Dzięki nowym inwestycjom, Radomskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej "RADPEC" S.A spełniać będzie wymagania nałożone przez Unię Europejską, a jego działanie opierać się będzie na wykorzystaniu maksymalnie bezpiecznych i ekonomicznych technologii oraz znacząco wpłynie na poprawę środowiska, a w szczególności powietrza w Radomiu. Spółka planuje wybudować do 2023 roku nowy blok kogeneracyjny oraz instalację oczyszczania spalin dla istniejących jednostek wytwórczych, które również zostaną zmodernizowane.
Spółka w związku z inwestycją stanie się nie tylko producentem ciepła, ale też energii elektrycznej. Do jego produkcji zostanie wykorzystana para wodna produkowana w ramach uzyskiwania energii cieplnej. Koszt całej inwestycji to 520 mln. zł, które mają pochodzić w większości z kredytów bankowych. Wkład własny wyniesie 10%, na co RADPEC też ma mieć finansowanie. Obecnie trwa przygotowywanie planu sfinansowania całej inwestycji.
W związku z inwestycją RADPEC rozpoczyna kampanię informacyjną „Bezpieczne ciepło. Radom 2023”. - Chcemy, by radomianie byli przekonani, że wybrany przez nas model biznesowy i technologiczny jest najlepszym rozwiązaniem. Takie rozwiązanie zapewnia, że RADPEC pozostanie własnością Gminy Miasta Radomia, a inwestycja przyczyni się do utrzymania cen ciepła na stabilnym poziomie - mówi Radosław Witkowski, prezydent Radomia. Prezydent jednocześnie zapewnił, że w związku z inwestycją, nie będzie powoływana spółka celowa, a cały proces przeprowadzi RADPEC.
Ciepło w rękach miasta
Przeprowadzono badania, z których wynika, że aż 72% radomian uważa, że firma, która dostarcza ciepło mieszkańcom, powinna być w rękach miastach. Badanie wykonał Instytut Badań Samorządowych metodą CATI w dniach 2-5 Października 2017 roku (próba 1000 pełnoletnich mieszkańców Radomia).
- Wdrożenie programu sprawia, że właścicielem przedsiębiorstwa RADPEC, które wytwarza i dostarcza radomianom ciepło pozostanie Gmina Miasta Radomia. Daje to pewność mieszkańcom miasta, że o przyszłości Spółki decydować będą wybrani przez nich przedstawiciele, czyli radni i Prezydent Miasta. Uzyskanie takiego bezpieczeństwa nie byłoby możliwe, gdyby Spółka została oddana, choćby w ręce państwowej spółki - czytamy w komunikacie prasowym RADPEC. Mowa tu o propozycji Enei, która zainteresowana była przejęciem udziałów w RADPEC-u. Za tym rozwiązaniem byli parlamentarzyści i radni PiS. Władze miasta jednak zdecydowały inaczej.
Różne paliwa, pewność dostaw, stabilne ceny
W badaniu 82% radomian wskazało pewność dostaw ciepła, jako kluczową sprawę w kwestii dostarczania energii. Dzięki modernizacji źródeł ciepła, zminimalizowane zostanie ryzyko awarii i usterek w przyszłości. Oprócz węgla, którego zużycie ma się zmniejszyć o 30%, wykorzystywane mają być biomasa i tzw. RDF-y - odpady pozyskiwane przez RADKOM w zakładzie utylizacji. Takie zróżnicowanie paliw, z których będzie produkowane ciepło, ma zapewnić jeszcze większą stabilizację jego dostaw. - Także dlatego chcemy jako miasto zachować kontrolę nad Spółką RADPEC. Tylko wtedy pewność dostaw ciepła dla mieszkańców Radomia będzie priorytetem, a nie zysk lub wynik finansowy - dodaje Radosław Witkowski.
RADPEC w swym komunikacie zwraca uwagę, że mieszkańcy Radomia muszą być pewni, że cena ciepła nie wzrośnie w żaden niekontrolowany sposób. Aż 77% z nich wskazało, że stabilny poziom cen to ważna kwestia. Dzięki podjętej inwestycji RADPEC stanie się nie tylko producentem ciepła, ale także energii elektrycznej, dzięki czemu produkcja ciepła będzie bardziej ekonomiczna.
- RADPEC w swoich działaniach skupia się na skutecznym dostarczaniu ciepła mieszkańcom Radomia, a nie na maksymalizacji zysków. Dlatego radomianie mogą być pewni, że ceny ciepła pozostaną na stabilnym poziomie - dodaje Krzysztof Zborowski, prezes zarządu RADPEC S.A.
Jak wyjaśnia prezes, kampania „Bezpieczne ciepło. Radom 2023” prowadzona będzie różnymi kanałami, tak by dotrzeć do jak najszerszej grupy odbiorców. - Głównym źródłem informacji będzie strona www.bezpiecznecieplo.pl, gdzie mieszkańcy Radomia znajdą potrzebne wiadomości na temat inwestycji. Specjalnie na tę okazję stworzyliśmy profil Spółki na Facebook’u, gdzie radomianie mogą się z nami bezpośrednio kontaktować - podsumowuje Krzysztof Zborowski.