Ocena stopnia realizacji postulatów przewozowych w transporcie publicznym, z punktu widzenia jej parametrów oraz oferowanych cech usług została przeprowadzona na podstawie badań marketingowych, które zostały zrealizowane w 2012 roku i metodą ekspercką. W jej skład wchodzi jedenaście postulatów zawierających ich ocenę, a także zalecenia dotyczącymi ich poprawy.
Postulat 1: Bezpośredniość
Ocena: Według mieszkańców Radomia kształtuje się ona na poziomie dobrym. Tylko 9,6 proc. respondentów uznało, że wymaga ona poprawy. Udział zwolenników połączeń bezpośrednich wzrasta wraz z wiekiem pasażerów.
Zalecenia: Zdaniem ekspertów, aby bezpośredniość komunikacyjna w Radomiu uległa znacznej poprawie należy wprowadzić bilety czasowe o dłuższym zakresie ważności, np. 60-120 min (uzupełniające jednorazowo). Rozwiązanie to zwykle zmniejsza oczekiwania bezpośredniości połączeń.
Postulat 2: Bezpieczeństwo
Ocena: Ten postulat radomianie ocenili na poziomie przeciętnej do dobrej. Najczęstszą przyczyną niskiej oceny bezpieczeństwa jest agresja ze strony innych pasażerów. Respondenci zwracają szczególną uwagę również na kradzieże w pojazdach oraz brak monitoringu wnętrza autobusów i patroli służb porządkowych, zwłaszcza w godzinach wieczornych i nocnych.Pod uwagę brana jest także praca kontrolerów biletów, których praca została oceniona na 3,36, czyli poniżej oceny ogólnej bezpieczeństwa. Pasażerowie zwracają uwagę na odstępowanie od kontroli biletów w stosunku do pasażerów mogących stanowić potencjalne zagrożenie dla kontrolerów, a więc i także innych pasażerów.
Zalecenia: Aby bezpieczeństwo w radomskiej komunikacji miejskiej uległo poprawie zalecane jest zainstalowanie w pojazdach monitoringu przestrzeni pasażerskiej, wzrost intensywności kontroli biletów na liniach uznawanych za najbardziej niebezpieczne oraz w porach wieczornych. Zewnętrzne firmy kontrolerskie powinny zatrudniać osoby o minimalnym wzroście 180 cm - głównie mężczyzn - o odpowiedniej posturze i tężyźnie fizycznej. Kontrolerzy powinni być szkoleni w zakresie public relations oraz pokonywania tzw. sytuacji kryzysowych.
Postulat 3: Częstotliwość
Ocena: Częstotliwość została uznana za najważniejszy postulat przewozowy w rankingu. Niestety, w Radomiu kształtuje się on na poziomie przeciętnym. Postulat ten wskazało na najwięcej pasażerów, wymieniając go wśród trzech najważniejszych. 17, 4 proc. respondentów uznało go jako postulat, który wymaga poprawy.
Zalecenia: Poprawienie częstotliwości kursowania autobusów będzie polegała na wprowadzeniu większej ilości kursów na liniach priorytetowych. Wprowadzony zostanie również priorytet dla transportu publicznego, zwiększający prędkość komunikacyjną autobusów komunikacji miejskiej.
Postulat 4: Dostępność
Ocena: Bliskość przystanku została uznana jako postulat wymagający poprawy przez 7 proc. pasażerów komunikacji miejskiej. W zakresie dostępu biletów kształtuje się ona na poziomie dobrym. Oznacza to, że MZDiK zapewnia właściwą dystrybucję intensywną ( cztery własne punkty sprzedaży, trzynaście ajencyjnych, sprzedaż biletów jest prowadzona w pojazdach i za pośrednictwem telefonów komórkowych). W zakresie dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych także dostępność klaruje się na poziomie dobrym. Prawie wszystkie autobusy są pojazdami niskopodłogowymi, ponadto funkcjonują specjalnie dedykowane osobom niepełnosprawnym komunikacja mikrobusowa na zamówienia telefoniczne.
Zalecenia: Jednym z najważniejszych zaleceń jest dokończenie procesu wymiany taboru operatora komunalnego na niskopodłogowy oraz wprowadzenie sprzedaży z automatów biletowych stacjonarnych.
Postulat 5: Informacja
Ocena: W zakresie informacji internetowych kształtuje się ona na poziomie przeciętnym, w zakresie informacji przystankowej na poziomie dobrym, zaś w zakresie informacji w pojazdach oceniana jest również przeciętnie. Poprawę informacji postuluje 3 proc. pasażerów.
Zalecenia: Na obszarze centrum oraz na przystankach przesiadkowych i o największej liczbie pasażerów poza obszarem centrum powinno zostać wprowadzone centrum informacji dynamicznej, obejmującej wszystkie środki transportu miejskiego. W planach jest także uruchomienie biura obsługi klient, uruchomienie infokiosków, zapewniających dodatkowe możliwości w zakresie uzyskania pełnej informacji o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Modyfikacji ulegnie również serwis internetowy (z zastosowanie techniki benchmarkingu - wzorowania)
Postulat 6: Koszt
Ocena: Według pasażerów koszty są korzystne. Wobec tego oceniane są dobrze. Jednak aż 12 proc. pasażerów radomskiej komunikacji odnosi się do zbyt wysokich cen biletów. Część pasażerów uznaje obecne ceny za zbyt wysokie w stosunku do oferowanej jakości.
Zalecenia: Eksperci zalecają przeprowadzenie analizy ekonomiczno-finansowej istniejącej taryfy oraz jej ewentualnej rekonstrukcji w zakresie likwidacji okresowych biletów liniowych i wprowadzenie w zamian korzystniejszych cenowo biletów sieciowych.
Postulat 7: Niezawodność (regularność)
Ocena: Pasażerowie niezawodność oceniają na poziomie bardzo dobrym. Tylko niespełna 3 proc. respondentów wskazywało na konieczność jej poprawy.
Postulat 8: Prędkość
Ocena: Kształtuje się na poziomie dobrym. Analiza czasów jazdy autobusów wykazuje, że średnia prędkość komunikacyjna wynosi 22,4-24,2 km/h.
Zalecenia: Stałe monitowanie rzeczywistej prędkości komunikacyjnej autobusów na najważniejszych ciągach komunikacyjnych, a także wprowadzenie szeroko rozumianego priorytetu dla pojazdów transportu publicznego dla pojazdów transportu publicznego w centrum i na głownych drogach dojazdowych do niego.
Postulat 9: Punktualność
Ocena: Aktualnie w radomskiej komunikacji miejskiej dopuszcza się odchylenie od planowanego rozkładu jazdy, wynoszące do 1 min dla przyspieszeń i do 4 min dla opóźnień. Średnio 97 proc. ogółu kursów kontrolowanych przez system LASON wykonywane jest bez przekraczania dopuszczalnego odchylenia od planowanego rozkładu jazdy. Punktualność oceniana jest przez pasażerów na poziomie dobrym.
Zalecenia: Zalecane jest stałe dopasowywanie rozkładowych czasów przejazdów do rzeczywistych warunków przejazdu, zmniejszenie dopuszczalnego odchylenia od planowanego rozkładu jazdy, a także wprowadzenie kontroli zgodności rzeczywistego przejazdu z czasem rozkładowym - po implementacji Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z raportowaniem i wizualizacją dla pasażerów.
Postulat 10: Rytmiczność
Ocena: Respondenci ocenili ją na poziomie dobrym. Jest to spowodowane tym, że dla większości linii rozkłady jazdy skonstruowano w oparciu o moduły częstotliwości obowiązujące dla danej kategorii linii.
Zalecenia: Eksperci zwracają uwagę na dokonanie pełnej synchronizacji rozkładów jazdy na wszystkich liniach. Wynikiem tego będzie konieczność wzrostu częstotliwości kursowania pojazdów na niektórych liniach. W radomskiej komunikacji wyznaczone powinny być także korytarze preferencji dla transportu zbiorowego, które poprawią rzeczywistą rytmiczność kursowania pojazdów komunikacji miejskiej.
Postulat 11: Wygoda
Ocena: Radomianie wygodę w komunikacji miejskiej oceniają również na poziomie dobrym. Przejazd komunikacją miejską zawsze bądź przeważnie na miejscu siedzącym deklaruje 63 proc. pasażerów. Natomiast w warunkach uznawanych za zatłoczenie podróżuje tylko 11 proc. ankietowanych.
Zalecenia: Według zaleceń eksperckich należy co najmniej utrzymać istniejące standardy częstotliwości kursowania pojazdów oraz udziały pojazdów standardowych i przegubowych w strukturze taboru.
Źródło: Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego dla miasta Radomia na lata 2013-2020
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>