Niedziela 24 listopada
Emmy, Flory, Jana
RADOM aktualna pogoda

Tutoring metodą walki z wykluczeniem młodzieży

MJWPU, red. K.S. 2014-09-11 10:00:00

W Sali Kolumnowej Sejmu RP, odbyła się Konferencja Naukowo-Metodyczna w ramach projektu dofinansowanego ze środków unijnych pt. „Metoda tutoringu innowacyjnym sposobem w pracy resocjalizacyjnej”. Ponad 1,5 mln zł zostało przeznaczone na opracowanie metod wsparcia młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym. Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych reprezentowała Elżbieta Szymanik zastępca dyrektora MJWPU ds. PO KL.

Tutoring to skuteczna metoda rozwijająca potencjał uczniów i studentów oraz sposób motywowania ich do samodzielnej pracy. Polega ona na regularnych spotkaniach z uczniem / studentem (tutorialach), w ramach których podopieczni samodzielnie przygotowują zadania, które są następnie omawiane z tutorem, czyli opiekunem.

Metoda postrzegana jest jako rozwijająca talenty i zainteresowania uczniów, pomagająca odnaleźć im swoją ścieżkę rozwoju osobistego i edukacyjnego. Tutoring to coś więcej niż przekazanie i weryfikacja wiedzy. Tutor uczy samodzielnego myślenia, budowania opinii opartych na wiedzy i publicznej ich obrony.

Konferencja została zorganizowana przez Towarzystwo Wolnej Wszechnicy Polskiej, który jest beneficjentem projektu oraz przez partnerów: Akademię Kultury Informacyjnej oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Projekt skierowany był do dzieci i młodzieży zagrożonej wykluczeniem społecznym, w tym do dziewcząt opuszczających Zakład Poprawczy (łącznie 20 osób). Wszyscy uczestniczyli w zajęciach grupowych, co pozwoliło na integrację oraz wzmocnienie samooceny, a także w indywidualnych spotkaniach z tutorem. Dodatkowo w projekcie udział brali terapeuci, psychologowie i doradcy zawodowi. 

Wykorzystanie innowacyjnej metody tutoringu w pracy resocjalizacyjnej było głównym założeniem projektu. Wczesna interwencja socjalna i zmniejszenie wykluczenia społecznego młodzieży z pewnością przyniesie wymierne efekty.

W ramach projektu dzieci i młodzież uczestniczyli w warsztatach psychologicznych, gdzie uczyli się metod rozładowywania negatywnych emocji, radzenia sobie ze stresem, hamowania złości, czy samokontroli. Młodzież została również uświadomiona, jakie są konsekwencje agresywnego zachowania wśród najbliższego otoczenia. Spotkania z doradcą zawodowym dały motywację do podnoszenia kwalifikacji zawodowych, nauczyły poruszania się po rynku pracy. Uczestnicy mieli zapewnione kursy zawodowe, m.in. kurs komputerowy, gastronomiczny, fryzjerski, maniciur.

Wszystkie indywidualne spotkania z tutorem odbywały się w atmosferze dialogu, szacunku i wzajemnej uwagi. Udzielane wsparcie miały charakter kompleksowy, dotykały  problemów ale z drugiej strony miały na celu odkrycie zalet i wiedzy uczestników projektu.

W ramach metody tutoringu odbył się także trening w zakresie edukacji mediacyjnej. Były to zajęcia rozwijające umiejętności empatyczne oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów. Ważnym elementem były też porady rodzinne: jak wzmacniać więzi, jak wyrażać uczucia.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych