Każda umowa z firmą odpowiedzialną za wywóz śmieci zawierana jest indywidualnie. W każdym tego typu dokumencie zawarty jest zapis dotyczący okresu wypowiedzenia i w zależności od firmy może być on różny. Ze względu na tego typu rozbieżności każdy z właścicieli nieruchomości lub zarządca budynku, z którym została podpisana umowa, powinien we własnym zakresie dowiedzieć się, jaki obejmuje go okres wypowiedzenia. Rozwiązanie umowy z zachowaniem terminu wypowiedzenia powinno być ze skutkiem 30 czerwca 2013 roku.
- U nas umowę należy rozwiązać umowę osobiście. W mieście mieszkańcy są raczej poinformowani w tym zakresie, choć są różne interpretacje, np. niektórzy nie wiedzą czy sami mają rozwiązać umowę z firmą czy to firma rozwiąże umowę z nimi. Gorzej sytuacja wygląda na wsi. Staramy się jednak mieszkańcom wsi wyjść naprzeciw naprzeciw i w danych miejscowościach tworzymy listy, na których należy się jedynie podpisać, aby taką umowę z nami rozwiązać. Konsultowałem się z prawnikami, jak takie rozwiązanie umów powinno wyglądać. Jedni uważają, że mieszkańcy nie muszą tego robić, bo zobowiązania przestaną być wiążące w chwili, gdy gmina przejmie obowiązki w zakresie odbioru odpadów komunalnych. Inni natomiast twierdzą, że rozwiązanie umowy przez osoby indywidualne jest konieczne. I my się tego trzymamy – mówi Marcin Małecki, współwłaściciel firmy Ekoestetyka.
W większości firm obowiązuje jednomiesięczny okres wypowiedzenia, przy czym rozwiązanie umowy powinno być ze skutkiem 30 czerwca. Tak jest w przypadku firm Ekola, Almax i ATS Recykling. - Jeśli umowa z nami zawarta dotyczy firmy, nie zostanie ona rozwiązana automatycznie. Firmy nadal indywidualnie będą podpisywac umowy z odbiorcami odpadów. Osoby prywatne natomiast muszą ją z nami rozwiązać. Można to zrobić na kilka sposobów, drogą elektroniczną, wysyłając podanie lub osobiście. U nas także obowiązuje jeden miesiąc wypowiedzenia – dowiedzieliśmy się w ATS Recykling.
Jedyną firmą w Radomiu, która zdejmuje z nas formalny obowiązek rozwiązywania umów jest SITA. Na stronie SITY czytamy „W związku z wejściem w życie od 1 lipca 2013 roku nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r., poz. 391, z późn. zm.) z przykrością informujemy, że dotychczasowe umowy na odbiór odpadów komunalnych, zawarte pomiędzy SITA Radom Sp. z o.o. a właścicielami nieruchomości, którzy są objęci nowym systemem zagospodarowania odpadami, realizowanym przez gminy, zostają rozwiązane z dniem 30 czerwca 2013 roku. Zgodnie z art. 6h wyżej wymienionej ustawy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, właściciele nieruchomości są zobowiązani ponosić na rzecz gminy, na terenie której położone są ich nieruchomości”.
Według nowej ustawy to właściciel nieruchomości lub jej zarządca zobowiązany jest wyposażyć ją w pojemnik na śmieci. Sita proponuje wykup eksploatowanych pojemników lub podpisanie nowej umowy na ich dzierżawę. W przypadku przesunięcia terminu wejścia w życie ustawy, zmianie ulegnie również termin wypowiedzenia łączącej z SITĄ umowy.