Dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych w ramach rekordowego kontraktu o wartości ponad 2 mld zł, zawartego w styczniu 2018 r. rozpoczęły się w czerwcu br. Pierwszych 6 pojazdów wyprodukowanych w siedleckim zakładzie Stadler Polska zostało skierowanych do obsługi linii Warszawa – Działdowo, a kolejne 12 ezt do obsługi tras Łowicz– Warszawa – Celestynów.
Trzecia z podpisanych umów wykonawczych na dostawę kolejnych 12 ezt do obsługi trasy Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki jest w trakcie realizacji.
Dostarczone pojazdy FLIRT KM zostały wyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA – system bezpieczeństwa pociągu opracowany przez producenta. ETCS GUARDIA Stadlera obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, jak również konwencjonalny system bezpieczeństwa klasy B. Przełączenie systemów odbywa się dynamicznie, bez konieczności zatrzymania pojazdu. Od połowy grudnia br. wszystkie pociągi FLIRT KM kursujące na linii nr 9 jeżdżą pod nadzorem ETCS poziomu 2, gwarantując pasażerom najwyższe bezpieczeństwo podróży.
- Realizacja zamówień w okresie pandemii wiąże się z wieloma utrudnieniami. Zamówienie dla Kolei Mazowieckich, bardzo prestiżowe i istotne dla naszej firmy, wiązało się dodatkowo z ambitnym wyzwaniem - wyprodukowaniem i homologowaniem pojazdu wyposażonego w nasz własny, nowoopracowany system ETCS. Udało nam się osiągnąć cel – FLIRT KM to pierwszy pojazd Stadlera na świecie wyposażony w ETCS GUARDIA, który otrzymał zezwolenie i jest już w eksploatacji. Jestem dumny, że to właśnie nasz siedlecki zespół zrealizował to ambitne zadanie. Jednocześnie bardzo się cieszę, że mimo pandemii, mogliśmy przekazać naszemu Klientowi komplet pojazdów z obu pierwszych umów. Jestem przekonany, że będą dobrze służyły przewoźnikowi i pasażerom – powiedział Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
Zawarty kontrakt ramowy przewiduje podpisanie kolejnych umów wykonawczych na dostawę pięcioczłonowych jednostek - 15 ezt do obsługi trasy Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa –Nasielsk oraz 16 do obsługi trasy Warszawa – Tłuszcz.
- Można uznać, że ten kolejny pojazd jest takim prezentem świąteczno-noworocznym dla naszych pasażerów. Myślę, że wspólnie stanęliśmy na wysokości zadania i mimo pandemii konsekwentnie realizujemy ten kontrakt. Jest to możliwe dzięki wytężonej pracy zarówno ze strony Kolei Mazowieckich, jak i Stadlera. Dziękuję za miniony rok współpracy i mam nadzieję, że nadchodzący rok pozwoli na powrót do normalności – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.
Zgodnie z umową, wraz z pojazdami, Stadler zapewnia przewoźnikowi świadczenie usług serwisowych dla każdego z nich, dostarcza pakiet pozderzeniowy (naprawczy) oraz szkoli pracowników z zakresu obsługi pojazdów. Spółka KM, w ramach przewidzianego prawa opcji, będzie miała również możliwość zlecenia wykonania do dwóch napraw w poziomie utrzymania P4 każdego z dostarczonych pojazdów.
Warto zaznaczyć, że wszystkie pojazdy dla Kolei Mazowieckich powstają w siedleckim zakładzie firmy Stadler Polska na Mazowszu przy zaangażowaniu miejscowych pracowników i udziale lokalnych dostawców. Aby podkreślić ten fakt, składy zostały opatrzone znakiem „FLIRT – wyprodukowano na Mazowszu”.
Pojazdy FLIRT KM to elektryczne zespoły trakcyjne najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne, z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Są jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi osiągają prędkość 160 km/h. Posiadają wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami ułatwiającą wejście na pokład, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).