- Nowe postępowanie przetargowe ogłosimy po zakończeniu prac tej komisji. Zamówienie to będzie obejmowało budowę nowych obiektów mostowych bez przebudowy miejskiego odcinka trasy krajowej numer 9. Ma to związek z dofinansowaniem unijnym do tej inwestycji. Równocześnie dziś rozpoczęły się prace związane z aktualizacją specyfikacji istotnych warunków zamówienia do nowego przetargu - informuje Kamil Tkaczyk, dyrektor MZDiK.
Decyzję o odstąpieniu od umowy MZDiK podjął po otrzymaniu od wykonawcy (21 sierpnia 2014 roku) warunkowego harmonogramu realizacji inwestycji i warunkowego zasadniczego wykazu robót stałych. W przesłanych dokumentach konsorcjum uzależnia wykonanie nakładek na drogach objazdowych od tego, czy zajdzie potrzeba wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu w czasie prowadzenia inwestycji. Powodem odstąpienia od umowy jest również nierozpoczęcie przez wykonawcę robót przy wzmocnieniu nawierzchni dróg objazdowych w terminie do 21 sierpnia 2014 roku.
Na ten temat pisaliśmy już tutaj.
- Odstąpienie od umowy to naturalne konsekwencje, jakie spotykają nierzetelne i niesolidne przedsiębiorstwa, niewywiązujące się z podjętych zobowiązań. W czasie wielu spotkań staraliśmy się wszelkimi środkami wpłynąć na wykonawcę. Mimo to konsorcjum nie przedstawiło dotąd dwóch najważniejszych - prawidłowo sporządzonych, a nie warunkowych - dokumentów, czyli harmonogramu realizacji inwestycji oraz zasadniczego wykazu robót stałych. Przedstawiciele konsorcjum już wcześniej w oficjalnym wystąpieniu stwierdzili, że nie zamierzają przystąpić do prac opisanych w programie funkcjonalno-użytkowym dotyczącym dróg objazdowych oraz stoją na stanowisku, że inwestycja nie wymaga tymczasowego zamykania dla ruchu ulicy Żółkiewskiego - mówi Kamil Tkaczyk.
Wykonawca oświadczył też, że w kosztach całej inwestycji nie uwzględnił wartości robót związanych z wykonaniem nowych nakładek asfaltowych na drogach objazdowych.
W ocenie MZDiK budowa nowych wiaduktów bez wprowadzenia objazdów nie jest możliwa ze względu na bardzo krótki termin realizacji inwestycji oraz prawny obowiązek uzyskania w nadzorze budowlanym zgody na dopuszczenie do użytkowania obiektów mostowych. Procedura z tym związana trwa zwykle wiele tygodni.
Prace, których konsorcjum nie chce zrealizować, to sfrezowanie nawierzchni i ułożenie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego wraz z regulacją studni i wykonaniem oznakowania poziomego na ulicach: Kozienickiej, Struga i 11 Listopada. Zgodnie z programem funkcjonalno-użytkowym, prace te muszą być wykonane przed wprowadzeniem objazdów, a po przywróceniu stałej organizacji ruchu nawierzchnie tych trzech ulic muszą być ponownie odtworzone.
- Biorąc pod uwagę to, w jaki sposób konsorcjum podchodzi do wykonania nowych nakładek na Kozienickiej, Struga i 11 Listopada, zachodzi uzasadniona obawa, że po zakończeniu całej inwestycji nie będzie także chciało odtworzyć nawierzchni ulic: Szarych Szeregów, Wernera, Żółkiewskiego, Zbrowskiego, Energetyków i Brzustowskiej - tłumaczy dyrektor. Wzmocnienie konstrukcji nawierzchni wszystkich dróg objazdowych ma być zgodnie z programem funkcjonalno-użytkowym wykonane bez wymiany krawężników, zjazdów i chodników. Dodatkowo u zbiegu ulic Energetyków i Stara Wola Gołębiowska ma powstać sygnalizacja świetlna.
Jak już pisaliśmy sprawy dotyczące robót opisanych w programie funkcjonalno-użytkowym dyrektor MZDiK omówił z przedstawicielami Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Według stanowiska CUPT, zezwolenie konsorcjum na niewykonanie robót wymienionych w tym programie naraziłoby miejską spółkę na zarzuty nierównego traktowania podmiotów gospodarczych, które mogliby podnieść przedstawiciele innych przedsiębiorstw startujących w przetargu. To z kolei mogłoby narazić miasto na roszczenia finansowe ze strony tych firm.
Zgodnie z klauzulą 8.7 b umowy, MZDiK naliczy wykonawcy karę umowną w wysokości 10 procent zaakceptowanej wartości kontraktowej. To 4 miliony 380 tysięcy 733 złote.
- Budowa nowych wiaduktów w ciągu ulicy Żółkiewskiego to dla Radomia zbyt ważna inwestycja, byśmy mogli pozwolić sobie na stratę czasu. 22 sierpnia 2014 roku została powołana specjalna komisja złożona z naszych inspektorów oraz inżyniera kontraktu. Jej zadaniem będzie określenie ilości i wartości wykonanych dotąd robót. Raport ten będzie podstawą do wyliczenia kwoty, jaka zostanie odjęta od kary umownej. Ponieważ wartość zrealizowanych prac z całą pewnością nie przekracza wartości kary umownej, zapłaty różnicy będziemy domagali się od wykonawcy na drodze sądowej - dodaje Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK.
Nowe postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy wiaduktów nad linią kolejową numer 8 zostanie ogłoszone zaraz po zakończeniu prac komisji inwentaryzacyjnej. Będzie ono obejmowało budowę nowych obiektów mostowych bez przebudowy miejskiego odcinka trasy krajowej numer 9, co ma związek z dofinansowaniem unijnym do tej inwestycji. W związku z odstąpieniem od umowy z dotychczasowym wykonawcą na wzniesienie nowych obiektów mostowych będzie jeszcze mniej czasu, niż pierwotnie zakładano. To oznacza, że nie będzie możliwe zrealizowanie tych robót bez wprowadzenia tymczasowych objazdów i bez wcześniejszego wzmocnienia nawierzchni dróg objazdowych.
MZDiK zapewnia, że dołożymy wszelkich starań, aby ta inwestycja została zrealizowana w jak najkrótszym terminie.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>
MZDiK odstąpił od umowy z wykonawcą przebudowy ul. Żółkiewskiego
Podczas piatkowego briefingu prasowego dyrektor MZDiK, Kamil Tkaczyk poinformował, że odstąpił od umowy z wykonawcą przebudowy ulicy Żółkiewskiego oraz budowy nowych wiaduktów nad linią kolejową numer 8. Roboty te miało prowadzić konsorcjum Przedsiębiorstwa Inżynieryjnego IMB Podbeskidzie ze Skoczowa oraz Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych z Kielc. Zarządzeniem dyrektora MZDiK dziś została powołana specjalna komisja, która zinwentaryzuje wartość wykonanych dotąd prac.
Komentarze naszych czytelników
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu