Podczas zajęć na UTH 30 studentów z zagranicy i 14 z Radomia mieli okazję zobaczyć nasz rodzimy projekt - pojazd elektryczny Elipsa wykonany przez firmę ZNTK. Elipsa jest przygotowana w wersji pokazowej oraz w ciężarowej do codziennego użytku.
- Elipsa potrafi przejechać ok. 80 km przy jednorazowym naładowaniu. To pojazd wolnobieżny. W Polsce takie auta mogą jeździć 25 km/godz. Ale oczywiście Elipsa może pojechać szybciej. Pojazd ten jest przysposobiony do jazdy z przerwami. Dzięki temu odzyskuje swoją energię. Samochody spalinowe nie lubią takiej eksploatacji. One są przeznaczone głównie na długie trasy bez częstego hamowania, by nie tracić paliwa. Akumulator Elipsy waży ok. 1,5 tony. Można go ładować jak każde inne urządzenie, podłączając go do gniazdka elektrycznego - mówi Paweł Gałązka, prezes ZNTK w Radomiu.
Jak się dowiedzieliśmy, z dwoch Elips korzysta szpital w Krychnowicach. Pojazd ten może być również wykorzystywany również w hotelach, parkach rozrywki, muzeach.
- Pojazd Elipsa wpasowuje się w model transportu miejskiego ekologicznego. Nie wydala spalin, jest całkowicie bezpieczny dla środowiska, bo jego siłą napędową jest prąd. Jedno ładowanie wystarcza na przejazd ok. 80 km. Później trzeba ponownie go naładować. Niestety nie ma punktów, w których moglibyśmy to zrobić Dlatego projekt Elipsa jest na ten moment innowatorski. Kształcimy przysłych inżynierów na jego podstawie, ponieważ oni będą mieli wpływ na naszą przyszłość, na przyszłość ekologii w transporcie miejskim - tłumaczy Ewa Rybińska.
Radomska uczelnia pokazuje sposoby bezpiecznego i ekologicznego transportu miejskiego. - Robimy wykłady, warsztaty - to intensywny program, po którym studenci będą mieli egzamin i wypis punktów ECTS do indeksu - mówi Ewa Rybińska, kierownik Działu Współpracy z Zagraniczą UTH w Radomiu.
Projekt potrwa do 29 marca. Jest finansowany z UE.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>