Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Radomiu zostało w pełni uruchomione w styczniu 2013 roku. Zatrudnia łącznie 71 operatorów w systemie zmianowym, którzy przyjmują zgłoszenia z województwa mazowieckiego z wyłączeniem Warszawy (oddzielny CPR, w którym pracuje 40 operatorów). W ubiegłym roku ośrodek został również znacznie rozbudowany, dzięki czemu powstało łącznie 100 stanowisk operatorskich.
Europejski Dzień Nr 112 ma odbyć się 11 lutego (najbliższy wtorek). Jego pierwsze obchody na Mazowszu zaplanowane są właśnie w radomskim Centrum Powiadamiania Ratunkowego. Jak zatem wygląda praca operatorów CPR, którzy na co dzień odbierają zgłoszenia osób dzwoniących pod nr 112?
Operator CPR musi być odporny psychicznie oraz gotowy do pracy w nocy. Pracuje w systemie zmianowym od 7.30 do 19.30 i od 19.30 do 7.30. Średnio w ciągu zmiany operator odbiera 180-250 zgłoszeń, a w przypadku zdarzeń pogodowych i większych wypadków, może ich być nawet 300. Ponadto operator musi sam decydować, jakie służby powinien powiadomić w danej sytuacji. Musi też znać przynajmniej jeden język obcy. Docelowo w CPR obsługiwane mają być wszystkie języki Unii Europejskiej.
Centra Powiadamiania Ratunkowego w całej Polsce pełnią ważną rolę selekcji połączeń zbędnych, pomyłkowych i fałszywych. Tylko w styczniu tego roku CPR w Radomiu odebrało ponad 100 tys. zgłoszeń. 20 tys. z nich wymagało reakcji, czyli skierowania do odpowiedniej służby (policji, straży pożarnej lub ratownictwa medycznego). Statystyki pokazują, że ok. 70-80 proc. zgłoszeń jest fałszywych lub nieuzasadnionych. Niestety zdarzają się sytuacje zamawiania pizzy, taksówek lub próśb o odblokowanie telefonu komórkowego.
- Ludzie potrafią zadzwonić pod nr 112 w różnych sytuacjach, np. klient apteki chciał zgłosić przestępstwo, bo nie otrzymał 80% zniżki na lek, a według niego powinien ją otrzymać. Ktoś poprosił, by włączyć mu "granie na czekanie" w telefonie. Innym razem mężczyzna pod wpływem alkoholu poprosił o policję, gdyż nie dał rady dojść do domu. Są też zgłoszenia z prośbą o patrol policji, ponieważ uciekł ostatni autobus – informuje Ivetta Biały, rzeczniczka wojewody mazowieckiego.
Jednym słowem - potrzebna jest stała edukacja dotycząca nr 112. Według operatorów dzieci mają większą wiedzę w tym zakresie niż dorośli.
- Edukacja najmłodszych dotycząca nr 112 przynosi bardzo pozytywne efekty. Telefony dzieci są dość konkretne - można zauważyć, że doskonale wiedzą jak się zachować przy zgłaszaniu zagrożenia – mówi Biały.
Jakie informacje powinniśmy podawać, kiedy dzwonimy po pomoc na nr 112?
- Przede wszystkim należy konkretnie i krótko odpowiadać na pytania operatora. Często zdarza się, że dzwoniące osoby opowiadają swoją historię nie przekazując konkretnych i istotnych informacji. Bardzo ważna jest również dokładna lokalizacja, czyli podanie powiatu, gminy, miejscowości, nazwy ulicy, nr domu/lokalu, lub - w przypadku zdarzeń na drogach - nr drogi. Centrum Powiadamiania Ratunkowego obsługuje telefony zarówno stacjonarne i komórkowe. Warto też pamiętać, że telefon komórkowy bez karty SIM również wykona połączenie 112 Rodzice często o tym zapominają, dając takie telefony dzieciom do zabawy – tłumaczy rzeczniczka wojewody mazowieckiego.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>