To właśnie PAŻP wybudowała radiolatarnię. Inwestycja została zakończona we wrześniu, po czym urządzenie testowano. W pełni radomski Port Lotniczy może z niej korzystać od 11 grudnia. Radiolatarnia służy do określania kierunku lotu. W oparciu o DVOR/DME, PAŻP opracowała także procedury podejścia do lądowania, organizując przestrzeń powietrzną nad Radomiem.
Radiolatarnia jest najnowocześniejszym takim urządzeniem w Polsce. Posiada 48 anten umieszczonych na okręgu, a jedną ulokowaną w centrum. Jej zasięg wynosi ok. 300-400 km. Dzięki doplerowskim antenom ogólnokierunkowym, radiolatarnia jest mniej wrażliwa na zakłócenia związane z odbiciem wiązki radiowej od przeszkód terenowych. Zapewnia także zdecydowanie większą dokładność i jakość sygnału radiowego niż w przypadku np. archaicznego zestawu dwóch anten bezkierunkowych NDB.
Wraz z budową DVOR zamontowano system DME, który bardzo ułatwia nawigację podczas zbliżania do lotniska i podejścia do lądowania. System ten pokazuje, w jakiej odległości od progu drogi startowej znajduje się samolot.
Jednocześnie Port Lotniczy Radom zabiega w dalszym ciągu o wybudowanie przez PAŻP systemu precyzyjnego lądowania ILS. Pozwoliłoby to na niemal całkowite uniezależnienie się od kaprysów pogody. ILS to radiowy system nawigacyjny wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widoczności.
- PAŻP, aktualnie nie ma w planach inwestycyjnych instalacji systemu ILS dla Portu Lotniczego w Radomiu, jednak niektóre lotniska realizują takie inwestycje we własnym zakresie - informuje Paweł Paluch, rzecznik PAŻP.
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>