Szynobusy wyjadą na tory najprawdopodobniej już w styczniu 2012 r. 23 września upłynął termin składania ofert w przetargu na zakup szynobusów. Jedyną ofertę złożyła firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. Obecnie jestona weryfikowana przez komisję przetargową. Spalinowe szynobusy będą jeździć na liniach niezelektryfikowanych i charakteryzujących się mniejszym natężeniem ruchu. W każdym z nich znajdzie się 70 miejsc siedzących, co pozwoli obsługiwać trasy, na których do pociągu wsiada maksymalnie kilkadziesiąt osób.
- Cieszę się, że wspólnie unowocześniany tabor pozwoli komfortowo i szybciej dojeżdżać do pracy w stolicy wielu mieszkańcom podwarszawskich miejscowości. Nowe szynobusy wprowadzają prawdziwie europejski standard kolejowy nad Wisłą - są bezpieczne, przyjazne środowisku oraz dostępne dla niepełnosprawnych - powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.
- Ostatnie lata stanęły pod znakiem inwestycji w Kolejach Mazowieckich. Kupiliśmy nowoczesne pociągi piętrowe typu push-pull, które znakomicie sprawdzają się na długich trasach, ale także 16 Elfów. Te z kolei docelowo będą obsługiwać trasę Okęcie-Modlin. Jednak potrzebujemy także mniejszych składów - właśnie takich jak szynobusy, które z jednej strony zagwarantują pasażerom komfort podróży, a z drugiej - będą ekonomicznym rozwiązaniem dla spółki na trasach mniej obciążonych - podkreślił marszałek Adam Struzik.
Nowe pociągi to przede wszystkim większy komfort dla pasażerów. Wnętrza pojazdów będą wyposażone w urządzenia klimatyzacyjne. Znajdą się w nich także toalety. Oba szynobusy będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W wagonach zostaną zamontowane specjalne stojaki umożliwiające bezpieczne i wygodne przewożenie rowerów. Dla bezpieczeństwa podróżnych wagony zostaną wyposażone w monitoring. Co ważne, szynobusy będą także przyjazne środowisku. Zużywają bowiem znacznie mniej oleju napędowego niż tradycyjne lokomotywy spalinowe.
- Zakup szynobusów to w dłuższej perspektywie oszczędność dla spółki. Nie trzeba tłumaczyć, że przejazd szynobusu jest znacznie tańszy niż EZT-a, co ma duże znaczenie w przypadku linii o mniejszym natężeniu. To znaczące zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych taboru kolejowego. Duże znaczenie ma również fakt, że zakup ten pozwoli na eksploatację EZT-ów na bardziej obciążonych trasach, w tym w ramach aglomeracji warszawskiej - dodał wicemarszałek Marcin Kierwiński.
Podpisana dziś umowa pozwoli na dofinansowanie zakupu szynobusów z dotacji rządowej w wysokości 7,3 mln zł. Zgodnie z uchwałą Rady Ministrów z 2 grudnia 2008 r. w sprawie finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, Mazowsze od 2010 do 2015 roku corocznie będzie otrzymywać dotację celową w wysokości blisko 7,3 mln zł na zakup, modernizację i naprawy taboru kolejowego.
Nowe szynobusy dla Kolei Mazowieckich
Koleje Mazowieckie wzbogacą się o dwa nowoczesne szynobusy. Dziś umowę w sprawie przekazania 7,3 mln zł rządowej dotacji na ten cel podpisali wojewoda Jacek Kozłowski, marszałek Adam Struzik i wicemarszałek Marcin Kierwiński. Koszt całego zakupu to 12,8 mln zł. Pozostałe środki przekaże samorząd województwa mazowieckiego.
Komentarze naszych czytelników
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu