W dniu 29 maja bieżącego roku Port Lotniczy Radom stał się 14. portem lotniczym w Polsce. Inwestycja realizowana wysiłkiem Gminy Miasta Radomia ma stanowić jeden z najważniejszych impulsów do rozwoju miasta i całego regionu, uzupełniając sieć polskich lotnisk regionalnych.
Już w grudniu 2011 roku Port Lotniczy Radom zwrócił się do Prezesa Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z wnioskiem o umieszczenie lotniska w planach PAŻP. Port Lotniczy Radom zawnioskował o instalację i uruchomienie systemu precyzyjnego lądowania ILS kat.I. Kolejne wnioski dotyczyły zorganizowania przestrzeni powietrznej nad Radomiem oraz m.in. lokalizacji cywilnej wieży kontroli lotów.
W dniu 28 lutego 2013 roku Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wydał decyzję o wyznaczeniu PAŻP do zapewnienia Służby Kontroli Lotniska TWR w strefie kontrolowanej CTR lotniska Radom. W związku z tą decyzją, PAŻP została zobowiązana do wyposażenia lotniska w pomoce nawigacyjne DVOR/DME oraz ILS kat.I, które zgodnie ze stanowiskiem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 21 grudnia 2012 roku, powinny zostać wybudowane do końca lutego 2015 roku.
W dniu 11 lipca 2013 roku PAŻP podpisała umowę z firmą KEYMILE
Sp. z o.o. dotyczącą budowy i uruchomienia na radomskim lotnisku DVOR/DME, z której to umowy wynikało, że urządzenie powinno być gotowe do użytku w maju 2014 roku. Niestety, termin ten ulegał kolejnym zmianom.
Przedstawiciele PAŻP informowali, że urządzenie zostanie oddane do użytku w sierpniu, potem do końca września, by wreszcie w piśmie z 3 czerwca br., podpisanym przez Krzysztofa Kapisa - prezesa PAŻP, zakomunikować, że uruchomienie operacyjne urządzenia nastąpi w okresie listopad - grudzień 2014.
Jest to całkowicie niezrozumiała i nieakceptowana decyzja PAŻP. Pomimo uzyskania certyfikatu lotniska, wpisu do rejestru lotnisk i uzyskania statusu zarządzającego całością lotniska cywilno-wojskowego, Port Lotniczy Radom nie może realizować zadań do których został powołany. Latem i jesienią 2014 roku na radomskim lotnisku nie będą mogły odbywać się operacje lotnicze z użyciem samolotów komunikacyjnych. Podpisana w ubiegłym tygodniu umowa z linią 4You Airlines przewiduje uruchomienie regularnych połączeń z europejskimi miastami pod warunkiem funkcjonowania urządzenia DVOR/DME. Kolejna negocjowana umowa, z innym przewoźnikiem, przewiduje dodatkowo podanie terminu zakończenia budowy urządzenia ILS kat.I.
Opóźnienia przy budowie urządzenia DVOR/DME na radomskim lotnisku uniemożliwiają rozpoczęcie cywilnych operacji lotniczych, narażając Gminę Miasta Radomia na straty finansowe.
Mając na uwadze powyższe proszę o odpowiedź na następujące pytanie:
Kiedy na radomskim lotnisku zostanie uruchomione i oddane do użytku urządzenie DVOR /DME?