Na początek największa inwestycja drogowa, czyli budowa południowej obwodnicy Radomia. O tym, że postęp prac był bardzo duży, nie trzeba przekonywać nikogo, kto na bieżąco śledził losy tej budowy. A jeśli ktoś nie miał jeszcze takiej okazji albo możliwości, to może to sprawdzić w relacjach na oficjalnej stronie MZDiK. Widać na tej podstawie, iż prace były prowadzone praktycznie na całej długości trasy. Nie obyło się bez kłopotów - jednym z największych okazało się wiosenne zalanie fragmentu budowy przez wodę płynącą po intensywnych opadach. Uszkodzenia szybko jednak zostały naprawione. Jesienią oddano wiadukt na ulicy Wyścigowej, a w grudniu pierwszy odcinek obwodnicy - od alei Grzecznarowskiego (razem z nowym skrzyżowaniem) do Prędocinka. Odbyły się także próby obciążeniowe wiaduktu u zbiegu ulic Wiejskiej i Godowskiej.
W lutym, na mocy porozumienia Radomia z gminą Jedlnia-Letnisko, trasa autobusów linii 14 została przedłużona do nowej pętli końcowej we wschodniej części Sadkowa.
Karta miejska i numery przy nazwach przystanków
14 maja podpisano umowę z wykonawcą, który będzie wdrażał w Radomiu kartę miejską wraz z Systemem Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. W imieniu inwestora, czyli miasta uczynił to Kamil Tkaczyk, dyrektor MZDiK, natomiast w imieniu wykonawcy - firmy R&G Plus z Mielca - podpisy złożyli Mieczysław Lenart i Daniel Rączka. Urządzenia wchodzące w skład systemu zaczęły pojawiać się w drugiej połowie roku. W autobusach są montowane monitory, wyświetlacze i ich sterowniki oraz kasowniki przystosowane zarówno do biletów papierowych, jak i do kart. Obok przystanku przy ulicy Malczewskiego stoi już natomiast tablica wyświetlająca godziny odjazdów autobusów. W tym miejscu warto przypomnieć, że cały ten system jest wciąż wdrażany, więc ewentualne usterki będą poprawiane.
W wakacje do nazw przystanków autobusowych na terenie Radomia dodane zostały dwucyfrowe numery - parzyste bądź nieparzyste. Zmiany zaczęto od rejonu dworca PKP, a docelowo muszą one objąć całe miasto. Było to związane z koniecznością dostosowania się do treści rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z 10 kwietnia 2012 roku w sprawie rozkładów jazdy. Napisano w nim, że w skład nazwy przystanku ma wchodzić - oprócz nazwy dzielnicy, ulicy bądź obiektu określającego lokalizację - również dwucyfrowy numer, parzysty lub nieparzysty.
Z ulicy Zbrowskiego można od lipca łatwiej wyjeżdżać do ulicy Żeromskiego. Wszystko to dzięki niewielkim korektom oznakowania poziomego, wprowadzonym przy okazji corocznej akcji odnawiania malowania jezdni. Zmiany zostały również dokonane na odcinku ulicy Traugutta, natomiast na Górnej i Kaszubskiej pojawił się kontrapas dla rowerów.
Wznowiony ruch przy dworcu i nowe ulice w strefie Łucznik
Ostatniego dnia lipca na plac Dworcowy powrócił ruch kołowy. Wszystkie autobusy komunikacji miejskiej, jadące od strony Borek i Ustronia, wjeżdżają teraz przed dworzec kolejowy. Funkcjonują tam dla nich obecnie trzy przystanki.
Prawie półtora miesiąca przed terminem zakończyła się przebudowa dróg na terenie Strefy Łucznik przy ulicy 1905 Roku. Główne jezdnie oraz powstałe wzdłuż nich chodniki mają teraz nawierzchnię z betonowej kostki. Oświetlają je energooszczędne lampy typu LED, emitujące białe światło. Odbiór końcowy zadania odbył się 5 sierpnia. Kilka dni później zakończone zostały formalnie następne inwestycje czynowe. Odbyły się odbiory ulic Paciaka, Bacha, Połabskiej, Gnieźnieńskiej i Opolskiej. Ostatnia z pięciu wymienionych dróg ma nawierzchnię asfaltową, zaś reszta jest z kostki.
Obsługa pokazów lotniczych Air Show
Dużym wyzwaniem logistycznym były pokazy lotnicze Air Show, które odbywały się w Radomiu pod koniec sierpnia.
Ponad 62 tysiące kilometrów - tyle przejechały wszystkie autobusy komunikacji miejskiej w Radomiu w weekend, w który nasze miasto było stolicą podniebnych akrobacji. To półtora okrążenia kuli ziemskiej! Do obsługi imprezy były skierowane wszystkie autobusy wielkopojemne, jakie posiadają obaj przewoźnicy, czyli MPK i ITS. Dodatkowo radomską komunikację zasiliło aż dziesięć przegubowych autobusów z Kielc. Przez kilkanaście godzin pracownicy MZDiK pełnili dyżury w rejonie przystanków przy obydwu bramach lotniska, a także na trasach dojazdowych do parkingów.
We wrześniu zakończyła się formalnie realizacja kolejnych czterech inwestycji drogowych. Najważniejszą z nich była oczywiście budowa drogi dojazdowej do Portu Lotniczego Radom. Odebrano też od wykonawców trzy tak zwane zadania czynowe. Nowe nawierzchnie dróg, chodników i parkingów pojawiły się na osiedlu Nad Potokiem, Borkach i osiedlu XV-lecia (przy Olsztyńskiej 26D, Maratońskiej 1 oraz obok Publicznej Szkoły Podstawowej nr 34 przy Miłej).
Jubileusz XX lecia MZDiK
Posiedzenie Komisji Transportu Związku Miast Polskich było jednym z najważniejszych punktów obchodów 20-lecia działalności Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu (dawnego Zarządu Transportu Miejskiego) i 60-lecia funkcjonowania transportu zbiorowego w naszym mieście. Obrady były poprzedzone przed uroczystą galą jubileuszową. Wszystko miało miejsce we wrześniu. Posiedzenie komisji trwało dwa dni. Goście z całej Polski zapoznali się między innymi z elektronicznymi systemami przepływu danych na przykładzie Karty Miejskiej, a także Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej w Radomiu. Omawiali również alternatywne źródła zasilania pojazdów komunikacji zbiorowej. Każdy uczestnik gali otrzymał na pamiątkę "Kronikę radomskiej komunikacji" - książkę autorstwa pracownika MZDiK, Marka Ziółkowskiego. Zostały w niej przedstawione najważniejsze wydarzenia związane z transportem zbiorowym z okresu od 1954 aż do 2013 roku. Publikacji tej nie można zakupić w księgarniach. Wszyscy zainteresowani tematyką transportu mogą ją wypożyczyć z Miejskiej Bibilioteki Publicznej w Radomiu lub też poczytać na miejscu - w czytelni.
Festyn z okazji Dnia bez Samochodu
Darmowe wycieczki po mieście czerwonymi pojazdami - zabytkowym Jelczem-ogórkiem i nowoczesnym autokarem z firmy PolskiBus.com cieszyły się ogromną popularnością. Nie brakowało także innych atrakcji. 22 września na placu Jagiellońskim odbywał się radomski festyn z okazji Dnia bez Samochodu - pod hasłem "Autobusy czerwienią migają". Przyciągnął on jak zwykle tłumy radomian. Tego dnia właściciele samochodów osobowych, legitymując się dowodem rejestracyjnym, mogli bezpłatnie jeździć autobusami miejskimi - na podstawie obowiązującej uchwały Rady Miejskiej.
Również we wrześniu odbywały się konsultacje społeczne w sprawie "Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla miasta Radomia na lata 2013-2020". Był to jeden z wymogów przyjęcia tego dokumentu.
Plan transportowy muszą do końca lutego bieżącego roku posiadać wszystkie większe gminy i miasta oraz powiaty. Obliguje ich do tego ustawa. Dla Radomia ten dokument przygotowywała firma Public Transport Consulting z Redy.
Unieważniony przetarg i zakończone inwestycje czynowe
W październiku unieważniono przetarg na budowę przedłużenia ulicy Młodzianowskiej i węzła drogowego nad linią kolejową nr 8. Na sfinansowanie całego zamówienia było zarezerwowane w ubiegłorocznym budżecie około 60 milionów złotych, lecz najtańsza oferta opiewała na dużo wyższą kwotę. W tej sytuacji dyrekcja MZDiK postanowiła unieważnić to postępowanie. Innym powodem takiej decyzji były pojawiające się informacje o możliwości uzyskania dofinansowania inwestycji w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. MZDiK planuje ogłosić kolejny przetarg w bieżącym roku.
Odbiory końcowe kolejnych ulic zorganizowano w listopadzie. Nową nawierzchnię asfaltową zyskała ulica Pawia na Borkach. Pod koniec miesiąca odbył się natomiast odbiór przebudowanego odcinka ulicy Witkacego (pomiędzy ulicami Milenijną i Majątkową). Warto zauważyć, że inwestycja skończyła się przed terminem. Początkowo przewidywano, że roboty mogą potrwać do maja 2014 roku. Zakończyły się one jednak znacznie wcześniej, ku radości mieszkańców. Ostatnim odebranym w ubiegłym roku zadaniem czynowym była zmodernizowana ulica Koszarowa w centrum miasta.
Na przełomie listopada oraz grudnia MZDiK ogłosił przetarg na dostawę ośmiu nowych autobusów komunikacji miejskiej. Nowe pojazdy dla Radomia będą przegubowe, niskopodłogowe, w pełni przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Będą one napędzane gazem ziemnym, zaś wśród ich wyposażenia będzie między innymi klimatyzacja oraz monitoring. Niezależnie od tego postępowania swój tabor zaczęła ostatnio wymieniać też firma International Transport Spedition.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>
Obwodnica, karta miejska i jubileusz czyli MZDiK podsumowuje rok 2013
Przełom starego i nowego roku to okazja do podsumowania minionych dwunastu miesięcy. Przeglądu najważniejszych wydarzeń dokonał także Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji.
Komentarze naszych czytelników
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu