Mieszkańcy bloków przy Pawiej 5, 6 i Limanowskiego 78 postanowili zgłosić swój projekt budowy parkingu w ramach czynówek Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji, kiedy w 2008 roku w jednym z bloków wybuchł pożar i wozy strażackie nie miały jak dojechać i go ugasić, bo zaparkowane samochody znacznie to utrudniały. Jak twierdzi pan Piotr, przewodniczący komitetu budowy parkingu, taki sam problem mają karetki i śmieciarki.
Mieszkańcy wzięli sprawę we własne ręce. Utworzyli komitet, wybrali przedstawiciela, który przez niespełna dwa lata gromadził dokumenty niezbędne do wybudowania parkingu w ramach czynówek MZDiK. Jednym z warunków skorzystania z pieniędzy na inwestycje czynowe była m.in. wpłata 10% kwoty danej inwestycji.
Parking wyceniono na 1 mln 320 tys. zł, zatem mieszkańcy bloków uzbierali 132 tys. zł i złożyli do MZDiK. By jak najwięcej zromadzić pieniędzy, gmina sprzedała również mały parking w tamtej okolicy za ok. 625 tys. zł. W tej sprawie mieszkańcom pomógł wiceprezydent Radomia, Igor Marszałkiewicz. Jednak nadal brakowało pieniędzy.
- W październiku 2013 roku wystąpiłem do komisji gospodarki z prośbą o rozbicie tej inwestycji na dwa lata. Ogłosiliśmy przetarg na wykonanie tego parkingu i najtańszą opcją była oferta za 800 tys. zł. Komisja nie zgodziła się. Musiałem unieważnić przetarg - informował Kamil Tkaczyk, dyrektor MZDiK w Radomiu.
Jak relacjonuje Piotr Piotrowski, przewodniczący komitetu budowy parkingu, dyrektor MZDiK obiecał, że na początku stycznia ogłosi kolejny przetarg. W tym czasie inwestycja ta znajdowała się na 5. miejscu inwestycji czynowych. Jednak to tego nie doszło.
- Minął styczeń, luty, kolejne miesiące, a przetargu jak nie było, tak nie ma. Zaczęło się odkładanie w czasie naszej inwestycji. Na jednej z komisji gospodarki przesunięto nasz parking na I miejsce listy rezerwowej. Potem otrzymałem pismo od dyrektora Tkaczyka, by składał wniosek o budowę parkingu ponownie w 2015 roku, bo w tym go nie wybudują. Przy naszych blokach podczas deszczu tworzą się ogromne kałuże, nie ma jak przejść, nie ma gdzie zaparkować aut, spory kawałek drogi nie jest utwardzony, mamy błoto - opowiadał pan Piotr. - Nie ma nadziei na to, by w tym roku wybudowali nam parking. Daliśmy dokumenty, pieniądze, składano nam obietnice i nic - mówił rozgoryczony przewodniczący komitetu budowy parkingu przy ul. Pawiej 5,6 i ul. Limanowskiego 78.
Piotr Szprendałowicz, radny niezrzeszony uważa, że takie postępowanie MZDiK jest karygodne. - Mamy tutaj do czynienia jeżeli chodzi o cały system czynówek drogowych, z manipulacją i ręcznym sterowaniem wnioskami składanymi przez mieszkańców. To patologia, na którą zwracałem uwagę radnym. Proponowałem radnym, by realizować czynówki na podstawie kolejności składanych wniosków, wtedy system byłby transparentny, ale radni się nie zgodzili. Jak dyrektor MZDiK mógł obiecać mieszkańcom bloków przy ul. Pawiej, że mimo 5. miejsca na liście, zbuduje im parking? To niegodne - twierdzi radny Szprendałowicz.
Igor Marszałkiewicz, wiceprezydent Radomia tłumaczy, że ta inwestycja powinna być rozbita na dwa lata, ponieważ jej koszt jest dość wysoki. - Chcemy zbudować ten parking. On jest bardzo potrzebny. Jego koszt to ponad 1 mln 300 tys. zł, a na wszystkie czynówki MZDiK ma 2 mln zł. Dlatego padła propozycja realizacji tej inwestycji w ciągu dwóch lat, jednak komisja gospodarki się nie zgodziła. W tym roku również złożymy wniosek w tej sprawie pod rozwagę komisji - wyjaśniał wiceprezydent Marszałkiewicz.
- Jeśli tylko będzie zgoda na budowę tego parkingu w ciągu dwóch lat, będą pieniądze, to zaczniemy budować parking. Najpierw odwodnimy ten teren, potem wykonamy kolejne czynności - wyjaśniał dyrektor MZDiK.
Wkrótce MZDiK rozpocznie budowę ulic Okrzei, Matejki, Wiertniczej i Góralskiej, a także przebudowę nawierzchni placu i chodników przy ulicy Waryńskiego. - Pod koniec sierpnia będziemy wiedzieć, ile zaoszczędzimy na realizacji tegorocznych czynówek. Chcielibyśmy przeznaczyć te pieniądze na budowę parkingu przy ul. Pawiej - dodał Kamil Tkaczyk.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>