Sobota 23 listopada
Adeli, Klemensa, Orestesa
RADOM aktualna pogoda

GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą jednego z odcinków trasy S7

dm, tvn24 2020-10-04 17:05:00

Niemal 15-kilometrowy odcinek S7 między węzłami Lesznowola i Tarczyn nie ma wykonawcy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odstąpiła od umowy z firmą, która miała realizować budowę.

"Po wykorzystaniu wszelkich dostępnych narzędzi mobilizujących wykonawcę, GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z firmą realizującą odcinek drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn o długości blisko 15 km. Jednocześnie rozpoczęliśmy przygotowania do przeprowadzenia inwentaryzacji w terenie oraz przygotowujemy się do opracowania dokumentów do przetargu na dokończenie niezrealizowanych prac" - napisano w komunikacie.

"Utrata zaufania przez inwestora"

Dodano, że przetarg na dokończenie niezrealizowanej części kontraktu zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku. Jak informuje GDDKiA, wykonawca robót firma IDS-BUD, mimo wielokrotnych wezwań nie zrealizowała prac objętych kontraktem, a mobilizacja sprzętu i kadry nie rokowała, by inwestycja została skutecznie zakończona.

"Jednym z powodów rozwiązania umowy z przyczyn leżących po stronie wykonawcy jest zawarcie przez niego, bez zgody inwestora, umowy cesji wierzytelności z bankiem. Oznacza to, że wszystkie należne wykonawcy z tytułu zrealizowanych robót płatności kierowane miałyby być na konto banku. Jest to działanie niezgodne z warunkami kontraktu. Ponadto fakt ten stanowi o złej wierze wykonawcy, czego skutkiem jest utrata przez inwestora zaufania do rzekomo profesjonalnego przedsiębiorcy" - dodano.

Jak informuje GDDKiA po upływie prawie 30 proc. czasu na ukończenie zadania, zaawansowanie rzeczowe wykonanych prac wynosi jedynie ok. 6,3 proc.

"Wykonawca we wrześniu przedstawił raport, z którego wynikało, że na budowie pracowało 45 pracowników, zaangażowanie sprzętowe wynosiło 88 sztuk. Tymczasem według monitoringu prowadzonego przez nadzór pracowało jedynie 18 osób i 27 jednostek sprzętu" - podkreśla GDDKiA.

Dodano, że GDDKiA posiada gwarancje bankowe wykonawcy, dzięki czemu Skarb Państwa będzie mógł pozyskać określone środki finansowe dla zaspokojenia ewentualnych, należnych zgodnie z kontraktem i potwierdzonych płatności na rzecz przedsiębiorstw wykonujących prace i usługi na placu budowy (podwykonawców, usługodawców i dostawców).

Trzy odcinki

Budowa trasy S7 Warszawa - Grójec została podzielona na trzy odcinki realizacyjne. Zadanie "A" to odcinek od węzła Lotnisko (bez węzła) do węzła Lesznowola (z węzłem) o długości ok. 6,6 km. Po odstąpieniu od umowy z firmą Rubau w maju 2019 r., w lutym 2020 r. GDDKiA podpisała kontrakt z firmą Polaqua. Wartość tej umowy to 457,3 mln zł. Prace zakończą się w październiku 2022 r. Zaawansowanie rzeczowe przekroczyło 15 proc.

Zadanie "B" to odcinek od węzła Lesznowola (bez węzła) do węzła Tarczyn Północ (z węzłem) o długości ok. 14,8 km. Wykonawcą tego odcinka do piątku była firma IDS-BUD, z którą GDDKiA właśnie rozwiązała umowę.

Zadanie "C" to odcinek od węzła Tarczyn Północ (bez węzła) do początku obwodnicy Grójca o długości ok. 7,9 km, który realizuje firma Mota-Engil Central Europe. Wartość kontraktu to ok. 203,4 mln zł. Zakończenie wszystkich prac przewidziane zostało w marcu 2021 r. Zaawansowanie rzeczowe wynosi ponad 75 proc.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych