Radomscy specjaliści z Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego sporządzą projekt transportu zbiorowego i niskoemisyjnego dla naszego miasta. Pieniądze na wdrożenie tego systemu można pozyskać z Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-202.
- W Radomiu jest dużo zarejestrowanych samochodów. Na razie nie mamy problemów z korkami, ale chcemy opracować system transportu zbiorowego i niskoemisyjnego, który skłoni radomian i mieszkańców pobliskich gmin do korzystania z autobusów komunikacji miejskiej, z rowerów, by nasze środowisko było wolne od spalin samochodowych - mówi prezydent Andrzej Kosztowniak.
Współpraca UTH z Urzędem Miejskim w Radomiu będzie polegała m.in. na analizie ograniczenia transportu indywidualnego na rzecz transportu publicznego, odnawialnych źródeł energii, opracowania strategicznych dokumentów dotyczących transportu w Radomiu i w regionie.
Za ok 2-3 lata Unia Europejska będzie sprawdzała emisyjność w miastach. Radom jest dość dobrze przygotowany, ponieważ po naszych ulicach jeźdżą autobusy zasilane gazem. Jednak to nie wystarczy. Trzeba postawić na transport publiczny i niskoemisyjny zwłaszcza, że jest duża szansa na pozyskanie środków unijnych z nowej perspektywy finansowej właśnie na ten cel. Dlatego Radom potrzebuje specjalistów, którzy opracują projekt takiego transportu.
- Cieszę się, że nasi radomscy uczeni będą z nami współpracować. Pracownicy Wydziału Transportu są proszeni o pomoc również przez inne uczelnie, choćby z Rzeszowa. Potrzeba nam merytoryki naszego uniwersytetu - mówi prezydent Kosztowniak.
Prezydent Kosztowniak nie wyklucza wszelkich rozwiązań dotyczących transportu niskoemisyjnego w mieście. Pod uwagę brany jest choćby pomysł Radomskiego Towarzystwa Naukowego, który napisał projekt transportu szynowego w naszym mieście. Mowa również o budowie autobusów elektrycznych. Niepodważalnym sposobem na zmniejszenie emisji spalin samochodowych jest rozbudowa sieci ścieżek rowerowych.
- Nie wykluczam pomysłu RTN, tylko chciałbym poznać jego analizy. Na jakiej podstawie członkowie RTN napisali taki projekt. W końcu został on wpisany do Kontraktu Terytorialnego. O ostatecznym wyglądzie nowego systemu transportu publicznego i niskoemisyjnego zadecyduje ekonomia. Ile środków finansowych uda nam się pozyskać - tłumaczy prezydent Kosztowniak.
Prof. Zbigniew Łukasik, rektor UTH, chce, by radomscy specjaliści stworzyli oryginalny projekt transportu zbiorowego i niskoemisyjnego dla naszego miasta.
- Nie będziemy wzorować się na innych miastach. Chcemy dostosować nowy system transportu do możliwości Radomia. Choć faktycznie w niektórych miastach jak np. w Warszawie funkcjonują duże parkingi samochodowe, gdzie można zostawić swój pojazd i przesiąść się na autobusy czy tramwaje i podróżować po mieście transportem publicznym. Chcemy również stworzyć sieć ścieżek rowerowych - tłumaczy prof. Łukasik.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>