Większość z tłumaczy posługuje się polskim językiem migowym oraz systemem językowo – migowym na poziomie zaawansowanym. Ponadto czterech tłumaczy zna sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych (w stopniu podstawowym i średniozaawanowanym). 7 osób zgłosiło gotowość udzielenia pomocy głuchoniewidomym na terenie całego województwa. Pozostali będą wspierać niesłyszących w wybranych gminach i powiatach Mazowsza.
Aby skorzystać z pomocy tłumacza, należy zgłosić taką potrzebę najpóźniej na trzy dni robocze wcześniej do wybranego urzędu. W Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim umówienie spotkania z tłumaczem umożliwia aplikacja dostosowana do potrzeb niepełnosprawnych z dysfunkcją słuchu, dostępna na www.mazowieckie.pl. Należy wypełnić formularz „Tłumacz dla osób niesłyszących i głuchoniewidomych”, który znajduje się w zakładce „Pomoc” w lewym górnym rogu witryny. W ramach aplikacji należy podać swoje dane osobowe i adresowe, wskazać sprawę do załatwienia oraz określić jej termin.
Osoby znające systemy komunikowania z niesłyszącymi / głuchoniewidomymi od 14 czerwca 2012 r. mogą wpisać się do rejestru tłumaczy u wojewody. Wnioski przyjmowane są: w kancelarii Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą lub drogą pocztową. Dodatkowe informacje o rejestrze i wymaganych dokumentach znajdują się w zakładce „Rejestry, ewidencje, archiwa” (Wydział Prawny) w Biuletynie Informacji Publicznej MUW.