Tutoring to skuteczna metoda rozwijająca potencjał uczniów i studentów oraz sposób motywowania ich do samodzielnej pracy. Polega ona na regularnych spotkaniach z uczniem / studentem (tutorialach), w ramach których podopieczni samodzielnie przygotowują zadania, które są następnie omawiane z tutorem, czyli opiekunem.
Metoda postrzegana jest jako rozwijająca talenty i zainteresowania uczniów, pomagająca odnaleźć im swoją ścieżkę rozwoju osobistego i edukacyjnego. Tutoring to coś więcej niż przekazanie i weryfikacja wiedzy. Tutor uczy samodzielnego myślenia, budowania opinii opartych na wiedzy i publicznej ich obrony.
Konferencja została zorganizowana przez Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej, który jest beneficjentem projektu oraz przez partnerów: Akademię Kultury Informacyjnej oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Projekt skierowany był do dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, w tym do dziewcząt opuszczających Zakład Poprawczy (łącznie 20 osób). Wszyscy uczestniczyli w zajęciach grupowych, co pozwoliło na integrację oraz wzmocnienie samooceny, a także w indywidualnych spotkaniach z tutorem. Dodatkowo w projekcie udział brali terapeuci, psychologowie i doradcy zawodowi.
Wykorzystanie innowacyjnej metody tutoringu w pracy resocjalizacyjnej było głównym założeniem projektu. Wczesna interwencja socjalna i zmniejszenie wykluczenia społecznego młodzieży z pewnością przyniesie wymierne efekty.
W ramach projektu dzieci i młodzież uczestniczyli w warsztatach psychologicznych, gdzie uczyli się metod rozładowywania negatywnych emocji, radzenia sobie ze stresem, hamowania złości, czy samokontroli. Młodzież została również uświadomiona, jakie są konsekwencje agresywnego zachowania wśród najbliższego otoczenia. Spotkania z doradcą zawodowym dały motywację do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, nauczyły poruszania się po rynku pracy. Uczestnicy mieli zapewnione kursy zawodowe, m.in. kurs komputerowy, gastronomiczny, fryzjerski, maniciur.
Wszystkie indywidualne spotkania z tutorem odbywały się w atmosferze dialogu, szacunku i wzajemnej uwagi. Udzielane wsparcie miały charakter kompleksowy, dotykały problemów ale z drugiej strony miały na celu odkrycie zalet i wiedzy uczestników projektu.
W ramach metody tutoringu odbył się także trening w zakresie edukacji mediacyjnej. Były to zajęcia rozwijające umiejętności empatyczne oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów. Ważnym elementem były też porady rodzinne: jak wzmacniać więzi, jak wyrażać uczucia.