Poniedziałek 25 listopada
Erazma, Katarzyny, Beaty
RADOM aktualna pogoda

Opłaty za wjazd do centrum Radomia... Pomysły Bractwa Rowerowego na walkę z rakotwórczym pyłem

mag 2013-08-28 08:00:00

Przedstwiciele Bractwa Rowerowego napisali do Departamentu Środowiska Urzędu Marszałkowskiego swoje uwagi dotyczące programu ochrony powietrza dla Radomia. Proponują też konkretne np. redukcję miejsc postojowych w centrum i opłaty za wjazd do niego.

Korek na ul. Żeromskiego

Przypomnijmy, 13 sierpnia, publikowaliśmy artykuł o braku odpowiednio szerokiej informacji dotyczącej konsultacji społecznych w sprawie ochrony powietrza.

Ponieważ w Radomiu stężenia pyłu zawieszonego w powietrzu PM10 przekraczają nawet stężenia zanotowane w dużych miastach europejskich (np. w Paryżu, Rzymie, Londynie, Madrycie czy Berlinie), natychmiast powinny zostać podjęte radykalne środki poprawiające jakość powietrza w Radomiu przekonuje Sebastian Pawłowski z Bractwa Rowerowego.

Należy podkreślić, że pyły PM2.5 i PM10 są rakotwórcze, mogą wywołać alergię, astmę oraz stać się przyczyną przedwczesnych zgonów.

Jak piszą przedstawiciele bractwa w swoim liście: ''Niestety z przykrością stwierdzamy, że takich działań nie gwarantuje niniejszy program (Projekt uchwały w sprawie programu ochrony powietrza dla strefy miasto Radom - przyp. red.). Nie określono etapów pośrednich monitorujących postęp prac nad zmniejszeniem zanieczyszczenia oraz nie wymieniono konkretnych działań zmierzających do poprawy sytuacji. Ponieważ nasze stowarzyszenie zajmuje się zagadnieniami transportowymi a w dokumencie stwierdzono, że drugim głównym źródłem zanieczyszczenia pyłami w Radomiu jest właśnie transport przygotowaliśmy uwagi dotyczące tego zagadnienia."

Członkowie bractwa uważają, że ''działania powinny być przede wszystkim ukierunkowane na redukcję używania pojazdów silnikowych. Na ulicach przebiegających przez śródmieście należy zmniejszyć natężenie ruchu pojazdów indywidualnych, winno się również dążyć do ograniczenia ruchu tranzytowego (również wewnątrzmiejskiego) poprzez wyprowadzenie go z centrum i stworzenie sektorów dostępu uniemożliwiających swobodny przejazd pojazdów samochodowych między nimi innymi drogami niż trasami obwodowymi"

 Sebastaian Pawłowski i Tomasz Zaborowski z Bractwa Rowerowego podają także propozycje rozwiązań:

- tworzenie stref pieszych oraz ograniczonego dostępu poprzez system automatycznych blokad słupkowych;
- redukcję miejsc postojowych w centrum miasta z równoczesną budową zbiorczych parkingów na obrzeżach strefy centralnej oraz integracja ich z systemem transport publicznego oraz rowerowego;
- ograniczenie prędkości poprzez fizyczne środki uspokojenia ruchu;
- wprowadzenie opłat za wjazd do centrum w zależności od panującego zatłoczenia.

Działaniami prowadzonymi równolegle powinno być według autorów listu "zwiększanie atrakcyjności publicznego transportu zbiorowego – większa dostępność, system węzłów przesiadkowych, większa częstotliwość oraz zachęcająca taryfa biletowa. Aby zapobiegać powstawaniu zanieczyszczeń należy także tworzyć korzystne warunków dla komunikacji pieszej."

Ponieważ część zagadnień związanych z redukcją emisji pyłów jest tożsamych z redukcją hałasu członkowie bractwa wnoszą o uwzględnienie wybranych uwag złożonych do „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Radomia” (uchwała Rady Miejskiej w Radomiu nr 556/2013). Uwagi te dotyczą najbardziej obciążonych ruchem ulic:

- ul. 25 Czerwca ( zamiany zewnętrznych pasów ruchu na buspasy i pasy rowerowe w jezdni,  wprowadzenie fizycznej przegrody uniemożliwiającej tranzyt międzydzielnicowy oraz przeniesienie ruchu na wschodnią obwodnicą śródmiejską (wzdłuż torów kolejowych)

- ul. Poniatowskiego (uspokojenie ruchu poprzez budowę wyniesionego przejścia i przejazdu rowerowego przy ul. Broni, likwidację zatok autobusowych. Pojazdy komunikacji miejskiej zatrzymujące się na pasie ruchu wymuszą zmniejszenie prędkości pozostałych uczestników ruchu - brak zatok spełni rolę fizycznego uspokojenia ruchu)

- ul. Traugutta (uspokojenie ruchu poprzez budowę wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych ul. Kwiatkowskiego, wprowadzenie fizycznej przegrody uniemożliwiającej tranzyt międzydzielnicowy oraz budowa wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych)

- ul. Słowackiego (od wiaduktu do Placu Matki Bożej Fatimskiej) - uspokojenie ruchu poprzez budowę wyniesionych skrzyżowań i przejść dla pieszych.

Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych