O budowie niespełna czterokilometrowej łącznicy koło Kielc poinformowały PKP PLK na konferencji w Kielcach. Prace już się rozpoczęły. Inwestycja ma kosztować ok. 42 mln zł. Finał tego projektu przewidziany jest na 2017 rok.
Tymczasem linia kolejowa nr 8 Warszawa-Radom ma ciągle pod górę. Jej modernizacja optymistycznie zakończy się w 2020 roku, jeszcze nie został wybrany nowy wykonawca odcinka Czachówek-Radom, trwa wykup działek na tej trasie (a jest ich ok. tysiąca). Poza tym inwestycja ta jest znacznie droższa od kieleckiej, bo ma kosztować 1,5 mld zł.
Prezydent Andrzej Kosztowniak jest zaniepokojony całą sytuacją. - Wniosek jest prosty. Po zbudowaniu węzła kolejowego z Warszawy do Krakowa będzie lepiej nim jechać niż naszą "ósemką". Nastąpi degradacja Radomia. Nie dość, że jej modernizacja jest odwlekana w czasie, to na dodatek może stać się nieopłacalna - mówił prezydent Radomia.
Jak wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, inwestycja w regionie świętokrzyskim nie zagraża modernizacji kolejowej "ósemki".
- To dwie różne inwestycje, które nie działają przeciwko sobie. Nikt nie zabierze pieniędzy przeznaczonych na linię kolejową nr 8 z Warszawy do Radomia. Świętokrzyskie wyłożyło pieniądze na budowę łącznicy ze środków RPO, ogłosiło takie zadanie, a my je wykonujemy. Skoro jest taka możliwość zbudowania łącznicy, z której mogliby skorzystać podróżujący koleją, to czemu mamy z niej nie skorzystać i de facto dać ludziom wybór, w jaki sposób chcą trafić z Warszawy do Krakowa - tłumaczy Mirosław Siemieniec.
Andrzej Kosztowniak wystosował pismo do premier Ewy Kopacz. Prosi w nim o powołanie stałego zespołu specjalistów, który będzie skutecznie i efektywnie nadzorować prace remontowej kolejowej "ósemki".
Oto jego fragment:
"Wielokrotnie podejmowałem interwencję i działania w sprawie szybkiego ukończenia tej inwestycji. Na licznych spotkaniach z przedstawicielami Zarządu PKP i Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju byliśmy uspokajani i zapewniani o dobrym toku prac. Jednak brak właściwego nadzoru ze strony administracji rządowej i niekompetencja inwestora doprowadziły do zaniedbań i wieloletnich opóźnień przy realizacji tej inwestycji. Trudno wierzyć, że dalsze prace będą przebiegać lepiej. Dlatego zwracam się do Pani Premier z prośbą o zobowiązanie ministra infrastruktury do powołania zespołu ministerialnego, który będzie nadzorował proces dalszej realizacji tego projektu przez PKP.
Druga wiadomość dotyczyła budowy łącznicy kolejowej jako połączenia trasy Kielce-Częstochowa z Centralną Magistralą Kolejową. Umożliwi ona podróż z Kielc do Warszawy z pominięciem Radomia. Deklarację powstania łącznicy do 2017 roku zapowiedział w ubiegłym tygodniu Wiceminister Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki.
Szanowna Pani Premier, nie muszę przekonywać Pani jako radomianki, ani nikogo, kto zna problem połączenia kolejowego Radomia z Warszawą jak ważna dla regionu jest linia kolejowa nr 8. Wielokrotnie było to podkreślane także przez Panią m.in. podczas wizyt i spotkań wyborczych. Przebudowa kolejowej ósemki jest jedną z najważniejszych dla naszej ziemi inwestycji i radomianie od lat czekają na dotrzymanie słowa, w sprawie jej realizacji.
Oczywiste jest również, że powstanie połączenia kolejowego z Kielc do Warszawy, z ominięciem Radomia stanowić będzie dalszą degradację regionu radomskiego. Naturalne będzie, że po wybudowaniu łącznicy przewoźnicy kolejowi przekierują znaczną część swoich połączeń Kielce-Warszawa-Kielce właśnie na Centralną Magistralę Kolejową (będą szybsze i bardziej rentowne).
Radom w oczywisty sposób utraci dotychczasowe połączenia nie tylko z Kielcami, Skarżyskiem Kam. ale także z Warszawą i innymi miejscowościami leżącymi przy trasie linii kolejowej nr 8. Już dziś liczba połączeń kolejowych nie odpowiada potrzebom. Po likwidacji kolejnych połączeń na linii nr 8, bardzo osłabione, a wręcz zerwane zostaną naturalne powiązania funkcjonalne Radomia i innych miast i miejscowości, w obrębie których odbywa się komunikacja związana z pracą, edukacją i innymi potrzebami.
Co równie istotne, drastycznie zostaną ograniczone możliwości komunikacyjne Radomia i Kielc z resztą kraju, w tym na trasie Rzeszów-Radom-Warszawa. Skutki tych działań będą odczuwane nie tylko przez radomian, ale również przez ponad 280 tys. mieszkańców powiatu skarżyskiego, ostrowieckiego i starachowickiego.
Obawy wiążą się także z tym, że po wybudowaniu łącznicy, Kielcom nie będzie już zależeć na szybkim remoncie linii nr 8, a więc w PKP lub w ministerstwie ktoś może dojść do wniosku, że dla samego Radomia nie opłaca się realizować tej inwestycji. To oczywiście czarny scenariusz, ale doświadczenie każe być przezornym".
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>