- Takie spotkania są niezwykle ważne ponieważ wymieniamy się informacjami na temat sukcesu i porażek bo takie też się w naszej pracy zdarzają. Takie spotkania są ważne, żeby wzmocnić w społeczeństwie przekaz odnośnie istoty problemu. Zmienia nam się społeczeństwo bo zmieniają się ludzie, dlatego trzeba mówić o organizacjach i o konkretnych osobach, które wspierają te środowiska, które są dla nas trudne – mówi pedagog ulicy Iwona Kuc, która współpracuje ze Stowarzyszeniem „Podwórkowe Anioły”.
Największym wyzwaniem, jak mówi Kuc, jest dbałość o dzielnice, w których występuje problem. - Nadal wspólnie z organizacjami, tymi większymi i mniejszymi oraz władzami miasta, powinniśmy dbać o środowiska i te tereny, które nazywamy dzielnicami socjalnymi. Jak zaznacza Iwona Kuc ważne jest, aby zadbać o środowisko, które będzie tętniło życiem. - O ile trudno jest zaprosić osoby spoza środowiska, to warto te miejsca odwiedzać i otwierać świetlice w tych miejscach. Istotą jest, aby grupa ludzi i placówek, które ze sobą współpracują, wzajemnie się wspierali – dodaje pedagog.
Mariusz Mendra, kierownik pedagogów ulicy, zauważa, że jest coraz większe zainteresowanie pedagogami ulicy, nie tylko ze strony urzędników ale także Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. - Od każdej strony staraliśmy się pokazać czym jest pedagogika uliczna, na czym ona polega, czym jest partnerstwo dla dzieci oraz jak sobie radzić z trudnościami. Jest coraz więcej dzieciaków, które wolny czas spędza na ulicy lub na terenach pustostanów. Mam nadzieję, że dzięki pomocy z Urzędu Miejskiego i dofinansowaniu uda nam się dotrzeć do większej liczby dzieciaków.
Przy radomskiej Caritas również działają pedagodzy ulicy. W sumie jest ich sześciu. Jak zaznacza dyrektor Caritas, celem konferencji było pokazanie perspektyw. - Pedagogika ulicy to specyficzna praca, która polega na kontakcie z tą młodzieżą i dziećmi, które nie radzą sobie z życiem. To jest praca bezpośrednio na ulicy, w bramie, na podwórku. Ta praca wymaga dużo samozaparcia i bardzo dużo pasji. Pedagodzy ulicy byli potrzebni, są i będą potrzebni, a dzieci, które potrzebują ich j pomocy est coraz więcej – mówi ks. Grzegorz Wójcik dyrektor Caritas Diecezji Radomskiej.
Pedagogika ulicy w Polsce pojawiła się w latach 90. Fundacja „Droga ulicy” zainteresowała się tym tematem w 2006 roku. Od tamtego czasu, w całej Polsce, zostało przeszkolonych około 90 pedagogów ulicy.