Poprzednia podwyżka cen biletów KM miała miejsce w sierpniu 2011 roku. Dwa i pół roku temu średnioroczny wskaźnik podwyżki cen biletów wyniósł 4%. Od tego czasu do listopada 2013 roku włącznie inflacja wzrosła o 5,42%, co oznacza, że realne wpływy z tytułu sprzedaży biletów obecnie są o ponad 5% niższe niż dwa lata temu.
Niemniej jednak, aby zminimalizować wzrost kosztów podróży ponoszonych przez pasażerów, spółka zdecydowała się na ograniczoną podwyżkę: wzrost cen biletów średnio o 5% kształtuje się poniżej poziomu inflacji zanotowanego od sierpnia 2011 roku.
- Podniesienie cen biletów w okresie, kiedy pasażerowie szczególnie dotkliwie odczuwają utrudnienia w kursowaniu pociągów, spowodowane licznymi modernizacjami infrastruktury kolejowej, jest decyzją trudną - przyznaje Dariusz Grajda, członek zarządu i dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich. - Występujące odwołania czy opóźnienia pociągów KM spowodowane są jednakże w znacznej większości przez awarie infrastruktury kolejowej czy zamknięcia szlaków. Są to przyczyny niezależne od Kolei Mazowieckich. Koszty dostępu do infrastruktury kolejowej, mimo fatalnych warunków panujących na remontowanych liniach, nie zostały przewoźnikowi przez zarządcę infrastruktury obniżone - dodaje Dariusz Grajda.
Tymczasem wpływy z biletów są przeznaczane w dużej mierze na opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej, które w przypadku Kolei Mazowieckich są pod względem wielkości drugą pozycją w wydatkach spółki. Ponadto, oprócz finansowania bieżącej działalności spółki, środki pozyskiwane ze sprzedaży biletów służą w dużej mierze pokryciu kosztów amortyzacji środków trwałych. Amortyzacja stanowiąca cash flow jest i będzie przeznaczana jako wkład własny na inwestycje i modernizacje taboru.
- Obecnie w swoim parku taborowym spółka posiada m.in. nowoczesne pociągi EN76 Elf i ER75 Flirt, autobusy szynowe i wagony piętrowe. W tym miesiącu uzupełniliśmy park taborowy Kolei Mazowieckich o kolejny nowoczesny autobus szynowy, modernizujemy 74 elektryczne zespoły trakcyjne, a w trakcie procedury przetargowej jest zamówienie na dostawę 22 nowych wagonów piętrowych typu push&pull. Dziś, dzięki wielomilionowym inwestycjom, Koleje Mazowieckie są najnowocześniejszym przewoźnikiem kolejowym w kraju pod względem posiadanego taboru - podkreśla Dariusz Grajda.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>