Wtorek 22 kwietnia
Leona, Kai, Heliodora

Podpowiadają kolei, jak przeprowadzić remont stacji Radom

kk 2012-12-27 12:44:00

Przedstawiciele Bractwa Rowerowego, Inicjatywy „Wózkiem po Radomiu”, klubu Miłośników Kolei, Stowarzyszenia Radomskie Inwestycje oraz Kocham Radom podpisali się pod wspólnym wystąpieniem do PKP Polskich Linii Kolejowych SA, w którym zawarli szereg uwag i wniosków dotyczących zakresu prac remontowych w związku z ogłoszeniem przez tę firmę przetargu na  opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót dla Lokalnego Centrum Sterowania Radom  –  Lot F.

Pismo publikujemy w całości:

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
ul. Targowa 74
03-734 Warszawa

Dotyczy remontu stacji Radom

W związku z ogłoszeniem przetargu na  opracowanie projektów wykonawczych i realizację robót dla LCS Radom  –  Lot F  wnosimy o rozpatrzenie następujących uwag dotyczących zakresu prac:

1.  Wnosimy o montaż schodów ruchomych po południowej stronie stacji Radom przy wyjściu z tunelu w kierunku osiedla Ustronie. W tym samym miejscu wnosimy o montaż windy dla osób niepełnosprawnych  (windy  powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie  -  strome schody  -  jest niezmiernie uciążliwe dla  kilkudziesięciu  tysięcy ludzi przemieszczających się codziennie tunelem dworca. Niefunkcjonalne schody były niejednokrotnie opisywane w lokalnej prasie (…)

2.  Wnosimy o montaż wind umożliwiających dostanie się osobom niepełnosprawnym na  poszczególne perony z poziomu tunelu  (windy  powinny zapewniać możliwość wjazdu elektrycznym wózkiem inwalidzkim oraz wprowadzania do nich rowerów). Obecnie zastosowane rozwiązanie nie dość, że wydłuża drogę to w wielu przypadkach uniemożliwia dostanie się do pociągu  -  osoba niepełnosprawna może wjechać wózkiem jedynie drogą techniczną i tylko na peron 1. Proponujemy, aby windy był zlokalizowane po jednej stronie wejść na perony. Po stronie przeciwnej wnosimy o wykonanie podjazdów dla  wózków dziecięcych, które jednocześnie pełniłyby funkcję prowadnic umożliwiających wprowadzenie na perony rowerów;

3.  Wnosimy o zmianę wysokości peronów z niskich na wysokie (76 cm, 86 cm lub 96 cm nad PGS). Z uwagi na budynek dworca kolejowego wnosimy o rozważenie pomysłu, aby peron 1 był wykonany jak na poniższym zdjęciu  (Grodzisk Mazowiecki).  Część przy budynku wysokość peronu jak obecnie, część przy torze 7 peron wysoki;

4.  Z uwagi na znaczne zawężenie przekroju tunelu  (ponad 30%)  wnosimy o likwidację znajdujących się tam punktów usługowych.  Tunel jest częścią  pieszego  ciągu komunikacyjnego łączącego największe osiedle w Radomiu z centrum miasta. W przypadku przyjazdu do stacji Radom pociągów o wysokiej frekwencji podróżnych w tunelu panuje ścisk, który zagraża ogólnemu bezpieczeństwu.  Komunikację pieszą dodatkowo utrudniają reklamy (potykacze) rozstawiane, mimo braku pozwolenia, przez wynajmujących lokale;

5.  Wnosimy o wykonanie zadaszenia peronów wg poniżej koncepcji: 
-  peron  1  –  zadaszenie na części długości peronu (od krańca wschodniego peronu  do zachodniego wyjścia z tunel na peron włącznie)
-  peron 2 – zadaszenie na całej długości peronu
-  peron 3 – zadaszenie na całej długości peronu

Wnosimy o zaprojektowanie i wykonanie zadaszenie nawiązującego do architektury zabytkowego budynku dworca kolejowego. Z uwagi na liczbę podróżnych oraz estetykę nie do przyjęcia są wiaty, gdyż nie zapewniają ciągłego przykrycia peronu;

6.  W związku z przygotowaniem terenu pod planowany przystanek osobowy pn. Radom ulica Żeromskiego, wnosimy  o takie zaprojektowanie układu torowego, aby mogły się tam zatrzymywać pociągi osobowe jadące zarówno z/w kierunku Warki jak i Dęblina.  Linia dęblińska obsługuje największe ramię aglomeracji radomskiej  -  po Pionki, skąd dojazdy do Radomia mają szczególnie duże znaczenie;

7.  W związku z przebudową i modernizacją peronów wnosimy o dostosowanie ich długości do długości wszystkich składów dalekobieżnych;

8.  Wnosimy o wybudowanie  na  peronach  poczekalni peronowych wraz z zapleczem komercyjnym (prasa, przekąski, automaty biletowe);

9.  Wnosimy o udrożnienie bezpośredniego dojścia przedłużeniem peronu 1 do parkingu przydworcowego a dalej do dworca autobusowego;

10.  Prosimy o dostosowanie  przestrzeni stacji do potrzeb  osób niewidomych  i słabowidzących: oznaczenia poziome, oznaczenia krawędzi peronów, listwy prowadzące, grzybki ostrzegawcze, pinezki ostrzegawcze oraz powierzchnie ostrzegawcze;

11.  Wnosimy o montaż nowoczesnych nośników dynamicznej  informacji pasażerskiej w tunelu przy wejściach na perony oraz na  peronach. Z uwagi na fakt, że z jednej krawędzi peronowej odjeżdżają w zbliżonym czasie dwa pociągi w przeciwnych kierunkach, postuluje się wyposażenie każdego z peronów w cztery pary elektronicznych tablic informacyjnych. Obecnie są to tylko dwie pary tablic, co powoduje zamieszanie informacyjne w sytuacjach wyżej opisanych.

Prosimy o pisemną odpowiedź zgodnie z art. 244 § 1 w zw. z art. 237 § 1 KPA.

Pod pismem podpisali się:

Sebastian Pawłowski (Bractwo Rowerowe), Wojciech Matłacki (Inicjatywa Wózkiem po Radomiu), Andrzej Lewandowski (Klub Miłośników Kolei w Radomiu), Radomir Jasiński (Radomskie Inwestycje), Jakub Kluziński (Stowarzyszenie Kocham Radom).

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap