Wszystkie prace związane z budową lotniska zostały zakończone. Obecnie trwają procedury odbiorcze, przewidziane prawem budowlanym. Na przylegającym terenie, na podstawie umowy z WSK PZL-Świdnik, powstaje droga kołowania która połączy z płytą postoju samolotów portu lotniczego płytę przed hangarem na terenie PZL-Świdnik. Droga ta będzie miała ok. 160 m długości – informuje spółka Port Lotniczy Lublin SA.
Oficjalne otwarcie zaplanowano na listopad, teraz lotnisko czeka jeszcze odbiór techniczny. Pierwsze loty odbędą się w grudniu do Anglii i Irlandii poleci Ryanair a do Norwegii – Wizz Air.
*****
Dane lotniska w Lublinie:
Lotnisko kodu 4D wyposażone na podejściu podstawowym w ILS kat. I ( wraz ze światłami odejścia i urządzeniami Meteo dla kat. I), na podejściu pomocniczym system świetlny uproszczony (lotnisko przygotowane do CAT II)
• Droga startowa długości 2520 m i szerokości 45 m + 2 x 7,5 m (droga kołowania: długość 201 m, szerokość 38 m)
• Płyta postoju samolotów dla 5 samolotów kodu C z możliwością zamiennego ustawiania samolotów kodu D ( na 4 samoloty ) - ze stanowiskiem odladzania samolotów ( dla kodu D)
• Wyposażenie nawigacyjne: ILS/DME, DVOR/DME
• Na obu końcach drogi startowej płaszczyzny do zawracania samolotów
• Parking na ok. 400 miejsc
• Przewidziana lokalizacja wieży i służb funkcjonowania ruchu lotniczego ( kontrolerzy wieżowi)
• Kategoria ochrony ppożlotniska: 7
• Własna obsługa płytowa samolotów (utrzymanie zimowe - odladzanie, odśnieżanie pasa i samolotów) oraz obsługa naziemna pasażerów
• Własna dystrybucja paliwa lotniczego
• W terminalu – końcowa stacja szynobusu
• Możliwość jednoczesnej odprawy 4 samolotów klasy B 737-800, A 320
Terminal
Liczący 11 tys. metrów kwadratowych terminal składa się z trzech skrzydeł. Zbiegają się one w głównej jego przestrzeni, którą tworzy hala odlotów z centralnie umieszczoną strefą odprawy bagażowo-biletowej. W skrzydle zachodnim ulokowana będzie strefa przylotów, a we wschodnim strefa odlotów. Skrzydło południowe zajmuje przystanek kolejowy i towarzyszące mu pomieszczenia biurowe przeznaczone dla administracji lotniska oraz służby celnej i granicznej.
Projekt przewiduje możliwość dalszej rozbudowy terminala. Realizowana w pierwszej fazie wielkość terminala, zgodnie z zachowaniem przepisów, umożliwi bezkolizyjną obsługę ruchu pasażerskiego do 1 mln pasażerów rocznie.
Cała strefa odlotów będzie miała charakter przestrzeni otwartej. Znajdować się tu także będzie strefa kontroli bezpieczeństwa i odprawy celnej oraz strefa komercyjno-cateringowa w formie pasażu handlowego.
Zaprojektowano dwie główne poczekalnie odlotowe: dla odlotów strefy Schengen i strefy non Schengen. W strefie odlotów oraz przyległych pomieszczeniach komercyjno-cateringowych będzie mogło przebywać 400 osób.
Ze strefy poczekalni podróżni przejdą w kierunku lotniska przez strefę bramek – boardingu. Każdej z bramek towarzyszyć będzie podwójne stanowisko rejestracji kart pokładowych. Umożliwia to stworzenie osobnych wyjść dla klasy ekonomicznej i business lub utworzenie przejść priorytetowych. Bramki wyprowadzą podróżnych na zewnątrz.
W zachodniej części terminala usytuowana będzie strefa przylotów, a w niej wielofunkcyjna, obszerna hala odbioru bagażu ze strefą kontroli paszportowej. W hali, która posiada dwa wejścia od strony płyty lotniska (strefa Schengen i non Schengen) znajdzie się karuzela wydawania bagażu. Po odbiorze bagażu podróżni kierują się do wyjścia.
W tej strefie umieszczono także pomieszczenia wizowe i miejsce na kantor wymiany walut. W strefie przylotów i przyległych pomieszczeniach będzie mogło przebywać nawet 650 osób.
W części południowej terminala znajdzie się przystanek kolejowy oraz wyjścia na parkingi dla samochodów osobowych. Przejście na perony możliwe będzie także poprzez strefę komercyjną usytuowaną wzdłuż przystanku oraz bezpośrednio (bez konieczności wchodzenia do wnętrza terminala) z rejonu parkingów zewnętrznych i przystanków autobusowych. W tej strefie będzie mogło przebywać ok. 300 osób.
--
Ilość bramek w terminalu:
1/odprawa biletowo-bagażowa (check-in)
12 kiosków check-in
7 check-in na odprawie bagażu rejestrowanego + 1check-in automatyczny
2/ kontrola wizowa (odprawa paszportowa poza Unię Europejską)
odloty - 2 stanowiska
przyloty - 2 stanowiska
3/ kontrola bezpieczeństwa (security)
odloty:
2 punkty kontroli bezpieczeństwa bagażu podręcznego i pasażerów
1 punkt kontroli bezpieczeństwa bagażu ponadgabarytowego
system kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego + kontrola celna
przyloty:
2 punkty kontroli celnej
1 punkt kontroli bezpieczeństwa dla personelu lotniskowego oraz towarów przeznaczonych do pomieszczeń komercyjnych w strefie zastrzeżonej terminalu (piwnica)
4/ kontrola dokumentów (kraje Unii Europejskiej)
do strefy Schengen nie przewiduje się, chociaż istnieje możliwość kontroli poprzez jedno stanowisko obsługujące Non Schengen
dla pasażerów spoza strefy Shengen odlatujących z Polski (wówczas port jest granicą państwa)- 2 punkty kontroli
5/ boarding (ilość gate'ów)
2 bramki do strefy Schengen
2 poza strefę Schengen*
* dane pochodzą ze strony Portu Lotniczego Lublin.