Decyzję lokalizacyjną dla budowy torowiska i lotniskowej stacji dla portu Warszawa-Modlin wydał wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski. Na konferencji podczas, której ją ogłosił byli również, marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, członek zarządu, dyrektor ds. strategii i rozwoju, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Maciej Kaczorek oraz prezes zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin Jacek Kowalski
Obecnie pasażerowie, którzy wybierają dojazd na modlińskie lotnisko koleją, są dowożeni autobusami ze stacji Modlin pod terminal pasażerski. Narzekają na to i sami pasażerowie, i linie lotnicze, dla których jest to jeden z istotnych minusów lotniska położonego na północ od stolicy. W 2029 roku ma się to zmienić.
Dzięki decyzji lokalizacyjnej inwestor - spółka PKP PLK - będzie mógł zabiegać o pozwolenie na budowę, którego uzyskanie jest realne w połowie 2026 roku. Po tym terminie będzie można już ogłosić przetarg. Realizacja inwestycji ma rozpocząć się w pierwszym kwartale 2027 roku ma zakończyć się 2029.
"Rozwój Modlina był bezpodstawnie tłumiony"
- To bardzo dobra wiadomość, ponieważ nowa linia zintegruje transport lotniczy z kolejowym. Pasażerowie zyskają wygodny dojazd i bezpośrednie połączenie m.in. z Lotniskiem Chopina. Ta inwestycja zdecydowanie będzie sprzyjać rozwojowi portu Warszawa-Modlin, który planuje zwiększenie przepustowości i uruchomienie nowych tras - powiedział marszałek Adam Struzik.
- Wydałem strategiczną decyzję przyspieszającą rozwój lotniska w Modlinie. Lotniska, którego rozwój był przez wiele lat bezpodstawnie tłumiony. Dziś zmieniamy to dzięki współpracy rządu z samorządem z korzyścią dla mieszkańców województwa. Tą decyzją z poziomu rządowego wzmacniamy rozwój gospodarczy regionu. Z efektów przedsięwzięcia skorzystają przedsiębiorcy, mieszkańcy oraz turyści odwiedzający centralną Polskę - podkreślił Mariusz Frankowski, wojewoda mazowiecki.
Peron pasażerski i cargo
Projekt przewiduje wybudowanie 5,5-kilometrowego, dwutorowego przedłużenia linii kolejowej Warszawa-Modlin, od stacji Modlin do portu lotniczego Warszawa-Modlin. Na w pełni zelektryfikowanym torowisku pociągi będą mgły jeździć z prędkością do 100 km/h. Rozbudowa obejmie również istniejącą stację kolejową Modlin o kolejny tor i peron o długości 200 m.
W związku z inwestycją będzie musiał być przebudowany układ drogowy w Nowym Dworze Mazowieckim. Trzeba będzie m.in. wybudować bezkolizyjne, dwupoziomowe skrzyżowania i wiadukty na przecięciu nowej linii kolejowej z drogą krajową nr 62 oraz drogą powiatową nr 2413W. Przewidziano budowę trzech wiaduktów.
Przy lotnisku powstanie stacja pasażerska, która zlokalizowana będzie w pobliżu ronda znajdującego przed lotniskiem. Pasażerowie będą mogli w wprost z peronu przejść do terminalu bez potrzeby chodzenia po schodach. Przy porcie w Modlinie zbudowany zostanie też peron towarowy dla potrzeb cargo czy dostaw np. paliwa lotniczego. Poinformowano również o pracach nad bezpośrednim połączeniem lotniska w Modlinie z CPK, ale to odległe plany.
Szacuje się, że koszt inwestycji wyniesie około 256 mln zł. Samorząd województwa mazowieckiego w latach 2016–2026 zabezpieczył na etap przedprojektowy i opracowanie projektu 21 mln zł. Przewiduje się, że prace budowlane zostaną sfinansowane z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027.
- To czysta synergia: dzięki współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego oraz Mazowieckim Urzędem Wojewódzkim zrealizujemy inwestycję, która znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu. Bezpośrednie połączenie kolejowe z lotniskiem w Modlinie to krok w stronę nowoczesnego i zintegrowanego transportu, na który liczą mieszkańcy i podróżni - stwierdził Maciej Kaczorek, członek zarządu - dyrektor ds. strategii i rozwoju w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
A w Radomiu?
Lotnisko Warszawa-Radom ma do kolei bliżej. Po pierwsze, w tym roku oddano do użytku znajdujący się ledwie 2 km od terminalu pasażerskiego na Sadkowie przystanek kolejowy Radom-Wschód. 2 km niby niewiele, ale to wiąże się z przesiadką na komunikację miejską czy taxi. Czy w ogóle jest brane pod uwagę wybudowanie torów do samego lotniska?
Po drugie - niepełna 500 metrów od terminala przebiega, równolegle do niego bocznica kolejowa. Była przez dziesięciolecia wykorzystywana przez wojsko do zaopatrzenia znajdujących się na Sadkowie jednostek, w tym pułku lotniczego. W pierwotnych planach Polskich Portów Lotniczych, właściciela lotniska w Radomiu, jeszcze przed oddaniem go do użytku, to właśnie tam, po północnej stronie ul. Lubelskiej lokalizowano przystanku kolejowy dla lotniska dla Sadkowie.
Bocznica łączy się z linią kolejowej nr 26 Łuków-Radom Główny. Problem, w tym, że to nie PKP Polskie Linie Kolejowe nie są jej właścicielem. Jednak w ramach przygotowań do budowy przystanku Radom Wschodni, w latach 2020-2022 PKP PLK zamontowały dziewięć dodatkowych rozjazdów w obrębie wiaduktu przy ul. Żeromskiego, które umożliwiają zjazd z linii kolejowej nr 26 Łuków-Radom Główny na linię nr 8 Warszawa Zachodnia - Radom Główny.
Na razie jednak, wobec problemów porty Warszawa-Radom z zapewnieniu odpowiedniego ruchu lotniczego, sprawa inwestycji kolejowej zeszła na dalszy, niemal wręcz zapomniany plan. Jeśli jednak sprawdzą się przewidywania ekspertów, że w ciągu dwóch dekad co najmniej podwoi się lotniczy ruch pasażerski w Polsce trzeba będzie do tego planu powrócić.
Skomunikowanie lotnisk się zmienia
Lotnisko w Modlinie jest na zupełnie innym etapie rozwoju, ale obecnie dojazd do niego z południowej części Warszawy jest dużo bardziej problematyczny niż do Radomia. Wybudowanie bezpośredniego dojazdu koleją z centrum stolicy, a także z portu Chopina, pod sam terminal modlińskiego portu zdecydowanie poprawi jego skomunikowanie.
Od półtora roku Radom ma świetne połączenie drogowe S7 z Warszawą - z centrum Radomia do lotniska na Okęciu dojeżdża się (w zgodzie z przepisami) w niespełna 45 minut. Nie zauważają tego przedstawiciele niektórych linii lotniczych, wciąż powtarzając nieaktualne już od dawna informacje o skomunikowaniu Radomia ze stolicą.
Co ciekawe, sam od jakiegoś czasu przy wylotach z Okęcia, mimo tak dobrego połączenia drogowego korzystam z kolei. Co prawda, aby dotrzeć do portu im. Chopina, muszę się przesiadać na stacji Warszawa Służewiec, dla przejechania jednego przystanku do terminalu Chopina, ale trwa to jednak na tyle krótko (max. 15 min), że się opłaca. Odchodzi bowiem opłata za pozostawienie auta na którymś z parkingów pod lotniskiem. Gdyby pociągi z Radomia do Warszawy kursowały zatrzymując się bezpośrednio przy porcie lotniczym Chopina, byłoby idealnie.
Dwa intermodalne terminale w Radomiu
Wobec projektów wybudowania w Radomiu, przy linii kolejowej dwóch intermodalnych terminali kontenerowych (obok powstającego przystanku Radom Południe (lina nr 8 i 22) oraz już istniejącego Radom Północny (linia nr 8) warto rozważyć ich bezpośrednie skomunikowanie z lotniskiem Warszawa-Radom.
Plany PPL dla portu na Sadkowie, mówiące o modelu połączenia w najbliższych latach komponentu pasażerskiego z cargo, wobec wprowadzanych właśnie w życie projektów wyżej wymienionych intermodalnych terminali kontenerowych, powstających w odległości kilku kilometrów od lotniska nabierają bardziej realnego kształtu.
| Cała prawda o lotnisku w Radomiu. To musisz wiedzieć ▶️