Niedziela 24 listopada
Emmy, Flory, Jana
RADOM aktualna pogoda

Poradnik energetyczny - część druga

PGE Dystrybucja, red. K.S. 2014-02-15 17:00:00

Tym razem dowiemy się, co to jest taryga G, jak zaoszczędzić na energii, czy można negocjować ceny za prąd. Odpowiada Marlena Szydłowska, dyrektor departamentu obsługi klientów PGE Obrót S.A.

Czy w ramach umowy kompleksowej gospodarstwa domowe mogą negocjować ceny?   

- Ceny dla gospodarstw domowych zatwierdzone przez prezesa URE nie podlegają negocjacji. Jest to oficjalne stanowisko Urzędu Regulacji Energetyki.

Czym charakteryzuje się taryfa G (gospodarstwa domowe)

- Taryfa oznaczona symbolem literowym "G" dotyczy Klientów prowadzących gospodarstwa domowe.Klienci tej grupy mogą swobodnie wybierać pomiędzy kilkoma taryfami, różniącymi się stawkami za energię, w poszczególnych godzinach doby. Aby wybrać najkorzystniejszą dla siebie taryfę zachęcamy do skorzystania z kalkulatora taryfowego, który znajduje się na:http://www.gkpge.pl/oferta/dla-domu/regionalna/kalkulator-taryfowy.

Czy istnieją jakieś skuteczne sposoby, aby zaoszczędzić na rachunkach za prąd?

-Tak. Warto mieć zatem podstawową wiedzę na temat sposobów zużycia  energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, a także warto śledzić oferty PGE pojawiające się na rynku.Odbiorca może – na przykład - zastanowić się, czy od taryfy jednostrefowej (G 11), z której dotąd korzysta, bardziej nie będzie dla niego opłacalna taryfa dwustrefowa (G 12), w której obowiązują dwa rodzaje stawek za prąd, w zależności od pory dnia i nocy.Kupując urządzenia, warto wybierać takie, które są w najwyższej klasie energetycznej, czyli oznaczone są symbolami od A do A++, bo te zużywają mniej energii. Kupując kuchnię elektryczną należy pamiętać, że najbardziej ekonomiczna jest płyta indukcyjna, najmniej – żeliwna. To samo dotyczy urządzeń grzewczych; powinny to być urządzenia kumulujące ciepło z termostatem.

Podejrzewam, że mój licznik działa nieprawidłowo. Czy można sprawdzić poprawność jego odczytów? 

- Jeżeli wskazania układu pomiarowo-rozliczeniowego budzą podejrzenia jego nieprawidłowej pracy (np. tarcza licznika obraca się pomimo wyłączenia zabezpieczeń przeciwzwarciowych, obraca się tylko część kółek z cyframi) Odbiorca ma prawo zgłosić do Biura Obsługi Klienta żądanie wykonanie jego kontroli. W przypadku stwierdzenia niesprawności układ pomiarowo-rozliczeniowy zostanie wymieniony. Odbiorca może również zażądać badania laboratoryjnego układu pomiarowo-rozliczeniowego. Gdy wykaże ono nieprawidłowe pomiary, układ zostanie wymieniony. W przypadku stwierdzenia prawidłowych odczytów Odbiorca zobowiązany jest ponieść koszt badania, określony w „Taryfie dla usług dystrybucji energii elektrycznej PGE Dystrybucja S.A" lub taryfie innego dystrybutora energii, na którego terenie znajduje się punkt poboru energii.

W następnym odcinku: Co można załatwić w Biurze Obsługi Klienta, a co telefonicznie, w jaki sposób wygodnie płacić za zużytą energię.

 

Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych