Inne badania potwierdzają, że niebagatelny wpływ na decyzje o sięgnięciu po alkohol wywierają także reklamy. Jak informuje PARPA: „Reklamy alkoholu pozytywnie wpływają na decyzje młodych ludzi o rozpoczęciu picia alkoholu oraz na decyzje o ilości spożywanego alkoholu. Wyniki cytowane za „The Globe” pokazują także, że całkowity zakaz reklamy zmniejszyłby jego spożycie w grupie niepełnoletnich z 25% na 21% oraz że ryzykowne spożycie obniżyłoby się z 12% na 7 %.”
Mimo, że polskie prawo wydaje się praktycznie nie dawać możliwości reklamy napojów alkoholowych, producenci spirytualiów radzą sobie z prawnymi zakazami na wszelkie możliwe sposoby. Niejednokrotnie przygotowują nowe produkty typowo przeznaczone dla młodych odbiorców. Na rynku mamy bogatą ofertę napojów alkoholizowanych – będących mieszanką soków i alkoholu. Pojawiły się także mieszanki alkoholu i napojów energetyzujących, mających działanie pobudzające.
Wszystkie napoje oferowane są w wyjątkowo kolorowych i graficznie atrakcyjnych opakowaniach. Ich reklamy kierowane są poprzez np. portale społecznościowe, właśnie do ludzi młodych, chętnie korzystających z wszelkiego rodzaju nowości. W reklamach wykorzystywane są powszechnie pozytywne emocje, uśmiech, zabawa z przyjaciółmi, czy sportowe emocje.
Wiceprezydent Radomia Anna Kwiecień, uważa, że tego typu przekazy w dużej mierze przyczyniają się do tego, że młodzi ludzie chętniej sięgają po napoje alkoholowe.
- Mam nadzieję, że w końcu dojdzie do opamiętania, bo teraz dorasta kolejna grupa młodych ludzi, którzy będą kiedyś mieli gigantyczne problemy alkoholowe, a to są tak naprawdę ogromne koszty społeczne – zauważa.
Sama wspomina jak przed mistrzostwami Euro 2012 była emitowana bardzo nachalna reklama piwa, choć, jak zaznacza, „gdzieś tam drobnym druczkiem było napisane, że jest to piwo bezalkoholowe, ale kto na to zwrócił uwagę ?”
- Zwykle sportowe emocje i fajna zabawa są okraszane spożywaniem alkoholu, niskoprocentowego, ale alkoholu. Ja uważam, że jest to wielki błąd. Najbardziej smutne jest to, że my, jako dorośli tego nie dostrzegamy, jak wielką krzywdę wyrządzamy młodemu pokoleniu pozwalając np. na tego typu reklamę. Ja jestem wielką przeciwniczka tego, tym bardziej że w takich przekazach zawsze emanuje się pozytywnymi emocjami, jest radość i zabawa, które są ściśle związane ze spożywaniem alkoholu – mówi Anna Kwiecień.
Obecnie, ze względu na obowiązujące przepisy większość działań promocyjnych dotyczących. napojów alkoholowych koncentruje się w miejscach ich sprzedaży, czyli w sklepach oraz w gastronomii - klubach, dyskotekach, pubach.