Interplay
20.01.2017 - 25.03.2017
Wystawa prac dwunastu polskich i niemieckich artystów, zorganizowana wspólnie z Europejskim Domem Sztuki Schafhof we Freising koło Monachium jest efektem rezydencji artystycznych, które odbyły się jesienią 2016 i wiosną 2017 roku w ramach Europejskiego Stypendium Sztuki Górnej Bawarii. Tytuł wystawy odnosi się do interakcji pomiędzy dziełem sztuki a widzem, odgrywającej niezwykle ważną rolę w sztuce.
Interakcja może zachodzić fizycznie poprzez dotykanie czy używanie obiektów lub na poziomie mentalnym poprzez konceptualne idee i projekty lub emocje, jakie dzieło wywołuje u widza. Na wystawie artyści prezentują prace wykonane w różnych mediach: malarstwo, rzeźba, instalacja artystyczna, fotografia, instalacja dźwiękowa i film video.
Uczestnicy z Niemiec: Elisabeth Heindl, Jadranka Kosorcic, Anne Pfeifer, Peter Pohl, Bertram Schilling, Franz-Ferdinand Wörle.
Uczestnicy z Polski: Tomasz Drewicz, Natalia Janus-Malewska, Artur Malewski, Damian Reniszyn, Anna Siekierska, Beata Szczepaniak.
Organizatorzy: Eulalia Domanowska – Centrum Rzeźby Polskiej, Eike Berg - European House of Art
Koordynatorzy: Weronika Elertowska, Leszek Golec
Szostak
20.01.2017 - 25.03.2017
Prezentowana w orońskiej Galerii „Oranżeria” ekspozycja to skrótowy przegląd trzydziestu lat pracy twórczej. Szczególny nacisk położono na zainteresowanie źródłem percepcji świata, procesów zachodzących w głowie jako takich i jako obiektu obserwacji. Większość pokazywanych prac pochodzi z ostatnich lat i skupia się na rozbijaniu i przenikaniu struktury przestrzeni, na docieraniu do jej wymiaru atomowego, gdzie więcej jest przestrzeni pomiędzy niż samej materii.
Oparcie się na fizycznych aspektach egzystencji i sprowadzanie form i materiałów do najprostszych, ma pomóc w nadziei opanowania lęku zawartego w pytaniach o kruchość, creatio continua i w końcu o sens życia.
Kurator: Jarosław Pajek
Dom/Schron
Sylwia Jakubowska
20.01.2017 - 25.03.2017
Dom - schron to instalacja powtarzająca swoją formą najmniejszy z pokoi mojego mieszkania. Powstał z gazet codziennych, ułożonych jedne na drugie tworząc ściany. Treść jest nieczytelna. Pozbawiony okien, zaopatrzony jedynie w wejście.
W tym Domu... wiadomości negatywne przestają straszyć. Gazety, nośniki grozy paradoksalnie stały się strażnikami granic naszej strefy bezpieczeństwa. Stały się budulcem dla bezpiecznego miejsca, schronienia. Destrukcyjne informacje są jakby oswojone a ich pejoratywny charakter zmienia się w pozytywny. Ale choć Dom-schron w swojej strukturze ukrywa wszystko co przeraża i czego boimy się, to nie czujemy się w nim zbyt komfortowo, niestety pozór bezpieczeństwa zdradza panująca wewnątrz niepokojąca cisza.
Na wystawę w „Kaplicy” złożą się trzy obiekty, monumentalny Dom - schron zbudowany z gazet, zaaranżowany w centralnej przestrzeni galerii oraz dwie mniejsze, wykonane w skali formy: syntetyczna bryła domu oraz makieta mieszkania artystki (rzut z góry przykryty taflą pleksiglasu).
Kurator: Anna Podsiadły