Zarządzenie prezydenta szczegółowo określa stawki opłat za zajęcie pasa drogowego na cele niezwiązane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem i ochroną dróg wewnętrznych, chodzi na przykład o prowadzenie robót, usunięcie awarii infrastruktury technicznej czy umieszczanie reklam. Opłaty za zajęcie pasa są takie same jak wcześniej, ale od 1 marca zgodnie z przepisami doliczany jest do nich podatek VAT w wysokości 23 procent.
Przykładowo: opłata za jeden dzień zajęcia drogi wewnętrznej pod roboty prowadzone na całej jej szerokości wynosi 5 złotych netto za każdy metr kwadratowy, do tej opłaty zostanie jeszcze doliczony VAT.
Wniosek o zajęcie drogi wewnętrznej powinien być złożony w MZDiK co najmniej 14 dni przed planowanym rozpoczęciem robót. Wzory wniosków są dostępne na stronie www.mzdik.pl, w zakładkach "Pliki do pobrania" i "Ważne procedury".
Do wniosku należy dołączyć sytuacyjny w skali 1:500, z zaznaczeniem granic i podaniem wymiarów planowanej powierzchni zajęcia drogi wewnętrznej, informację o sposobie zabezpieczenia drogi, kserokopię uzgodnienia lub opinii MZDiK, a także pełnomocnictwo wraz z opłatą, jeśli inwestor reprezentowany jest przez pełnomocnika. W przypadku reklam potrzebny jest także projekt graficzny, jeśli reklama ma stałą treść, a ponadto pisemna zgoda właścicieli lub zarządców budynków, jeśli banery reklamowe będą mocowane do ścian budynków.
Zajęcie drogi wewnętrznej odbywa się na podstawie umowy cywilno-prawnej. Brak takiej umowy uzasadnia skierowanie sprawy na drogę postępowania sądowego.