Poniedziałek 25 listopada
Erazma, Katarzyny, Beaty
RADOM aktualna pogoda

Raport w sprawie CPD w Radomiu. Co, kiedy i za ile?

Roksana Kowalewska 2013-02-10 14:00:00

Centrum Przetwarzania Danych w Radomiu stało się obiektem szczególnego zainteresowania posła Armanda Ryfińskiego. W interpelacji, jaką poseł wysłał do Ministerstwa Finansów w grudniu 2012, pytał m.in. o to, kto zadecydował o tej, a nie innej lokalizacji CPD, jaki jest miesięczny koszt utrzymania placówki, jakie systemy zostały wprowadzone, ile służbowych samochodów jest w posiadaniu placówki oraz ile razy pracownicy byli w delegacji? Odpowiedź z MF jest dość szczegółowa i obszerna, dlatego nie sposób nie nazwać jej „Raportem w sprawie CPD w Radomiu”.

Poseł Armand Ryfiński z Ruchu Palikota zadał Ministerstwu Finansów 8 pytań dotyczących Centrum Przetwarzania danych w Radomiu. Posła interesowały m.in. kwestie związane z kosztem realizacji budowy, dokładny termin rozpoczęcia eksploatacji placówki, koszty jej utrzymania, samochody, delegacje i ewentualna rozbudowa. Ministerstwo Finansów bardzo przyłożyło się do odpowiedzi i zawarło je na 8 stronach A4. Poniżej prezentujemy ich skrót.

Pierwsze studia analityczno-projektowe powstały jeszcze 2002 roku, jednak ze względu na ograniczenia budżetowe realizacja projektu nie była możliwa, aż do czasu uruchomienia perspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2007-2013. Dopiero wówczas Ministerstwo Finansów uzyskało fundusze na ten cel. Ministerstwo wyjaśnia, że wybór lokalizacji Centrum Przetwarzania Danych w Radomiu powierzyło firmie IBM Polska. Ta sama firma przeprowadziła również rekomendację oraz analizy, na bazie którch dokonano właśnie wyboru lokalizacji. Analizy obejmowały ryzyko związane z samą inwestycją, jak i późniejszą eksploatacją placówki. Ich wyniki wykazały, że najkorzystniejszą działką pod zabudowę, będzie ta usytuowana przy ul. Kieleckiej, obecnie ul. Samorządowej. Przeważyły tu najniższe koszt związane z budową oraz późniejszym funkcjonowaniem CPD. Ministerstwo Finansów tę propozycję zaakceptowało 25 maja 2007 roku. Dopóki nie powstała placówka w Radomiu dane były lokowane w MF w Warszawie oraz w centrum komputerowym Izby Celnej w Łodzi. Od czasu powstania CPD w Radomiu, placówki te pełnią fukcję rezerwową. Według założonej strategi dane MF przetwarzane są w tych trzech placówkach. Model ten zostanie zachowany do momentu utworzenia sieci ośrodków centralnych przy założeniu, że jednym z nich będzie radomska placówka. Przygotowanie i realizacja inwestycji w całości finansowane były w ramach projektu Kosolidacja i Centralizacja Systemów Celnych i Podatkowych. Z czego 85% kosztów poniosła Unia Europejska, a pozostałą część budżet państwa. Ogółem budowa CPD w Radomiu kosztowała Ministerstwo Finansów 59,5 mln złotych, z czego 47,52 mln to sama wartość kontraktu z generalnym wykonawcą.

Jak wyjaśnia ministerstwo, wybudowanie samego obiektu CPD to tylko pierwszy etap całego przedsięwzięcia, który zakada realizację jeszcze dwóch projektów tj. „stworzenie w ośrodku CPD MF, jednorodnej, elastycznej i neutralnej technologicznie platformy usług infrastukturalnych udostępnianych  dla nowo tworzonych oraz przenoszonych aplikacji wpierających procesy i usługi elektroniczne resortu fonansów, a kolejny etap to migracja na tę platformę dotychczas funkcjonujących aplikacji wspierających e-usługi resortu. Powyższe zadania przejęła powołana w 2010 roku jednostka Centrum Przetwarzania Danych Ministerstwa Finansów. Aktualnie jednostka administruje powierzonymi jej centralnymi systemami informatycznymi, czyli warszawskim i radomskim, oraz uczestnivz w projekcie KiC. Średni miesięczny koszt utrzymania placówki w 2011 roku wynosił ok. 83 250 złotch.

Co się tyczy systemów, którymi operuje placówka, ministerstwo wyjaśnia, że CPD w Radomiu funkcjonuje jako główny ośrodek przetwarzania danych i został zaprojektowany w warstwie infrastruktury IT, jako tzw. prywatna chmura obliczeniowa. Jest to najwyższej jakości i nowowczesny system, który spełnia kryteria Komisji Europejskiej Platforma usług została kompletnie zaprojektowana i udokumentowana w wytworzonym Studium Projektowym Konsolidacji i Centralizacji Systemów Celnych i Podatkowych. Od 31 sierpnia 2012 roku wykonawca realizuje dostawy związane z budową platformy i migracją priorytetowych systemów aplikacyjnych, a konkretnie: BeSti@, CERBER, e-Deklaracje, KRAG, SERCE, SPR, TREZOR, VIES. Kolejna transza będzie realizowana w lutym 2014 roku. Wówczas dołączone zostaną: System Monitorowania, Platforma Integracji, Hurtownia DanychWHTAX oraz Poczta Elektroniczna. Każdy z systemów wdrażany jest etapowo. Ze względów ekonomicznych na platformę CPR MF zostały także przeniesione systemy informatyczne resortu.

CPR użytkuje dwa samochody osobowe, zakupione za łączna kwotę 147 tys. złotych oraz jeden ciężarowo-osobowy, który został jednostce przekazany nieodpłatnie przez Ministerstwo Finansów. Od czasu rozpoczęcia funkcjonowania CPR w Radomiu czyli od początku 2011 roku pracownicy Departamentu Informatyki MF odwiedzili Radom 29  razy. Koszt delegacji na trasie Warszawa-Radom-Warszawa wyniósł do chwili obecnej ponad 3,5 tys. złotych. Natomiast CPD w Radomiu wystawiło łącznie 824 delegacje, któych koszt wyniósłblisko 73 tys. złotych.

CPD W Radomiu powstało na działce przy ul. Kieleckiej, która stanowiła własność Skarbu Państwa, a została nieodpłatnie przekazana przez Ministra Spraw Wewnętrznych. Przyszłe funkcjonowanie placówki nie przewiduje zakupu kolejnych nieruchomości, powierzchnia, którą obecnie dysponuje CPD w Radomiu jest wystarczające cdo jej przyszłęgo rozwoju.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych