Akcja „Więcej życzliwości dla kobiet w ciąży" ma zwrócić uwagę na sytuację i potrzeby przyszłych mam w przestrzeni publicznej oraz promować właściwe wzorce zachowań. Kampanię zorganizował miesięcznik „M jak mama” (MURATOR S.A.). Partnerem akcji jest m.in. Spółka „Koleje Mazowieckie – KM”.
- Zdajemy sobie sprawę z istniejących barier utrudniających codzienne poruszanie się, dlatego dokładamy wszelkich starań, aby podróż naszymi pociągami była dostępna dla wszystkich i wygodna. W pociągach Kolei Mazowieckich specjalnym piktogramem są oznaczone miejsca dla podróżujących przyszłych mam, a także osób podróżujących z dziećmi. Ponadto instalujemy przewijaki dla niemowląt. Jednak wciąż bardzo ważnym elementem jest zaangażowanie społeczeństwa. W codziennej podróży do pracy, czy szkoły często zapominamy o bardzo prostych gestach, takich jak ustąpienie miejsca czy pomoc przy wejściu do pociągu. Dlatego kolejny raz przyłączyliśmy się do tej kampanii. - mówi Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich.
- Kiedy na łamach „M jak mama” podjęliśmy temat traktowania kobiet w ciąży w przestrzeni publicznej do redakcji napłynęło mnóstwo listów. Wyłonił się z nich negatywny obraz polskiego społeczeństwa, które nie szanuje przyszłych matek. Poprzez naszą akcję chcemy zwrócić uwagę na fakt, że kobiety ciężarne potrzebują pomocy i życzliwości otoczenia. A dlaczego ciąża ma stawiać kobietę w sytuacji uprzywilejowanej? Dlaczego zdrowej, młodej dziewczynie w ciąży powinniśmy ustąpić miejsca w środkach komunikacji czy przepuścić w sklepowej kolejce? Bo każda ciąża to ogromne obciążenie dla organizmu kobiety, ciężka próba dla jej ciała i psychiki. Mało kto wie, że serce kobiety w ciąży przyspiesza z 70 do 85 uderzeń, co oznacza, że pracuje tak, jakby cały czas biegła truchtem.... Kobiecie w ciąży należą się szczególne względy, i w miejscach publicznych, i w domu, i w pracy. Zrozumienie dla jej stanu i chęć ułatwienia życia, zwykła ludzka życzliwość, ustąpienie miejsca w autobusie, przepuszczenie w kolejce do kasy, powinny stać się normą – mówi Marta Radzik-Maj, redaktor naczelna miesięcznika „M jak mama”.
Koleje Mazowieckie nie po raz pierwszy włączają się w akcję na rzecz przyszłych mam. W 2009 roku Spółka wzięła udział w podobnym projekcie – „Odmienny stan – odmienne traktowanie”. W ramach tej akcji Koleje Mazowieckie, jako pierwszy i jedyny przewoźnik, oznaczyły wybrane miejsca siedzące w pociągach specjalnym piktogramem przedstawiającym sylwetkę kobiety w ciąży.
W 2011 roku Spółka była organizatorem, wspólnie z Pełnomocnikiem Rządu ds. Równego Traktowania, akcji społecznej „Pamiętaj o mamach”, której celem było zwrócenie uwagi pasażerów oraz pracowników firmy na osoby podróżujące z małymi dziećmi. W pociągach umieszczone zostały naklejki, promujące wśród pasażerów pomoc osobom podróżującym z małymi dziećmi. Spółka została także partnerem akcji „Polska – miejsce przyjazne mamie i dziecku” promowanej pod hasłem „Nie udawaj, że nie widzisz”. Organizatorem kampanii był portal ofeminin.pl.
Spółka nie tylko promuje dobre wzory postępowania, ale podejmuje konkretne kroki, by likwidować bariery, utrudniające podróżowanie z małymi dziećmi. Modernizowane składy wyposażane są w przewijaki dla niemowląt, a także windy i podnośniki ułatwiające wsiadanie i wysiadanie. Nowe pociągi (np. wagony piętrowe, pociągi FLIRT czy ELF) są niskopodłogowe. Cechą charakterystyczną są przestronne wnętrza i szerokie przejścia, a także oznakowane miejsca, gdzie można swobodnie postawić wózek dziecięcy i usiąść przy nim, na specjalnym odchylanym siedzeniu.