Najkrótszym kolejowym połączeniem Lublina oraz Radomia z Łodzią jest linia nr 22. Niestety obecny stan techniczny odcinka Radom – Tomaszów Mazowiecki ogranicza odpowiednie wykorzystanie potencjału przewozów pasażerskich na powyższej trasie, co jest następstwem braku odpowiednich prac naprawczych. Od 2006 roku, kiedy wycofano pasażerskie dalekobieżne pociągi, następuje systematyczny wzrost przemieszczeń drogowych i zwiększone z tym zanieczyszczenie środowiska oraz kosztów zewnętrznych transportu drogowego.
Absurdem jest proponowanie przez Ministerstwo – wówczas transportu – dokonywanie przemieszczeń pasażerskich na trasie (Lublin) Radom – Łódź przez Warszawę. Jest to działanie sprzeczne z zasadą zrównoważonego rozwoju i podnosi znacznie koszty związane z pokonywaniem dłuższej trasy. Przyczynia się to także do słabszego rozwoju gospodarczego regionu, oraz przez zmniejszoną dostępność utrudnia codzienne życie mieszkańcom. Oprócz ruchu pasażerskiego, linią odbywają się liczne przewozy towarowe.
Nie do przyjęcia jest kryterium jakoby kluczowe dla krajowego systemu transportu kolejowego były połączenia pasażerskie jedynie poprzez Warszawę. Linia nr 22 łączy Lublin oraz Łódź z pominięciem Warszawy – po pracach modernizacyjnych będzie to połączenie najszybsze, łączące 3 porty lotnicze (w Radomiu planowane uruchomienie w 2014r.) a także wschód kraju z jego centralną częścią.
Radomskie Inwestycje proponują zmianę kryterium na gwarantujące połączenia nie tylko pomiędzy miastami wojewódzkimi a ośrodkiem stołecznym, ale również gwarantującymi połączenia pomiędzy ośrodkami regionalnymi (w tym wojewódzkimi) miedzy sobą oraz z ośrodkiem stołecznym. Dla połączeń kolejowych status miasta wojewódzkiego nie powinien być czynnikiem decydującym – Radom jest dużo większym ośrodkiem miejskim niż część miast wojewódzkich (np. Kielce, Toruń, Rzeszów) a jego znaczenie i lokalizacja w regionie powinny przekładać się na przeprowadzanie działań inwestycyjnych.
Niewłączenie do listy projektów zadania modernizacyjnego linii kolejowej nr 22 do roku 2020 z perspektywą 2030 spowoduje znaczne pogłębienie się patologicznych zachowań transportowych, dalszą rezygnację pasażerów z podróży pociągami oraz zapaść gospodarczą.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >>