W wyniku dotychczasowych prac legislacyjnych nie udało się włączyć do grup docelowych wykorzystania gazu ziemnego (CNG) jako paliwa do zasilania pojazdów. Obecnie MPK Radom eksploatuje 38 autobusów zasilanych ekologicznym paliwem.
Według ekspertów portalu cng.auto.pl negatywne skutki, jakie przyniesie wprowadzenie akcyzy na CNG dla MPK Radom i komunikacji miejskiej w Radomiu przedstawiają się następująco:
- MPK Radom poniesie dodatkowe wydatki w skali 550.000 PLN rocznie, co pogorszy i tak ciężką sytuację finansową miejskiego przewoźnika;
- ze względu na zmniejszenie liczby kursów autobusami zasilanymi gazem ziemnym zwiększy się emisja szkodliwych związków (sadza, tlenki węgla) oraz poziom hałasu (autobusy na gaz są cichsze);
- zwiększy się degradacja dróg ze względu na konieczność większej ilości dostaw paliw naftowych drogą kołową (CNG jest dostarczane gazociągami);
- akcyza będzie stanowiła dla MPK Radom pewnego rodzaju karę za innowacyjność i wprowadzanie ekologicznych paliw do swojej floty, co wiązało się z dużo większymi wydatkami przy zakupie pojazdów.
Istnieje jednak szansa na wprowadzenie stosownej poprawki na etapie głosowania w parlamencie, która uniemożliwi wprowadzenie nowego podatku. Do tego jednak niezbędne będzie podjęcie stosownych działań przez władze samorządowe i parlamentarzystów Ziemi Radomskiej.
Specjaliści z portalu cng.auto.pl skierowali już do Prezydenta Radomia, MPK Radom oraz MZDiK pismo w tej sprawie.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>