Poniedziałek 23 września
Bogusława, Tekli, Liberta
RADOM aktualna pogoda

Sesja Rady Miejskiej. Prezydent wstrzymuje inwestycje na lotnisku

sas 2015-03-09 09:00:00

Pierwsze decyzje prezydenta Witkowskiego w sprawie lotniska: wstrzymanie inwestycji, restrukturyzacja zatrudnienia, cięcie kosztów, współpraca z wojskiem, PZP i PLL Lot. Rzecznik radomskiego lotniska podczas kilkudziesięciominutowej prezentacji przedstawi aktualny stan spółki oraz plany rozwoju Radomskiego Portu. 

 

Na zdjęciu: Radosław Witkowski, prezydent Radomia

 9.07 Wiesław Wędzonka (PO) w zastępstwie przewodniczącego Rady Miejskiej Dariusza Wójcika otworzył VII sesję Rady Miejskiej. Sekretarzami zostali Jan Pszczoła (SLD) i Kazimierz Staszewski (PiS). W sesji uczestniczy Małgorzata Woźniak (PO) oraz Marzena Wróbel (niezrzeszona).

9.10 Prezentację przygotowaną przez przedstawicieli Portu Lotniczego Radom przedstawia rzecznik radomskiego lotniska Kajetan Orzeł. Rzecznik przypomina historię powstania radomskiego lotniska, która swój początek ma w 2006 roku. Właścicielem Spółki w stu procentach jest gmina miasta Radomia. Teren lotniska jest współdzielony przez Port Lotniczy Radom oraz stronę wojskową.

- Radom to drugie miasto pod względem wielkości na Mazowszu. Posiada zaplecze w postaci hoteli oraz dużo terenów inwestycyjnych - mówi Kajetan Orzeł, rzecznik radomskiego lotniska. - Radom jest iteresujący dla lokalizacji lotniska choćby ze względu na Centrum Przetwarzania Danych, UTH, Polską Grupę Zbrojeniową czy przemysł tytoniowy. Kluczowa jest liczba mieszkańców w promieniu ok. 150 kilometrów, wynosi ona ok. 10 milionów. Radom ponadto dysponuje spójną i wydajną komunikacją pomiędzy lotniskiem a miastem. Certyfikat Lotniska został wydany dla radomskiego portu 14 maja 2014 roku.

- Radom to miejsce o najlepszej pogodzie, najmniejszej liczbie mglistych dni. Innym lotniskiem, które może poszczycić się dobrą aurą jest lotnisko w Zielonej Górze. Co istotne, bardzo blisko terminala znajduje się bocznica kolejowa. Aby uruchomić połączenia kolejowe należałoby ją zmodernizować i zelektryfikować - mówi dalej rzecznik.

Port Lotniczy Radom to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych dla rozwoju województwa mazowieckiego. - Chcemy stworzyć lotnisko przyjazne pasażerom. Istniejąca infrastruktura jest wystarczająca do obsługi najbardziej popularnych samolotów pasazerskich - mówi rzecznik.

- Celami strategicznymi jest stworzenie przyjazneggo pasezerom międzynarodowego portu lotniczego przeznaczonego  w szczególności dla operatorów niskokosztowych, czarterowych i cargo. Celem jest takze  uzyskanie statusu  jednego  z najszybciej rozwijających się portów lotniczych  w Polsce.

Rzecznik wylicza niezbędne certyfikaty, jakie lotnisko pozyskało dla sprawnego funkcjonowania lotniska pasażerskiego  oraz sprzęt niezbędny do jego funkcjonowania np. ciężki sprzęt gaśniczy oraz przejście graniczne. Rzecznik mówi o parametrach drogi startowej radomskiego lotniska oraz o typach samolotów pasażerskich, które radomskie lotnisko będzie mogło obslugiwać.

Nakłady inwestycyjne: etap pierwszy, do końca pierwszego kwartału 2016 roku to ok 73,5 mln złotych. Do inwestycji w tym zakresie należą m.in. ciężki wóz ratowniczy, autobusy lotniskowe, urządzenie RTG, droga patrolowa, terminal, ogrodzenie lotniska, radiolatarnia DVOR/DME, budynek kontenerowy, garaż LSP, parking zewnętrzny, droga startowa drogi kolowania, inwestycje w służbę graniczną i służbę celną, oświetlenie drogi startowej i podejśc do lądowania na obu kierunkach. - Jesteśmy pierwszym lotniskiem w Polskce które będzie posiadało w całości oświetlenie LEDowe - wyjaśnia rzecznik.

W drugim etapie inwestycyjnym (do końca 2017 roku, 135 mln) zaplanowano m.in. następujące inwestycje: budynek magazynowo-techniczny, budowę nowej płyty postojowej (pozwoli na przyjęcie jednocześnie 9 samolotów), budynek utrzymania lotniska, budynek cargo i cateringu, płaszczyzna do odladzania.

W trzecim etapie będą to m.in. (lata 2018-2025, 270 mln): wydłużenie drogi pasa startowego 500 metrów, budowa hangaru, remont i poszerzenie drogi kolowania oraz budowa parkingu podziemnego. - Jedną z najwazniejszych inwestycji będzie wydłużenie drogi startowej co będzie się wiązalo z wykupem gruntów.

9.50 Rzecznik mówi o zatrudnieniu na radomskim lotnisku powołując się m.in na ministerialne dokumenty oraz prawa lotniczego. - Obecnie na radomskim lotnisku zatrudnionych jest 40 z 54 wymaganych wartowników Strazy Ochrony Lotniska. Obecnie jest pięciu dyzurnych operacyjnych koordynujących prace na płycie lotniska.W lotniskowej Strazy Pozarnej zatrudnionych jest obecnie 22 strazaków, a powinno być 29.

- Do obsługi jednego rejsu potrzeba jest 8-9 osób, na naszym lotnisku zatrudnionych jest w tym celu 20 osób na pół etatu. Dział IT zatrudnia 3 osoby, które zabezpieczają funkcjonowanie wszystkich słuzb lotniskowych  w zakresie sieci teleinformatycznych i łaczności radiowej - wyjaśnia.

Przedstawiane są wykresy przedstawiające prognozowany ruch pasażerski oraz prognozowane przychody z działalności pozalotniczej.

9.58 Wiesław Wędzonka ogłosił przerwę w obradach do godz. 11.

11.00 Obrady zostały wznowione. Została otwarta lista mówców.

11.03 Radny Ryszard Fałek (niezrzeszony). - Przedstawione materiały nie zostały przedstawione zgodnie z zalanowanym porządkiem obrad. Nie mam odpowiedzi na kilka punktów. Chciałbym się dowiedzieć wreszcie ile pieniędzy będziemy dokładać w najbliższych latach i kiedy zacznie to lotnisko zarabiać? 

11.09 Posłanka Marzena Wróbel. - Jestem zdziwiona, ze na sali nie ma wszystkich radnych. To jest jeden z najważniejszych tematów miasta. Załuję, że nie było takiej dyskusji kiedy radni podejmowali decyzję o podniesieniu kapitału dla lotniska.  Posłanka przypomina, ze gdy powstał pomysł utworzenia lotniska, wszystkie ugrupowania polityczne podeszły do niego entuzjastycznie pod warunkiem, ze będą spełnione pewne warunki.

- W pierwszej wersji miało to być lotnisko cargo, dopiero później pojawiły sie plany, aby było to lotnisko pasażerskie. Inwestycja ta miała się także wiązać z innymi dyżymi inwestycjami drogowymi w rejonie Radomia. Tym czasem działania budowy lotniska nie zostały powiązane z siecią budowy infrastrukturalnej jak np. linii kolejowyj numer 8 , trasy N-S. Bez szybkiego połączenia z Warszawą to lotnisko nie będzie funkcjonować tak, jak zaplanowano. Przede wszystkim powinnismy budować lotnisko cargo.

- Wreszcie dowiedzieliśmy sie ile docelowo będzie nas kosztować lotnisko, ale kwoty podane przez rzecznika dotyczą nakładów inwestycyjnych. A mnie interesuje ile będzie to kosztowało miasto? Czy kwota potrzeb inwestycyjnych jest kwotą samej inwestycji czy całościową kwotą związaną również z pozyskaniem tych pieniędzy.

Posłanka pyta czy jest juz inwestor docelowy. - Panie prezydencie, jako opcja rządząca ma pan dojścia do najważniejszych ministerstw. Czy prowadzi pan w tym zakresie rozmowy? Czy jest przewidziana jakaś pomoc ze strony państwa? Posłanka zauważa, że tego typu informacje, jak dzisiejsza prezentacja, powinien przedstawić prezes portu lotniska a nie jego rzecznik.

11.20 Jan Pszczoła (SLD). - Mam diametralnie inne zdanie niż poprzedni mówcy. Analizując dokumenty jest świetlana przyszłość przez gminą miasta Radom oraz lotniskiem. Zysk portu będzie ok. 150 milionów rocznie. Tak wynika z zapisu w dokumentach - mówi radny.

Pyta jedynie dlaczego płacimy miliony złotych za sprzęt, który do czasu osiągniecia liczby pasażerów w postaci 1,5 miliona, a to dopiero ma być w 2020 roku, się zestarzeją. - Skąd się wzięły te miliony osób, które przykładowo będą chciały latać z radomskiego lotniska?

11.26 Radny Dawid Ruszczyk (PO) pyta o przewoźników, których samoloty zaczną regularnie z naszego lotniska startować. - Czy ci przewoźnicy są w ogóle zainteresowani lotami z Radomia?

11.27 Radna Anna Kwiecień (PiS) porównuje etapy prac radomskiego lotniska do tego, które w tym samym czasie rozpoczęło prace w Kielcach. - Tam dopiero wykupiono grunty, opracowywane są plany. Tam nikt nie powie nic złego na temat tego lotniska, bo juz się cieszą, że te loty będą w przyszłości. U nas jesteśmy krok przed finałem, nic nie potrafimy w Radomiu zrobić tylko biadolić i krytykować. Zachęcam do zapoznania się z tym, co zrobiono w Kielcach. Finał jest tuż przed nami, trzeba tylko cierpliwości. Bez marzenia, które zafunkcjonowało wiele lat temu, nigdy nie moglibyśmy osiągnać tego, co udalo sie na ten moment. To najbardziej prorozwojowa inwestycja Radomia.

11.33 Roman Korczyński (PO). Wciąż poruszamy się w terminach abstrakcyjnych. Co to znaczy, że pierwsze loty wystartują "niedługo". Chciałbym zobaczyć konkretny biznesplan. Może to zarząd popłenia błędy? Za dzisiejszą prezentacjęprzygotowana przez lotnisko trzeba się wstydzić

11.35 Marta Michalska-Wilk (PO). - Biorąc pod uwagę prognozowane statystyki co do ilości pasażerów, którzy mieli polecieć z radomskiego lotniska, to za kilka lat mielibyśmy przegonić największe lotniska w kraju. Mam wrażenie, że poprzednia ekipa rządząca nie miała ani planu ani strategii dla tego lotniska, a chciała wystawić sobie pomnik. Radna powraca do kwestii zatrudnienia. - Na lotnisku w Zielonej Górze pracuje 28 osób, stamtąd latają samoloty. Jak to się ma do radomskiego lotniska?

11.37 Kazimierz Staszewski (PiS). Radny mówi o dobrym przygotowaniu lotniska do rozpoczęcia działalności. - Nie udało sie to przez pewne przeszkody. W kadencji 1998-2002 lobbowaliśmy w ministerstwie za tym projektem. To lotnisko jest nam potrzebne. Życzę wytrwałości, abyśmy zrealizowali tenprojekt. Kiedy rządzący nam powiedzą, że dla tego projektu jest przyspieszenie?

11.40 Mirosław Rejczak (PiS). - Bez dopływu pieniędzy do budowy lotniska, dróg kołowych i kolejowych nie będzie możliwości rozwoju Radomia.

11.47 Kazimierz Woźniak (RR). - Przeraża mnie, że ciągle ktos chce, żeby nam dali pieniądze. To nie jest tak, że ktoś nam je da, na nie trzeba zarobić. Dla mnie przedsięwzięcie musi sie spinać. Chyba, że chcemy mieć pomnik, jak to powiedział ktoś na początku, do którego mamy dopłacać.

- Dla mnie lotnisko to przedsięwzięcie gospodarzcze. Kiedy powstał masterplan i kto jest za niego odpowiedzialny? Bo od pisania bajek są pisarze. Co z przychodami z lat poprzednich? Co z konstrukcją finansową na lata przyszłe? W tym opracowaniu tego nie ma. Kiedy przylecą pierwsze samoloty, bo deklaracji było kilka. Czy jest szansa, że jakikolwiek samolot przyleci w tym roku?

Radny dopytuje o zwrot pieniędzy przez wojewodę za nakłady finansowe jakie port poniósł za utworzenie granicy państwa. - Jeśli port uwaza, ze ma rację dlaczego sprawa nie została skierowana do sądu? - dopytuje radny.

11. 57 Zakończyła się lista mówców. Głos zabiera prezydent Radomia, który prosi i kilka minut przerwy, aby ustalić kolejnośc osób, które będą ospowiadać na konkretne pytania. Przerwa do 12.10.

12.13 Wznowienie obrad.

Prezes Portu Lotniczego Radom Tomasz Siwak. - Na cargo mamy wszelkie pozwolenia, zezwolenia środowiskowe. Ta działalność jest przewidzina, dlatego bardzo proszę, zeby kolejny raz nie mówic, ze tego nie ma. 

- Informuję, że w zeszłym roku po otwarciu lotniska operacji było 800. Większość był to ruch biznesowy. Na ten moment lotnisko ma zawartych 5 umów z przewoźnikami, z czego trzech nie ma problemów finansowych. Prezes zapowiada, ze prawdopodobnie operacje lotów pasazerskich mają się rozpocząć na przełomie wiosny i lata tego roku. - Czekamy na CPR, czyli kontrolerów przestrzeni z PASZP oraz dokończenie oświetlenie pasa, to lezy po stronie lotniska - wyjaśnia.

- Za wszystkimi delegacjami zagranicznymi lotniska leżą konkretne fakty. Siedząć w domu nic nie zrobimy Na każdą delegację była zgoda Rady Nadzorczej. O ich kierunkach nie mogę powiedzieć, ponieważ zaraz w mediach zaczną się spekulacje co do przewoźników, z którymi podpisaliśmy umowę, a to chroni kluzula poufności - wyjaśnia prezes.

- Co do zatrudnienia, nasze lotnisko ma się nijak to tego w Zielonej Górze. Tam wiekszośc osób zatrudnionych to zewnętrzna firma, której także trzeba zapłacić, co ostatecznie wychodzi drożej. My mamy pracowników na umowę o pracę, dzięki czemu mamy oddanych pracowników.

Masterplan został sporządzony w 2009 roku przez PM Group w kooperacji z Ernst & Young, co zostało zawarte w przedstawionej dziś prezentacji. - Dokument po wielu poprawkach, rozporządzeniach został zatwierdzony po 5 latach, dopiero w tamtym roku przez ministra właściwego do spraw transportu. Proces przyjmowania dokumentu jest także na prezentacji - podkreślił prezes.

Prezes Siwak wyjaśnił kolejność procedur w sprawie zwrotu 3,7 mln złotych, jakie lotnisko poniosło za utworzenie granicy państwa na jego terenie. - Tu zabrakło tylko daty zwrotu kosztów bo wszystko zostało wcześniej uzgodnione. Wniosek do sądu został złożony o ugodę, powinien od już dotrzeć do wojewody. Po kosultacjach z wieloma kancelariami prawnymi wiemy, że wojewoda sądu nie uniknie a ostatecznie otrzyma fakturę do zwrou kosztów - skwitował prezes portu.

12.33 Prezydent Radomia, Radosław Witkowski zapowiedział, że jest przed ostatnim, ma nadzieję, spotkaniem z wojewodą w sprawie zwrotu kosztów za utworzenie granicy. - Nie zdejmuję odpowiedzialności za to ani z rzadządu lotniska ani z wojewody. Jestem wyposazony w wiele ekspertyz w tym zakresie, nie siedzielismy z załozonymi rękami - mówi prezydent. Do spotakania z wojewodą ma dojśc między 13 a 16 marca.

Prezydent jest także przed rozmową z prezes PAZP-u w kwestii dalszego finansowania lotniska.- W moim przekonaniu najważniejszym dokumentem zozasadności budowy lotniska jest uchwała rady miejskiej z 1 lipca w 2013 roku oraz ostatnie dokapitalizowanie lotniska. Zaskoczył mnie prezes Siwak, że dopiero w zeszłym roku został zatwoerdzony masterplan.

12.39 Radna Marta Michlska-Wilk (PO) jest oburzona postawą prezesa Tomasza Siwaka. - Wychodzi na mówinicę radny i pyta o delegacje zagraniczne portu, a prezes odpowiada, że wie, ale nie powie. Pytam jako radna w imieniu mieszkańców, bo te delegacje były opłacone za publiczne pieniądze. Ponownie pytam o porównanie liczby zatrudnienia pracowników z Zielonej Górze do radomskiego.

12.42 Kazimierz Woźniak (Radomianie Razem) podkreśla, że wciąż nie ma odpowiedzi na większość zadanych wcześniej pytań.

12.43 Radny Ryszard Fałek (niezależny). - Na pewno instytucje, które ten masterplan zatwierdziły, nie brały odpowiedzialności czy ten projekt się zamknie. To wszystko sie przesuwa. Ja chcę wiedzieć, jak jest teraz. Ile samorządów, tak, jak Radom buduje lotniska? - pyta radny. - Ja dziś muszę z pieniędzy podatnika zamykać placówki szkolne bo muszę dać pieniądze na lotnisko - kwituje radny.

12.45 Radna Anna Kwiecień (PiS). Radna pyta prezesa Siwaka o ewentualny kalendarz konrolerów kiedy muszą oni zacząć pracę na naszym lotnisku.

12.47 Prezes Siwak odpowiada na pytania uzupełniające.- Nie chciałbym być niegrzeczny pani radna, ale port lotniczy radom funkcjonuje o kodeks spółek handlowych. Nadzór sprawuje Rada Nadzorczą, nad nią jest Walne Zgromadzenie, którzy są na bieżąco informowani o celowości delegacji. Podsumowyjąc, w zeszłym roku takich delegacji było ponad 400 ,a nie 40. O ich celowości wie Walne Zgromadzenie, którym nadzoruje prezydent. Jeśli pani chce wiedziec, prezydent na pewno pani odpowie.

Prezes wyjaśnił także dlaczego biuro lotniska znajduje sie przy ul. Kaszubskiej 2. - Port lotniczy nie dysponuje buirowcami. Chcieliśmy wcześniej wyremontować budynek wojskowy, ale nie uzyskalismy takiej zgody.A ponieważ miasto obliguje nas do racjonalnego wydatkowania pieniędzy, wyprowadziliśmy się z drogiego biurowca Viktorii przy Żeromskiego do budynku przy Kaszubskiej. Liczba dokumentacji lotniska rozrasta się - wyjanił prezes.

Tabela opłat z wyszczególniona kwotą za każdą operację na lotnisku jest szczegółowo określona. Można ją także znaleźc na naszej stronie. - Ja wielokrotnie mówiłem, aby spróbować przekonać marszałka Struzika do wydatkowania na lotnisko w Radomiu. Moje możliwości w tym zakresie się już wyczerpały - zakończył prezes Siwak.

12.57 Głos zabiera prezydent Radomia, Radosław Witkowski. - Kiedy zostałem zaprzysiężony na prezydenta były dwie opcje, albo natychmiast zamknąć lotnisko, albo zrobić wszystko, żeby zaczęło ono funkcjonować. Wybrałem tę drugą opcję, bo uważam że to dobry projekt dla rozwoju gospodarczego Radomia.Ale nie oznacza to, że wszystko będę akcpetował. Lotnisko w Zielonej Górze to koszt utzymania to 4 mln złotych, radomskiego 12 mln. Dlatego warto zderzyć ze soba te dwa projektu.

Prezydent mówi o planach wobec lotniska. Przede wszystkim restrukturyzacja i obiżenienie kosztwów lotniska. W planac jest także obniżenie liczby zatrudnienią o minimalnej przy poszanowaniu prawa, dokumentów i bezpieczeństwa obsługi lotów. - Obecne warunki lotniska Sadków pozwalają na obsługę lotów pasażerskich dlatego wydałem decyzję o zakazie zakupu jakiegokolwiek dodatkowego sprzętu. Komisje techniczne jednocześnie stwierdziły, że przy zachowaniu odpowiednich warunków te loty mogą się odbywać - powiedział prezydent.

Prezydent mówi także o nienajlepszej współpracy lotniska ze stroną wojskową. - Niestety dochodzą mnie sygnały, ze jest ona nienaljepsza. Musimy otworzyć nasze lotnisko na współpracę z wojskiem, jeżeli ta współpraca będzie odpowiednia, być może nie będziemy musieli ponosic 30 mln złotych na przebudowę płyty lotniska. Chcemy przekonać lotnisko Chopina, że możemy z nimi stanowic port komplementarny.

13.12 Radny Andrzej Kosztowniak (PiS). - Został zrealizowany pierwszy etap masterplanu czy przygotowania lotniska do obsługi lotów pasażerskich.

13.18 Radny Jerzy Zawodnik (PO). - Mam wrażenie, że zarząd spółki preztentuje inną wizję, niż obecnie zaprezentował prezydnet. Prezydent Kosztowniak uważa, że nalezy wpomnować pieniądze, żeby zaczęło lotnisko funkcjonować. Jestem przekonany, że to nie są umowy z przewoźnikami ale listy intencyjne, z których w każdej chwili mogą się wycofać.Pierwsze o co mieszkańcy pytają, to kiedy będą pierwsze loty? Jak sie dziś dowiedzieliśmy, lotnisko jest już gotowe do obsługi takich lotów. My wszyscy chcemy je wreszcie zobaczyć.

Zdaniem radnego decyzja o restrukturyzacji, zmniejszeniu zatrudnieniu, wstrzymaniu inwestycji, oraz nzazwiązaniu współpracy z wojskiem to bardzo dobre decyzje prezydenta Witkowskiego.

13.23 Radny Jakub Kowalski (PiS) pyta o daty kiedy te loty będą mozliwe. - Prezes Siwak mówi, że między wiosną a latem, natomiast prezydent mówi o tym, abyśmy poczekali do jesieni. Ja nie wiem czy panowie ze soba rozmawiają? Jak to jest, ze przychodzicie na sesję z dwoma róznymi wariantami? 

13.25 - Panie radny, odrobina uwagi by nie zaszkodziła. Ja mówiłem o terminach do maksymalnej realizacji - powiedział prezydent Witkowski.

13.29 Mirosław Rejczak (PiS)- Moim zdaniem jest to koniec rozwoju lotniska radom. Pieniądze są zamrożone.

13.32 Waldemar Kordziński (PO). - Mam wrażenie, że uczestniczymy w różnych sesjach. - W Zielonej Górze pracje 28 osób, reszta jest z firm zewnętrznych. Utrzymanie lotniska rocznie wynosi 4 mln, radomskiego blisko 12 mln. Czy nie warto zatem powierzyć zatrudnienie firmom zewnętrznym, bo wydaje się, że obniża roczne koszty utrzymania - zastanawia sie radny.

13.36 Radna Anna Kwiecień (PiS) życzy prezydentowi pomyślnego sfinalizowania projektu lotniska i rozpoczęcia pełnej działalności. Radna uważa, że prezydent ma popracie całej rady w tym projekcie. - Uderza dysonans między tym co mówi prezes Siwak a prezydent w kwestii lotów ,choć prezydent wyjaśnił, że chodzi o maksymalny czas realizacji.

- Mam wrażenie, że pod płaczykiem krytyki kryje się ludzka zawiść. Dla mnie wyjaśnienie pana Siwaka jest zasadne, że ci pracownicy muszą być zatrudnieni, bo lotnisko świadczy też usługi dla wojska, a to determinuje kwestie bezpieczeństwa, stąd wymagana jest większa liczba zatrudnionych. Lotnisko w Zielonej Górze nie ma fukcji wojskowej, dlatego nie wymagana jest taka liczba zatrudnionych osób. - Ma pan pełne moje popracie w kwestii lotniska - zakończyła radna.

13.43 Prezydent Witkowski wyjaśnia radnemu Kosztowniakowi, że mógł nie kontunuować projektu, bez sugerowania czy ma ku temu podstawy prawne czy nie. Podziękował także za wsparcie.

13.44 Prezes Siwak. - W Zielonej Górze jest lotnisko cywilne. Koszty utrzymania osobowe w Zielonej Górze to 4 mln złotych, czyli samo zatrudnienie. U nas to i tak wychodzi mniej. Co do dysosnasu między moimi a prezydenta wypowiedziami. One sa bardzo zblizone. Nie mamy dziś PAZP-u, a taki pracownik wymaga trzymiesięcznego wyszkolenia, czyli w lipcy można by juz takie loty zacząć.

- Nasza wizja jest taka sama jak prezydenta Witkowskiego. Pan Prezydent jako właściciel może dokonać korekt. Do dziś obowiązuje jedna umowa z wojskiem i szreg aneksów. Tych dokumentów jest masa i ciężko się w nich poruszać, dlatego uzgodniliśmy z wojskiem, że opracujemy jeden dokument, który będzie mówił o sprawiedliwym korzystaniu stron z lotniska.

Radomskie lotnisko działa od 6 do 22, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku.

13.52 Radny Ryszard Fałek (niezależny).Radny odnosi się do zatrudnienia na radomskim lotnisku. - No to otwórzmy w Radomiu zakład, zatrudnijmy i płaćmy pensje z miejskiego bud żetu. Każdy będzie miał pracę - mówi radny. - Jako samorządowcy powinniśmy uzbroić się w cierpliwość i byc może podjać uchwałę, żebysmy co 2 czy 3 miesiące otrzymywali informacje z działalności lotniska. Wtedy będziemy wiedzieć w którą stronę mamy iść.

13.48 Radny Leszek Pożyczka (niezależny) mówi o tym, że jest dumny z tego, że w Radomiu powstaje lotnisko. - Jestem z prezydentem. Nie da się tego projektu zaorać. Ten projekt wiąże się także z rozwojem edukacji w Radomiu, w różnych szkołach przez kilka lat powstaly klasy, które kształcą do nowych zawodów związanych z lotniskiem. Radny przyponiał, że ta podstawa programowa była tworzona w porozumieniu z prezesem Siwakiem.

13.59 Radny Andrzej Kosztwoniak (PiS). - Kto w tej całej dyskusji między Radomiem a Zielona Górą ma rację w kwestii zatrudnionych oósb? Bo to tej pory nie ma jasnej odpowiedzi.Radny także zadeklarował swoje wpsracie dla prezydenta w realizacji tego projektu. - Będzie pan wpadał w dołki, ale nie jest moja radością to, że będę to widział.

- My mówimy o lotnisku międzykontynetalnym z duzym zaleczem cargo, bo takie sa możliwości radomskiego lotniska. Ale to są zmiany zaplanowane na dzisiątki lat. Pytanie tylko, jakie mamy priorytety. Serdecznie podziękuję wszystkim za to, że się zaangażują w projekt. To lotnisko jest projektem nie dla nas, ale dla naszych dzieci.

14.07 Radny Jakub Kowalski. - Panie prezydencie, czy pan widział te umowy podpisane w zeszłym roku? Bez wchodzenia w szczegóły. Bo jeśli mamy umowy, które są uzależnione od budowy płyty lotniska to pojawia sie pytanie kiedy to zrealizujemy?

14.08 Radny Mirosław Rejczak (PiS) nadal jest zmartwiony podejściem prezydenta do kwestii lotniska.Nie możemy porównywać sie z Zielona Górą, bo to jest inna kategoria. Mieszkańcy będą zmartwieni, że w Radomiu znowu jest zastój.

14.11 Radny Jerzy Zawodnik (PO). - Postawmy na tym lotnisku samoloty, to jest nasz cel.

14.15 Radna Anna Kwiecień (PiS) mówi, że odnosi wrażenie, że sendem probelmu radomskiego lotniska jest liczba zatrudnienia. Radna prosi prezesa Siwak, żeby podczas najbliższej sesji odniósł się bardzo wnikliwie do zatrudnienia, z rozpisaniem kto jest na jakim stanowisku i z czego ta potrzeba wynika.

14.20 Radny Siwak zapowiada, że analizę zatrudnienia przekaże przewodniczącemu rady Miejskiej, aby każdy radny mógł miec do nich wgląd.

14.25 Prezydent Witkwoski. - Mówiąc o wstrzymaniu pewnych inwestycji, nie mówiłem o wstrzymaniu inwestycji wszystkich i tych mających na celu dostosowanie lotniska do niezbędnego funkcjonowania - powiedział.

14.28 Radny Ryszard Fałek proponuje pisemne zobowiązanie prezydenta do przedstawiania informacji na temat lotniska co dwa miesiące. Prezydent mówi natomiast, że zapis w dokumentach nie jest konieczny, obiecuje to.

14.30 Prezes Siwak przypomina, że raz na kwartał lotnisko przekłada sprawozdanie do MON na temat działalności lotniska. - Ten dokument można przekazywac także państwu.

14.31 Radny Wiesław Wędzonka informuje, że 16 marca o godz. 15 odbędzie się sejsa nadzwyczajna w sprawie kryzysowej sytuacji w Mazowieckim Szpitalu Specjalistycznym.  

14.32 Zakończenie obrad.

Dziękujemy!

Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych