstrzymało się od głosu).

 Podczas dotychczasowych posiedzeń podkomisji – powołanej specjalnie do szczegółowego opracowania projektu zmian w ustawie – analizowane były zaprezentowane posłom projekty samorządowy i obywatelski. Podczas kolejnych miesięcy na temat zmian wypowiedzieli się eksperci powołani przez większość klubów parlamentarnych. Już raz projekt podkomisji trafił pod wspólne obrady Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Finansów Publicznych. Wówczas jednak został zwrócony do podkomisji, by opracować bardziej kompromisowe zmiany. Efektem kilkumiesięcznych prac był kolejny projekt nowelizacji, według którego nie tracił żaden z samorządów – ani gmin, ani powiatów, ani województw. Wypracowane zmiany odbiegały od tych proponowanych przez inicjatywę obywatelską i samorządy Warszawy oraz Mazowsza. Były jednak ukłonem zarówno w stronę płacących, jak i otrzymujących.

Inicjatywa narodzona z potrzeby zracjonalizowania prawa miała dać szansę w miarę równego rozwoju całego kraju. Opracowywana była przez kilka miesięcy, a w ciągu jednego posiedzenia obu komisji została zanegowana bez żadnej analizy i dyskusji. Teraz nowelizacją ustawy zajmą się wszyscy posłowie – prawdopodobnie podczas wrześniowych obrad plenarnych.
--------------------------------------------------------------------------------

Subwencja regionalna to mechanizm, który miał dać szansę w miarę równego rozwoju całego kraju. Idea była szczytna – lepiej prosperujące samorządy (województwa, powiaty, gminy) przekazują do budżetu państwa odpowiednio wyliczoną kwotę, a następnie pieniądze te są rozdysponowywane na wszystkie – odpowiednio: województwa, powiaty i gminy.

Ile powinny wpłacać? Wylicza się na podstawie odpowiedniego algorytmu, przy czym brany jest pod uwagę stan dochodów samorządu sprzed dwóch lat. Niestety, mechanizm ten nie przewidział pewnych sytuacji – np. kryzysu. Okazuje się bowiem, że dobrze wyglądający dochód może być już tylko miłym wspomnieniem, podczas gdy kwotę wyliczoną na jego podstawie trzeba płacić z kryzysowego – dużo skromniejszego budżetu. Dochodzi wówczas do absurdów – wpłata na rzecz innych zabiera np. ponad 60 proc. wypracowanych pieniędzy. Mało tego – ustawa o finansowaniu samorządów nie reguluje tego w żaden sposób. To oznacza, że równie dobrze samorząd może oddawać 90 proc. tego, co wypracował. Jak widać, mimo szlachetnych założeń, idea się nie sprawdza. Nie można przecież mówić o pomocniczości, gdy kosztem innych podcina się skrzydła „głównym płatnikom”. Nietrudno zatem o skojarzenia z Janosikiem. Taka sytuacja spotkała m.in. województwo mazowieckie – od 2004 r. do 2011 r. wpłaciło ono na rzecz innych województw już 5,1 mld zł. W tym roku Mazowsze musi oddać 658 mln zł.

Jak oblicza się wysokość wpłaty?

Kwoty wylicza się na podstawie wskazanego w art. 31 ustawy algorytmu:

liczba mieszkańców województwa z 2010 r.x (48% wskaźnika Ww) + (95% różnicy między wskaźnikiem W a 170% wskaźnika Ww).

Na czym polegały proponowane zmiany?

Bardzo ważnym elementem obu projektów (samorządowego i obywatelskiego) były zmiany w algorytmie naliczania wpłat. Przy zastosowaniu propozycji z projektu samorządowego wpłatę wyliczałoby się, mnożąc liczbę mieszkańców województwa przez 42 proc. wskaźnika Ww (a nie 48 proc. – jak jest obecnie) i sumując z 80 proc. (a nie 95 proc.) różnicy między wskaźnikiem W a 180 proc. wskaźnika Ww. Wówczas Mazowsze zapłaciłoby w 2012 r. ok. 512 mln zł (a płaci prawie 659 mln zł). Według projektu obywatelskiego, należałoby liczbę mieszkańców województwa z roku poprzedzającego rok bazowy mnożyć przez 38,4 proc. wskaźnika Ww, a następnie dodać do tego 76 proc. różnicy między wskaźnikiem W a 170 proc. wskaźnika Ww. Przy takim założeniu w 2012 r. Mazowsze wpłacałoby ok. 527 mln zł.

Projekt samorządowy kładł nacisk na inny ważny aspekt – zapis ograniczający wpłatę, jaką wnoszą samorządy, do 30 proc. dochodów podatkowych.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych