- Przeprowadziliśmy szereg niezwykle istotnych z punktu widzenia certyfikacji lotniska przedsięwzięć. Robimy wszystko, by dochować tego terminu licząc, że wszelkie wymagania spełnimy nawet wcześniej. Zakończyliśmy budowę fundamentów pod terminal pasażerski. Obiekt zostanie ukończony do końca maja 2013 roku. Zakończyliśmy także projektowanie 500-metrowej drogi dojazdowej do terminala wraz z oświetleniem, zatokami dla autobusów, taksówek oraz parkingiem. Opracowywany jest projekt oświetlenia drogi startowej oraz podejścia na zasadniczym kierunku lądowania. W przyszłym roku zostanie także wybudowane urządzenie nawigacyjne DVOR/DME, którego właścicielem będzie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. Docelowo radomskie lotnisko będzie dysponowało systemem ILS – wyjaśnia Tomasz Siwak, prezes Portu Lotniczego Radom.
Cywilna działalność lotniskowa zostanie uruchomiona na czynnym wojskowym lotnisku w Radomiu do września przyszłego roku. W 2013 nastąpi uruchomienie lotniska głównie w oparciu o istniejącą infrastrukturę przy minimalnych nakładach inwestycyjnych, a maksymalnie do końca 2019 roku zakończą się fazy rozbudowy lotniska. Na przełomie 2019/2020 zostanie uruchomiony terminal docelowy przewidziany do obsługi 3 milionów pasażerów rocznie. Uruchomienie lotniska wiąże się także ze zmniejszeniem bezrobocia. Docelowo, pracę w Porcie znajdzie pracę 200 osób. - Przeprowadzone niedawno badania nośności drogi startowej, dróg kołowania i płyty postojowej potwierdziły, że stan powierzchni asfaltobetonowych i betonowych jest bardzo dobry. Dodatkowo usunęliśmy starą farbę i umieściliśmy nowe malowanie o łącznej powierzchni ponad 9 tysięcy metrów kwadratowych. Zamontowaliśmy również 50 podświetlanych znaków pionowych, zarówno nakazu jak i informacyjnych. Wybraliśmy ciężki wóz bojowy dla Lotniskowej Straży Pożarnej Rosenbauer Panther 6x6. Zakończyła się budowa nowego ogrodzenia wokół lotniska o długości ponad 7 kilometrów – wylicza Siwak.
We wrześniu 2013 roku Port Lotniczy uruchomi lotnisko dla lotów niskokosztowych. Będzie to możliwe dzięki własnemu kapitałowi, który wynosi ok. 28 mln złotych. Do końca 2015 roku wzdłuż ulicy Lubelskiej powstanie szereg zabudowań niezbędnych do obsługi lotniska. Znajdą tam swoje miejsce m.in. straż pożarna, straż graniczna, urząd celny, cargo pomieszczenia techniczne, biurowiec oraz boksy dla psów tropiących oraz ptaków. Dowództwo Sił Powietrznych w połowie października zaakceptowało koncepcję infrastruktury lotniska, nad którą prace trwały około roku, co oznacza, że teren został zabezpieczony i nie ma obaw przed jego utratą. - To tylko niektóre z podjętych przez nas działań. Wiele z nich jest mało medialnych i niezwykle hermetycznych dla opinii publicznej. To chociażby kwestia najważniejszego dla każdego lotniska dokumentu, bez którego nie można działać czyli Instrukcji Operacyjnej, zawierającej każdy, najmniejszy aspekt funkcjonowania Portu i jego bezpieczeństwa. Ważne jest ustalenie zasad przyszłej współpracy z wojskowym partnerem, uzgodnień z Dowództwem Sił Powietrznych, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej czy Urzędem Lotnictwa Cywilnego oraz szeregiem innych instytucji. Ogrom zadań jest nieprawdopodobnie duży. Z satysfakcją mogę powiedzieć, że wszystko idzie w naprawdę dobrym kierunku. Spotykamy się z dużą życzliwością i sympatią. Radomski projekt nie jest już marzeniem. Stał się faktem – kwituje Siwak.
Spółka ma jeszcze przed sobą proces certyfikacji lotniska przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Jeśli zostanie zakończony on uzyskaniem certyfikatu, to w przyszłym roku Port Lotniczy Radom zostanie wpisany do rejestru lotnisk cywilnych. - Przyszły rok będzie świętem dla mieszkańców Radomia i Ziemi Radomskiej. Zyskamy okno na świat. To nie tylko jednak kwestia ambicji i marzeń. To autentyczna szansa na rozwój przemysłu, handlu, usług i edukacji. Jako 14 największe miasto w Polsce uruchomimy 14 lotnisko na lotniskowej mapie naszego Państwa – Port Lotniczy Radom. Przywrócimy nasze Miasto na mapie gospodarczej Polski i świata – dodaje prezes.