Na wstępie konferencji wiceprezydent Radomia, Anna Kwiecień zapoznała radomskich dziennikarzy z celem przedsięwzięcia, będącego kontynuacją przeciwdziałania uzależnieniom od narkotyków i alkoholizmu.
Przewodniczący Bogusław Prajsner rozpoczął od podania informacji, że po pierwszej serii działań z udziałem młodzieżowego „tajnego klienta” stwierdzono w Radomiu ponad 70 faktów sprzedaży alkoholu nieletnim w radomskich sklepikach osiedlowych, marketach, supermarketach, na stacjach paliw i w restauracjach – na 103 wizyty w tych placówkach handlowych.
Po pierwszym sprawdzianie, kontrolerzy, poza przedstawieniem się pracownikom placówek handlowych i zastanym klientom, wysłali stosowne pisma do kierownictw placówek, prosząc o zainteresowanie się przestrzeganiem ustawy rozmawiali na temat przeciwdziałania alkoholizmowi w środowisku nieletnich, spotykając sie ze zrozumieniem czy nawet uznaniem. Zorganizowali też 13 grudnia spotkanie z udziałem pedagogów, członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, organizacji pozarządowych, komitetów rodzicielskich itp. Pierwszy sprawdzian wykazał, że bardzo skuteczne są interwencje dorosłych klientów, świadków prób nabywania alkoholu przez nastolatków. Również rozmowy przeprowadzane z właścicielami i menadżerami placówek handlowych, w których ujawniono fakty sprzedaży alkoholu nieletnim potwierdziły, że są oni zainteresowani likwidacją tego rodzaju nieprawidłowości, m.in. podpisywaniem specjalnych oświadczeń przez osoby mające bezpośredni kontakt z osobami nabywającymi alkohol.
Drugi sprawdzian przeprowadzony w połowie grudnia pozwolił bliżej ustalić rzeczywistą diagnozę zjawiska. I tym razem objęto sprawdzianem 83 sklepy i 20 zakładów gastronomicznych. –W każdej ze 103 odwiedzanych placówek doszło do krótkiej interwencji profilaktycznej, Mo młodocianemu audytorowi, towarzyszył jego dorosły odpowiednik – dowodził Bogusław Prajsner. Były przypadki zjawienia sie na miejscu menadżerów placówek handlowych m.in. po to, aby paragonowy zapis o sprzedaży alkoholu wycofać z kasy fiskalnej. W tzw. międzyczasie toczyła się dyskusja z klientami stojącymi przy kasie.
Jakie więc różnice zauważono w wynikach zbiorczych badań. W pierwszej serii zaistniało 30 wypadków odmowy sprzedaży alkoholu, w drugiej – już 48. Reakcji sprzedających w rodzaju odzywek kierowanych do audytora: niech się pan nie wtrąca, sam wiem co robię - w pierwszej serii było 22, w drugiej - tylko 7. Nieco statystyki zbiorczej. W sumie „tajni klienci” odwiedzili 206 placówki handlowe. W 78 przypadkach sprzedawcy z własnej inicjatywy odmówili sprzedaży alkoholu, żądając okazania dowodu. Ale okazało sie, że w ponad 60% przypadkach sprzedali alkohol nieletnim. Najłatwiej było kupić alkohol na stacjach benzynowych. Certyfikatu nie otrzymał też żaden z 20 wizytowanych lokali gastronomicznych, a zostaną one doręczone 9. sklepom, w tym 3. marketom sieci LIDL, 2.pawilonom „ Biedronka”, 1. Społem z „Sezamu”, „Jędruś” z ul. Witolda, „Rybka” z ul. Sycyńskiej i spożywczy z ul. Okulickiego.
Jak wypadł Radom? Przewodniczący Ogólnopolskiego Stowarzyszenia RoPSAN, Bogusław Prajsner przyznał, że nieźle. Rezultaty kontroli w innych częściach Polski, np. na Śląsku lub w miastach (Warszawa, Tychy) bywały bardziej przygnębiające. W Radomiu jest pozytywny odzew społeczny ze strony szkolnych komitetów rodzicielskich, właścicieli placówek handlowych i przede wszystkim władz samorządowych miasta. Opowiedziały się one za kontynuowaniem inicjatywy, włączaniem do niej przedstawicieli społeczności różnych środowisk.
Wiceprezydent Anna Kwiecień powiedziała na zakończenie konferencji prasowej:
- Będziemy nadal przeciwdziałać zjawisku sprzedaży alkoholu nieletnim m.in. poprzez edukację sprzedawców i większe zaangażowanie osób dorosłych. Zapowiedziała, że tego rodzaju badanie będzie kontynuowane w roku 2013 i w latach następnych, lecz już bez uprzedzania. Lista sklepów zweryfikowanych negatywnie znajdzie sie pod szczególnym nadzorem Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, zwrócimy sie też z prośbą do Państwowej Inspekcji Handlowej.