W proponowanych zasadach wzięto pod uwagę doświadczenie wynikające z procedur funkcjonujących w innych miastach, głównie Sopocie i Poznaniu. Jest też unikatowa na skalę kraju propozycja, aby mieszkańcy Radomia w wieku powyżej 16 lat mogli brać udział w wyborze projektów. Magistrat zaprasza do dyskusji oraz wnoszenia uwag wszystkich zainteresowanych. Wszelkie uwagi dotyczące proponowanych zasad budżetu obywatelskiego należy przesyłać na adres Wydziału Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi i Konsultacji Społecznych: 26-600 Radom ul. Żeromskiego 53 pok. 104 lub na adres mailowy konsultacje@umradom.pl. Uwagi należy przesyłać do 22 lutego 2013 roku.
Główne założenia, po ich przedyskutowaniu, zostaną następnie przyjęte w drodze zarządzenia prezydenta. Projekty zgłoszone i przegłosowane w ramach tegorocznej procedury będą realizowane w roku przyszłym. Procedura ta będzie powtarzana co roku. Władze Radomia wyrażają nadzieję, że mieszkańcy aktywnie włączą się w proces budżetu obywatelskiego i budowy społeczeństwa partycypacyjnego.
Proponowane zasady:
I. Etap zgłaszania propozycji.
- W ramach budżetu obywatelskiego, każdy mieszkaniec Radomia, prezydent, radni, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe mogą proponować wydatki o charakterze lokalnym, które dotyczą przede wszystkim mieszkańców jednego z pięciu okręgów wyborczych na terenie miasta Radomia tzw. projekty okręgowe oraz obszaru całego miasta – projekty ogólnomiejskie.
- Propozycje składać będzie się na specjalnym formularzu, który będzie do pobrania z miejskiej strony www oraz w wyznaczonych instytucjach miejskich. Propozycje można składać zarówno w wersji papierowej, jak i mailem.
- Można zgłaszać projekty dotyczące wszystkich spraw, które mieszczą się w kompetencjach Gminy z wyłączeniem tzw. „czynów społecznych”.
II. Analiza złożonych propozycji.
- Zgłoszone projekty przechodzą analizę formalną oraz merytoryczną we właściwych wydziałach i jednostkach miejskich pod kątem możliwość realizacji, gospodarności, kosztów realizacji czy możliwość zabezpieczenia w budżecie miasta na ewentualnych kosztów, które ten projekt będzie generował w przyszłości.
- Zweryfikowane projekty (pozytywnie jak i negatywnie) przekazane zostaną do specjalnie powołanego Zespołu Opiniującego, który dokona ostatecznej weryfikacji oraz ustali końcową listę projektów podlegającą głosowaniu (okręgową oraz ogólnomiejską).
- Na listach, okręgowej oraz ogólnomiejskiej, znajdą się te propozycje, których jednostkowy koszt realizacji nie przekracza kwoty przeznaczonej do dyspozycji na dany okręg oraz listę ogólnomiejską. W przypadku okręgu jest to kwota 500.000zł. W przypadku listy ogólnomiejskiej jest to kwota 500.000zł. Razem do dyspozycji w ramach budżetu obywatelskiego w Radomiu przeznacza się kwotę 3.000.000zł.
- Do zespołu opiniującego wejdą urzędnicy miejscy, przedstawiciele klubów radnych i ewentualnie inne osoby. Magistrat prosi opinię publiczną o propozycje. Zakłada się, że zespół opiniujący będzie się składał z maksymalnie z 10 osób.
III. Głosowanie i wybór projektów do realizacji.
- Projekty poddawane są głosowaniu na terenie Miasta Radomia.
- Głosowanie mieszkańców jest tajne.
- Prawo udziału w głosowaniu ma każdy mieszkaniec Radomia posiadający czynne prawo wyborcze do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (zameldowany na terenie miasta Radomia) oraz mieszkańcy Radomia (zameldowani), którzy ukończyli 16 rok życia.
- Głosowanie przeprowadza się w takich miejscach jak: Urząd Miejski, Wydział Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi i Konsultacji Społecznych, wyznaczonych miejscach w mieście np. dom kultury, szkoła, miejskie wydarzenia/eventy.
- Oddanie głosu następować będzie poprzez wrzucenie karty do głosowania do urny wyborczej, po uprzednim okazaniu dokumentu tożsamości i złożeniu podpisu na karcie osób głosujących lub przesłanie na adres mailowy wypełnionej karty do głosowania wraz z podaniem imienia, nazwiska, daty urodzenia, adresu zameldowania. Na potrzeby głosowania planuje się uruchomienie specjalnej platformy internetowej, z której skorzystać będą mogły osoby zarejestrowane imiennie.
- Całość spraw związanych z organizacją budżetu obywatelskiego będzie przeprowadzona zgodnie z prawem dotyczącym ochrony danych osobowych.
- Głosowanie odbywa się poprzez ocenę projektów na karcie do głosowania. Głosować można na 5 projektów z listy okręgowej oraz na 5 z listy ogólnomiejskiej.
- Osoby głosujące nie będą weryfikowane pod kątem zameldowania w danym okręgu wyborczym. Można oddawać głosy także na projekty spoza własnego okręgu z zastrzeżeniem, że wszystkich głosów oddanych na projekty okręgowe może być co najwyżej 5. Większa liczba głosów powoduje ich nieważność.
- Lista okręgowa będzie tworzyła jedną całość i będzie zawierała wszystkie projekty lokalne z wszystkich okręgów z zaznaczeniem okręgu wyborczego, którego dotyczy dany projekt.
- Wybrane projekty zaznaczamy znakiem „X”.
- Na karcie do głosowania podaje się ogólne zasady oddania głosu, kwotę jaka przeznaczona jest na każdy okręg oraz projekty ogólnomiejskie i lokalne, tytuły projektów, planowany termin realizacji oraz szacunkowy koszt.
- Do realizacji w ramach budżetu obywatelskiego uznaje się kolejno te projekty, które uzyskały największą liczbę punktów, aż do wyczerpania puli środków finansowych przeznaczonych do dyspozycji w ramach budżetu obywatelskiego. Dotyczy to listy okręgowej oraz listy ogólnomiejskiej.
- W przypadku nierozdysponowania kwoty z danego okręgu możliwe jest przesunięcie tych środków na realizację projektów z innych okręgów. W tym przypadku do realizacji przewidziane byłby projekty, które odpadły z największą liczbą głosów.
- Informacja o wyniku konsultacji i głosowania podlega upublicznieniu.
- Wybrane projekty znajdują się w projekcie budżetu miasta na kolejny rok (lub lata, w przypadku projektu rozłożonego w czasie)
IV. Jak skutecznie zachęcić i poinformować mieszkańców o budżecie obywatelskim?
- Zasady budżetu obywatelskiego powinny być przekazane mieszkańcom. W miastach, które są pionierami procedowania budżetu obywatelskiego jak np. Sopot czy Poznań przeprowadza się szerokie akcje informacyjne. Magistrat prosi o uwagi, w jaki sposób powinien przeprowadzić akcję informacyjną, aby jak najwięcej mieszkańców mogło wziąć udział w konsultacjach społecznych.