Poniedziałek 25 listopada
Erazma, Katarzyny, Beaty
RADOM aktualna pogoda

Kiedy mąż nie może

Daniel Trzaskoś, BrandScope 2012-04-04 00:10:00

Według najnowszych danych w województwie mazowieckim najczęściej wzywanymi do domu specjalistami są: serwisanci sprzętu AGD – 37% wezwań, hydraulicy 34%, serwisanci RTV i osoby do naprawy komputerów po 8% oraz ślusarze 6%*. Niektóre z prac przez nich wykonywanych to proste naprawy. Głowa rodziny, nawet ta bez specjalnego przygotowania zawodowego, powinna sobie z takimi usterkami samodzielnie poradzić. Z czego więc wynika coraz częstsze wzywanie tego typu specjalistów? Powodów może być kilka.

Mazowiecki hydraulik pracuje w Niemczech

Bezrobocie w woj. mazowieckim wynosi wprawdzie tylko 10,4% czyli znacznie mniej niż średnia krajowa 13,2% (GUS, styczeń 2012) jednak na taki wynik wpływa głównie stolica. W pozostałej części województwa już tak dobrze nie jest. Brak pracy jest najistotniejszym czynnikiem skłaniającym do emigracji. W najbliższym czasie to z pewnością się nie zmieni. Tylko do Niemiec w 2012 roku, wg szacunków Workservice, wyjedzie z Polski do pracy zarobkowej około 110 tys. osób. Na niemieckim rynku poszukiwani i cenieni są polscy robotnicy wykwalifikowani. Chociaż mieszkańcom Mazowsza rzadko udaje się znaleźć zatrudnienie za 1,7 -2 tys. euro brutto miesięcznie, jak ich niemieckim kolegom wykonującym podobne prace, to jednak nawet nieco niższe zarobki są kuszące. Wg danych GUS po wejściu naszego kraju do UE i wraz z otwieraniem się kolejnych rynków pracy z Polski do krajów „starej Unii” wyjechało ponad 2 mln osób (2,3 mln przebywało za granicą w szczytowym pod tym względem 2007 roku). Wg danych CEBOS 7% mieszkańców woj. mazowieckiego pracowało za granicą w ciągu ostatnich 10 lat. Nawet jeśli kryzys finansowy w 2008 roku spowodował powrót do kraju kilkuset tysięcy pracowników zarobkowych, to jednak emigracyjny trend jest trwały. Wyjazdy do pracy spowodowały, że w wielu domach brakuje męskiej ręki do prostych napraw. Otwarcie od maja 2011 r. rynku pracy w Austrii, a szczególnie w Niemczech, które od dawna są tradycyjnym celem emigracji zarobkowej mieszkańców Mazowsza, pogłębiło problem.

Specjalista w 30 minut

Zmienia się też nasze nastawienie do takich prac. - Coraz częściej korzystamy z pomocy specjalistów, bo tak jest nam po prostu wygodniej. Czas poświęcany kiedyś np. na kupno, dopasowanie i wymianę węża w pralce wolimy poświęcić na zabawę z dzieckiem czy grilla ze znajomymi – mówi socjolog Justyna Przybycień. Ilość spraw, jakie codziennie mamy na głowie sprawia, że na drobne, lecz czasochłonne dla osoby pozbawionej fachowej wiedzy naprawy, brakuje po prostu czasu. Coraz nowocześniejszy sprzęt AGD i RTV to dodatkowo ryzyko, że próba własnoręcznej interwencji przyniesie więcej szkód niż pożytku. Dlatego wzywamy fachowców. Pomoc specjalistów pomagających nam w ramach usług assistance ma dwie zasadnicze zalety - jest tania i dostępna 24h na dobę. – Największe firmy asystenckie mają w całej Polsce specjalistów, z którymi na stale współpracują. Są to fachowcy sprawdzeni i solidni, często prawdziwe „złote rączki”, w dodatku dostępni w bardzo krótkim czasie. W miastach od zgłoszenia z prośbą o pomoc do wizyty specjalisty mija średnio tylko 30 minut.- mówi Agnieszka Walczak, członek Zarządu Mondial Assistance. Assistance to rodzaj dodatkowego ubezpieczenia coraz częściej dołączanego przez instytucje finansowe do kont bankowych, kart kredytowych czy ubezpieczeń. W ubiegłym roku z takiej pomocy skorzystało prawie milion osób w Polsce. Obok najpopularniejszego dołączanego do polis komunikacyjnych coraz częściej klienci mogą korzystać z assistance domowego pozwalającego właśnie na bezpłatne skorzystanie z hydraulika czy serwisanta. Wezwania do tego typu pomocy nasilają się w okresach świątecznych, kiedy brak czasu jest jeszcze bardziej dotkliwy, a odkładane na później drobne naprawy stają się zbyt uciążliwe, żeby w nieskończoność czekać na interwencję męża…

* Na podstawie danych Mondial Assistance za 2011 rok.


Wojciech Wężyk - Wiceprezes jednej z lokalnych firm z sektora MSP, korzysta z Assistance.

Dlaczego Pan nie naprawia samodzielnie usterek w domu?
Po pierwsze nie opłaca sie poświęcać własnego czasu na takie zajęcie, bo mogę więcej zyskać finansowo pracując nad innymi tematami. Poza tym uważam, że skoro mam możliwość korzystania z usług fachowców za darmo w ramach pakietu dołączonego do ubezpieczenia mieszkania, to dlaczego nie skorzystać?

Z jakich usług Pan korzysta najczęściej?
Zdarzyło mi sie wezwać fachowca do naprawy zamka w drzwiach, tego nigdy sam bym nie umiał zreperować. Najczęściej w zimie korzystałem z pomocy przy odpaleniu akumulatora.

Co Pana najbardziej zaciekawiło w Assistance?
Sam fakt, że posiadam takie usługi w pakiecie ubezpieczeniowym. Nie miałem o tym pojęcia przez dłuższy czas.
 

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych