Plan transportowy muszą posiadać do końca lutego przyszłego roku wszystkie większe gminy, miasta i powiaty. Dokument dla Radomia przygotowała firma Public Transport Consulting z Redy.
Bilety czasowe w Radomiu
Co zakłada "Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Radomia na lata 2013-2022"? Pierwszym, a zarazem najważniejszym punktem będzie wprowadzenie Radomskiej Karty Miejskiej, a także uruchomienie tzw. "elektronicznej portmonetki" - wraz z taryfą odległościową, która będzie różnicować wysokość pobieranej opłaty w zależności od długości trasy, mierzonej liczbą pokonywanych przystanków. Funkcjonalność karty elektronicznej początkowo będzie polegała na poborze opłat za przejazdy środkami komunikacji miejskiej.Natomiast po okresie próbnym ma ona zostać rozszerzona o co najmniej wnoszenie opłat za parkowanie w strefie płatnego parkowania w śródmieściu.
W planach jest również wprowadzenie biletów czasowych krótkookresowych, o zakresie ważności do trzydziestu minut. Dzięki "elektronicznej portmonetce" możliwe będzie zlikwidowanie biletów okresowych na jedną i dwie linie oraz przy wprowadzeniu stref taryfowych przy przejazdach z przekroczeniem granic administracyjnych Radomia.
Radomski Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji rozważa także wprowadzenie biletów przesiadkowych, ważnych 60, 90 lub 120 minut oraz biletów zintegrowanych, które będą uprawniały do korzystania z usług MZDiK w Radomiu i komercyjnych przewoźników regionalnych na wybranych trasach.
Nowe autobusy jeszcze w tym roku
Do końca roku zakupione zostanie osiem autobusów w ramach projektu "Poprawa systemu transportu publicznego poprzez zakup nowego taboru i rozbudowę infrastruktury towarzyszącej", o czym pisaliśmy tutaj. Będą to pojazdy niskopodłogowe, zasilane gazem ziemnym, wyposażone w monitoring, klimatyzację, tablice elektroniczne wewnętrzne i zewnętrzne i zapowiedzi głosowe przystanków.
Planowane jest również zamontowanie dwunastu podświetlanych wiat przystankowych i monitoringu na pięciu najczęściej dewastowanych przystankach, a także przeprowadzenie remontu piętnastu zatok przystankowych i dwóch pętli. Radomski MZDiK przewiduje budowę pętli końcowych: przy ul. Mroza (Wólka Klwatecka), na Malczewie (ul. Witkacego), na Malenicach w rejonie skrzyżowania z ul. Skrzydlatą (wówczas wydłużona zostanie trasa linii 19 i równocześnie poprawiona obsługa komunikacyjna tej dzielnicy) oraz w Rajcu Poduchownym na ul. Kozienickiej (wybudowanie zatoki przystankowej na terenie Radomia dla linii 26 w celu stworzenia możliwości dostosowania znacznie zróżnicowanej podaży usług przewozowych na terenie miasta Radomia i gminy Jedlnia-Letnisko do faktycznego popytu).
Więcej parkingów w mieście
W trakcie realizacji jest projekt "Wdrożenie Karty Miejskiej i Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej". Na 44 przystankach w graniach administracyjnych Radomia zainstalowany zostanie system dynamicznej informacji o odjazdach autobusów. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj. Tworzyć go będzie 18 tablic ośmiowierszowych i 26 tablic pięciowierszowych.
W późniejszym okresie, uzupełnieniem wymienionych działań inwestycyjnych będzie budowa parkingów w systemie Park&Ride, Bike&Ride i Kiss&Ride, które będą przyległe do przystanków przesiadkowych położonych poza centrum, a obsługujących linie priorytetowe.
Plan inwestycji taborowych MPK w Radomiu zakłada do 2022 roku zakup 89 autobusów, przy jednoczesnej kasacji 99 pojazdów w tym okresie. Planowane koszty zakupów nowych autobusów wynoszą 73,74 mln złotych, zaś używanych - 2,95 mln złotych.
MZDiK zakłada, że będą to autobusy niskopodłogowe, spełniające aktualne normy czystości spalin i hałasu, wyposażone w klimatyzację oraz monitoring przestrzeni pasażerskiej, głosowe zapowiedzi przystanków, a także elektroniczne tablice wewnętrzne i zewnętrzne. Wyeliminowana ma również być możliwość umieszczania reklam na szybach pojazdów, a także ograniczenie eksponowania ich na karoserii.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>