Niedziela 24 listopada
Emmy, Flory, Jana
RADOM aktualna pogoda

Najpóżniej za trzy miesiące pojedziemy obwodnicą południową [ZDJĘCIA]

MZDiK, red. rc 2014-11-27 22:32:00

Na czterech z pięciu etapów obwodnicy południowej Radomia trwają odbiory końcowe. Ostatnie roboty drogowe są prowadzone przy budowie drogi odbarczającej w rejonie nowego ronda u zbiegu obwodnicy z Warsztatową. Trwa także jeszcze budowa przepustu pod torami kolejowymi na Południu. MZDiK czeka na odbiory techniczne. Jak twierdzi Kamil Tkaczyk, dyrektor spółki, najpóźniej obwodnicą pojedziemy za trzy miesiące.

Za kilka dni formalnie kończy się największa inwestycja drogowa w mieście. Drogowcy i mostowcy zrealizowali prawie wszystkie roboty przewidziane w kontrakcie. Gotowe są cztery wiadukty, cztery ronda, kładka dla pieszych, przejazd przez tory bocznicy kolejowej prowadzącej na tereny przemysłowe po dawnej Fabryce Łączników, a także kilka umiejscowionych pod obwodnicą przejść gospodarczych i dla zwierząt. Ostatnia, ścieralna warstwa asfaltu jest ułożona na całej długości obwodnicy, czyli na ponad trzynastu kilometrach dróg, gotowe są także prawie wszystkie chodniki i prawie dziewięć kilometrów ścieżek rowerowych.

Drogowcy przygotowali niemal całe oznakowanie poziome i pionowe, zamontowane zostały wszystkie lampy oświetleniowe i ekrany akustyczne. W czwartek, 27 listopada, radomscy dziennikarze po raz pierwszy mieli okazję przejechać autobusem przez całą trasę i bezpośrednio ocenić ogrom prac wykonanych w ciągu ostatnich ponad dwóch lat. Wkrótce na stronie MZDiK pod adresem www.mzdik.pl opublikowany zostanie krótki film z tego przejazdu.

Obecnie roboty drogowe trwają jeszcze na trzecim etapie, gdzie w pobliżu siedziby firmy ITM powstaje droga odbarczająca. Asfalt trzeba ułożyć także na krótkim odcinku biegnącej w tym rejonie wzdłuż obwodnicy ścieżki rowerowej.

Najwięcej pracy jest przy budowie przepustu pod torami kolejowymi u zbiegu drugiego i trzeciego etapu nowej trasy. Sierpniowe ulewne deszcze spowodowały zalanie przepustu, co mocno skomplikowało dalsze roboty. Dokończenie jego budowy jeszcze trochę potrwa. Przepust ten powstaje w sąsiedztwie dawnego mostu kolejowego na Południu. Będzie służył pieszym i rowerzystom, poprowadzimy nim także Potok Malczewski.

Formalne zakończenie robót na obwodnicy oznacza rozpoczęcie odbiorów technicznych. Będzie w nie zaangażowanych wiele instytucji. W przypadku pierwszych trzech i części czwartego etapu decyzja o dopuszczeniu do użytkowania będzie zależeć od Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, a w przypadku etapu piątego, biegnącego już poza granicami Radomia - od Starostwa Powiatowego. O formalnym dopuszczeniu do użytkowania ronda turbinowego u zbiegu obwodnicy z krajową "siódemką" będzie decydować Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego. W odbiory będą zaangażowane także Polskie Koleje Państwowe, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a także Państwowa Straż Pożarna i Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna.

- Instytycje te mają od 30 do 90 dni na odpowiedź. W związku z tym najpóźniej za trzy miesiącego pojedziemy obwodniczą południową. Wówczas drogę z ul. Grzecznarowskiego do DK 7 pokonany w 10 minut. Bez obwodnicy czas ten wydłuża się do 25-30 minut - powiedział Kamil Tkaczyk, dyrektor MZDiK.

MZDiK przewiduje, że najszybciej kierowcy będą mogli przejechać przez dwa pierwsze etapy obwodnicy południowej oraz przez przecinający tę trasę na dawnych łąkach za kościołem na Prędocinku czwarty etap nowego przedłużenia ulicy Młodzianowskiej. Odbiór końcowy tego odcinka Młodzianowskiej będzie prowadzony jednocześnie z odbiorami obwodnicy.

Umowę na budowę obwodnicy południowej Radomia została podpisana 1 lutego 2012 roku. Generalny wykonawca tej inwestycji to konsorcjum, którego liderem jest kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Fart. W skład konsorcjum wchodzą również Świętokrzyskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Trakt, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty-Łódź oraz Budromost Starachowice. Pierwotna umowa zakładała zakończenie robót w ciągu trzydziestu jeden miesięcy - do 31 sierpnia 2014 roku. Aneks podpisany pod koniec wakacji - ze względu na niezawinione przez wykonawcę powody opóźnienia - precyzuje, że inwestycja będzie prowadzona do 30 listopada.

Wartość zamówienia według umowy to 154 miliony 421 tysięcy 754 złote. Wraz z wykupami gruntów i zleconymi już w trakcie inwestycji robotami dodatkowymi koszt budowy obwodnicy południowej wyniesie około 204 milionów złotych. Inwestycja znalazła się na liście projektów kluczowych na Mazowszu i dzięki temu otrzymaliśmy ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 dofinansowanie w wysokości 71 milionów 225 tysięcy złotych. W roku 2012 miasto otrzymało także dużą kwotę z subwencji drogowej. Dofinansowanie z budżetu państwa do tej inwestycji wyniosło 29 milionów złotych.

Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych