Zgodnie z obowiązującą kartą nauczyciela, nauczycielowi zatrudnionemu w szkole, w której w organizacji pracy przewidziano ferie letnie i zimowe, przysługuje urlop wypoczynkowy w wymiarze odpowiadającym okresowi ferii i w czasie ich trwania. Niemniej jednak nauczyciel może zostać zobowiązany przez dyrektora szkoły, w której pracuje do wykonania w czasie urlopu pewnych czynności np. przeprowadzania egzaminów, pracy związanej zarówno z zakończeniem roku szkolnego jak również przygotowaniem nowego, przygotowywanie planów lekcji, przeprowadzanie rekrutacji itp. Czas poświęcony na te czynności nie może jednak być dłuższy niż 7 dni.
Karta nauczyciela obowiązuje również dyrektorów, którzy są zatrudnieni w szkole na stanowisku nauczyciela. Jednak w wakacje niekoniecznie mogą sobie oni pozwolić na urlop. Dyrektor zatrudniony w szkole może wykonywać dwie funkcje – być kierownikiem placówki jak również nauczycielem w niej. Może również wykonywać tylko funkcje dyrektora stąd karta nauczyciela nie będzie już go obejmować. Tak czy inaczej w funkcji dyrektora nie przewiduje się urlopu w całym okresie wakacji.
Zatem między 1 lipca a 31 sierpnia w szkole można spotkać nauczycieli i dyrektorów jednak nie jest to gwarantowane, tak jak w przypadku roku szkolnego. Wykonywane są wówczas prace organizacyjne, szkoły planują nowe działania, szukają możliwości rozwoju zarówno dla szkoły jak i swoich uczniów a nauczyciele mają czas na samodoskonalenie i dokształcanie. W końcu w czasie roku szkolnego nie ma zbytnio czasu na takie działania.
Jedną z akcji prowadzonych dla szkół w czasie wakacji jest kampania „Świadomie wybieram przyszłość”. Właśnie w okresie miesięcy letnich szkoły mogą zgłosić chęć udziału w kampanii, której celem jest pokazanie młodzieży, iż posiadają pewne typy osobowości zawodowej i mogą sami kształtować własną ścieżkę kariery zgodną z ich osobistymi preferencjami i predyspozycjami zawodowymi.
„Bez zaangażowania nauczycieli i dyrektorów szkół kampania nie miałaby sensu. To właśnie oni odpowiadają za to, aby młodzież w czasie nauki obrała najlepszy kierunek dla rozwoju swojej ścieżki zawodowej. To dzięki nim, młodzież poznaje świat, zarówno ten teoretyczny jak i praktyczny. W mniejszym bądź większym stopniu są oni coachami dla uczniów” – komentuje Rafał Żmuda, właściciel portalu KluczDoKariery.pl, organizator kampanii.
Od 1 czerwca do 31 sierpnia szkoły ponadgimnazjalne z całej polski mogą zgłosić chęć udziału w kampanii poprzez formularz dostępny na stronie www.wybieram.kluczdokariery.pl. W kolejnym etapie, już w czasie roku szkolnego, od 1 września do 31 grudnia uczniowie, dzięki nauczycielom będą mieli możliwość wypełnić kwestionariusz obszarów i kompetencji zawodowych. W jego wyniku otrzymają podpowiedź jak powinni kształtować swoją ścieżkę kariery. Otrzymują sugestie, jakie kierunki studiów oraz zawody najbardziej pasują do ich preferencji i predyspozycji zawodowych. Nauczyciele ponadto otrzymują proponowany 45 minutowy scenariusz lekcji dotyczącej poradnictwa zawodowego oraz ćwiczenia i warsztaty dla uczniów, jakie mogą wykorzystać podczas tych lub innych zajęć.
„Podczas podsumowania pierwszej edycji kampanii, która miała miejsce w województwie podkarpackim i wzięło w niej udział prawie 50% wszystkich szkół z regionu, nauczyciele informowali nas, że scenariusz lekcji był dla nich bardzo przydatny. Okazuje się, że większość nauczycieli nie posiada materiałów, które może wykorzystać do przeprowadzenia lekcji o doradztwie zawodowym. Każdy scenariusz lekcji czy ćwiczenia dla uczniów są im bardzo pomocne.” – informuje Alicja Leś, koordynator kampanii.
Udział szkół ponadgimnazjalnych w kampanii jest bezpłatny. W jej ramach uczniowie bezpłatnie otrzymują dostęp do wyniku kwestionariusza obszarów i kompetencji zawodowych. Szkoły natomiast są zobowiązane jedynie do przekazania uczniom loginów i haseł dostępu do kwestionariusza, które zostaną im przekazane przez organizatorów pod koniec sierpnia.
Wszystkie informacje o kampanii są dostępne na stronie www.wybieram.kluczdokariery.pl. Partnerem strategicznym kampanii jest firma Postivo.pl.