Ubiegłoroczne wyniki testów językowych w gimnazjach pokazały, że zdecydowana większość uczniów radzi sobie z językiem obcym bardzo słabo. Polskie Stowarzyszenie Na Rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE alarmuje, że jeśli sytuacja nie ulegnie zmianie, polskim dzieciom grozi analfabetyzm językowy, który utrudni im zdobycie silnej pozycji na rynku pracy.
Sama gramatyka nie wystarczy
- Wyniki naszych gimnazjalistów są zatrważające. Pokazują, że system nauczania języków obcych w szkołach publicznych jest niewydolny. Problem w dużej mierze wynika ze zbyt dużej liczebności grup na zajęciach językowych. Klasy liczące do 23 dzieci nie są dzielone na grupy. To uniemożliwia nauczycielom efektywne nauczanie, np. poprzez konwersacje czy wykonywanie ćwiczeń rozwijających umiejętność rozumienia ze słuchu - podkreśla Jacek Członkowski, prezes PASE.
Jego zdaniem dzieci przede wszystkim rozwiązują zadania gramatyczne, a to zbyt mało, żeby zacząć sprawnie porozumiewać się w języku obcym. Ponadto nauczyciele zwykle nie mają dostępu do nowoczesnych rozwiązań multimedialnych, które uatrakcyjniają naukę języków obcych.
Wyniki testów gimnazjalnych z języków obcych różnią się od tych osiąganych przez uczniów w innych przedmiotach. Z testami z języka polskiego, przyrody, historii - a nawet z uważanej za trudną matematyki, gimnazjaliści radzą sobie znacznie lepiej. PASE wskazuje, że specyfika nauki języków obcych jest zupełnie inna niż „tradycyjnych” przedmiotów wykładanych w szkołach.
- Należy pamiętać, że język jest umiejętnością, a nie wiedzą. Tradycyjne metody nauki są mało efektywne – języka obcego nie można „wykuć na blachę”. Naukę języka można porównać do gry na instrumencie lub do treningu sportowego. Niezbędne są ćwiczenia, indywidualne podejście do ucznia, rozmowy na lekcjach w języku obcym, dostęp do atrakcyjnych materiałów pomocniczych - wylicza Magdalena Rowecka, wiceprezes PASE.
Języki obce tylko z korepetycji
Analizując wyniki egzaminu gimnazjalnego, PASE zwraca uwagę na jeszcze jedną ciekawą prawidłowość. Przy bardzo słabym wyniku większości uczniów, odsetek uczniów zdających testy z języków obcych ponadprzeciętnie, jest wyższy niż w przypadku innych przedmiotów.
- Można śmiało wyciągnąć wnioski, że są to ci uczniowie, którzy dodatkowo uczą się języków obcych – w szkołach językowych lub na korepetycjach. W obecnym systemie edukacyjnym szkoły publiczne zasadniczo nie zapewniają uczniom możliwości nauczenia się języków obcych na poziomie komunikatywnym - zwraca uwagę Jacek Członkowski.
TNS Polska na zlecenie PASE przeprowadził w kwietniu 2015 roku badanie statystyczne wśród rodziców dzieci w wieku od 4 do 18 lat na temat nauki języków obcych. Z ankiet wynika, że 77 procent dzieci uczy się języka obcego tylko i wyłącznie w przedszkolu lub szkole – najczęściej angielskiego (91 procent) i niemieckiego (30 procent).
Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>