Modernizowany odcinek z Warszawy do Warki jest częścią linii kolejowej nr 8 łączącej stacje Warszawa Zachodnia i Kraków Główny. Przebudowa dotyczy 92 kilometrów, którymi tysiące pasażerów codziennie podróżują między Radomiem a stolicą.
- Odcinek na południe od Warki zostanie przebudowany na dwutorowy, co wyeliminuje konieczność mijania się pociągów i przyspieszy oraz usprawni prowadzenie ruchu na tym odcinku. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizują nie tylko torowiska. Zmodernizowana zostanie cała infrastruktura zapewniająca bezpieczną podróż – w tym sieć trakcyjna, systemy zasilania, powstanie również nowy system sterowania ruchem - poinformował Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych S.A.
Pasażerowie korzystający z przystanków znajdujących się pomiędzy Radomiem i Warszawą zyskają nowe perony, o wysokości 76 cm. Co więcej, wszystkie modernizowane stacje i przystanki będą przystosowane do obsługi niepełnosprawnych pasażerów czy rodziców z dziećmi w wózkach. Powstaną na nich windy lub pochylnie.
W Czachówku powstanie przejście podziemne, umożliwiające dojście do peronów i łączące dwie części miejscowości rozdzielonej obecnie torami. Podobnie stanie się w Chynowie i w Warce. Budowa dodatkowego toru odstawczego na stacji Piaseczno pozwoli pociągom, jadącym na przykład z Warszawy, na zmianę kierunku jazdy, co oznacza możliwość uruchomienia nowych połączeń, kluczowych dla poprawy ruchu aglomeracyjnego między stolicą a Piasecznem.
Modernizacja będzie wiązała się również z inwestycjami drogowymi w sąsiedztwie linii kolejowej.
- Zmiany czekają również stację Radom. Tutaj zmodernizowany zostanie tunel dla pieszych pomiędzy Placem Dworcowym, a ulicą Władysława Domagalskiego, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Na wyremontowanych peronach powstaną nowe wiaty i obiekty małej architektury - dodał Maciej Dutkiewicz.
Wszystkie planowane przetargi, na modernizację linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom przewiedziane w obecnej perspektywie finansowania UE (odcinek Warszawa Okęcie – Warka, stacja Radom), w trybie ograniczonym, zostały już ogłoszone. W kwietniu nastąpiło otwarcie wniosków potencjalnych wykonawców robót na odcinku Warszawa Okęcie - Czachówek, zaś w maju został ogłoszony przetarg na realizację odcinka Czachówek - Warka. Obecnie trwają prace komisji przetargowej.
Rozpoczęcie robót budowlanych poprzedzone jest długimi przygotowaniami. Szereg działań związanych z tak dużą inwestycją kolejową jak ta, nie jest widoczny dla pasażerów.
- Tak dzieje się na przykład przy tworzeniu nowego systemu sterowania ruchem, którym zajmujemy się obecnie. To niezbędny proces, by była możliwa wymiana torowiska lub sieci trakcyjnej. Problemem były niezgodności faktycznego stanu nieruchomości na gruncie wzdłuż trasy ze stanem prawnym oraz ewidencją gruntów. Cieszymy się jednak, że spotykamy się z dużym wsparciem ze strony władz lokalnych, którym podobnie jak nam zależy na szybkim i sprawnym przeprowadzeniu inwestycji – mówi Dyrektor Projektu Robert Hurkała, odpowiedzialny za inwestycję z ramienia PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Cały projekt modernizacji linii kolejowej nr 8 na odcinku pomiędzy Warszawą, a Radomiem został podzielony na dwa etapy. W pierwszej kolejności PKP Polskie Linie Kolejowe zajmą się pracami na odcinku Warszawa Okęcie - Warka oraz stacją w Radomiu, a w następnej kolejności odcinkiem pomiędzy Warką, a Radomiem. Rozpoczęcie pierwszych prac budowlanych zaplanowane jest na pierwszą połowę 2014 r.
Modernizacja jest prowadzona w ramach projektu POliŚ 7.1 – 19.1a „Modernizacja linii kolejowej nr 8 Warszawa Okęcie– Radom (LOT A,B,F)” projekt wspófinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>
Trwają przygotowania do modernizacji linii kolejowej na odcinku Radom - Warszawa Okęcie
Po zakończeniu modernizacji odcinka Radom - Warszawa Okęcie pociągi pojadą z prędkością maksymalną 160 km/h. Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą ostatnie prace przygotowawcze, związane z budową nowego systemu sterowania ruchem pociągów.
Komentarze naszych czytelników
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu