Karta miejska to w największym skrócie elektroniczny system przepływu danych i środków finansowych, który umożliwi pobieranie opłat za przejazd autobusami komunikacji miejskiej przy użyciu plastikowych kart z chipem. W początkowym okresie radomska karta miejska będzie służyła jako elektroniczny nośnik dla biletów okresowych obowiązujących w komunikacji miejskiej. Kartą będzie można posługiwać się także jak elektroniczną portmonetką i płacić nią za pojedyncze przejazdy autobusami. Nieco później planujemy rozszerzyć funkcjonalność karty i kodować na niej dodatkowe usługi. Karta miejska mogłaby zastąpić bilety parkingowe w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, legitymacje szkolne, studenckie, karty biblioteczne czy bilety wstępu na baseny Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji.
- Przewidujemy także nawiązanie współpracy z Kolejami Mazowieckimi oraz warszawskim Zarządem Transportu Miejskiego. To oznacza, że mieszkańcy Radomia posiadający naszą kartę miejską mogliby w przyszłości zakodować na niej bilety obowiązujące w komunikacji stołecznej. Karta miejska dostarczy nam wielu danych dotyczących ruchu pasażerskiego w komunikacji autobusowej, co pozwoli na optymalizację usług przewozowych - informuje rezcnik MZDiK Dariusz Dębski.
Infokioski, terminale, kasowniki
MZDiK przewiduje zamówienie 80 tysięcy kart miejskich. Wielkością będą one podobne do kart bankomatowych czy dowodów osobistych. Każda z kart będzie miała na awersie opracowany przez nas wzór graficzny. Częścią tego wzoru będzie fotografia związana tematycznie z komunikacją miejską i z samym miastem. Na awersie będzie również numer seryjny karty. Nie przewidujemy na razie możliwości wyboru motywu graficznego awersu. Rewers będzie natomiast służył personalizacji, znajdzie się na nim fotografia posiadacza karty oraz jego imię i nazwisko. Karty będzie można doładowywać oraz sprawdzać aktualny stan konta w dziewięciu automatach biletowych, pełniących jednocześnie funkcję infokiosków, które staną na najważniejszych przystankach, a także w 25 terminalach, które będą działały w punktach sprzedaży biletów.
Doładowywanie kart będzie możliwe również w serwisie internetowym, który wykonawca uruchomi na naszej oficjalnej stronie. Serwis ten umożliwi wnoszenie opłat za doładowanie karty poprzez płatności online oraz sprawdzanie historii transakcji. Wnioski o wydanie karty będzie można składać w naszych punktach sprzedaży biletów lub poprzez internet. We wszystkich autobusach zostaną zamontowane nowe kasowniki dwusystemowe, czyli umożliwiające odczyt danych zapisanych na karcie miejskiej lub skasowanie papierowego biletu jednorazowego. Oprogramowanie dostarczone przez wykonawcę umożliwi wystawianie duplikatów kart w przypadku ich zniszczenia lub zagubienia, z zachowaniem aktualnego stanu konta.
Tablice świetlne na przystankach i w autobusach
System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej będzie informował czekających na przystankach o rzeczywistym czasie przyjazdu autobusu, przebiegu trasy lub zmianach w rozkładzie. Na 44 najważniejszych przystankach autobusowych zostaną zamontowane na słupach dwustronne tablice świetlne. Będziemy pierwszym miastem w Polsce, które wdroży System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na tak dużą skalę, w innych miastach korzystających z podobnych rozwiązań tablic jest o wiele mniej. Tablice naszego systemu zostaną wykonane w technologii LED. Na czarnym tle będą wyświetlane duże, żółto-pomarańczowe napisy. Osoby starsze lub słabowidzące nie będą miały problemu z odczytaniem komunikatów. Będą one wyświetlane w pięciu albo ośmiu wierszach, a wysokość każdego z nich będzie wynosić pięć centymetrów. Jasność świecenia diod LED będzie automatycznie dostosowywana do pory dnia: nocą diody będą świeciły słabiej, a w ciągu dnia - silniej. Mniejsze tablice LED zostaną zamontowane także we wszystkich autobusach wraz z systemem głosowych zapowiedzi przystanków (zastąpią one obecne boczne tablice trasowe z pleksi).
- Wybrany przez nas wykonawca w ramach wdrażania Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej będzie musiał zamontować wszelkie urządzenia systemu nie tylko na wybranych przystankach i we wszystkich autobusach, ale także w pojazdach MZDiK służących do przewozu osób niepełnosprawnych, w naszej siedzibie oraz w zajezdniach autobusowych. Obowiązkiem wykonawcy będzie również zainstalowanie oprogramowania niezbędnego do poprawnego funkcjonowania tych urządzeń - informuje rzecznik MDiK.
System usprawni zarządzanie wykorzystaniem taboru komunikacji miejskiej oraz busami MZDiK, zapewni też nadzór nad pracą pojazdów w czasie rzeczywistym przy wykorzystaniu urządzeń GPS zamontowanych w busach i autobusach.
Wymagania wobec oferentów
Zamawiany przez MZDiK system karty miejskiej oraz System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej muszą mieć budowę modułową. Zależy nam na możliwości rozbudowy infrastruktury, na przykład montażu dodatkowego wyposażenia wewnątrz pojazdów czy uruchomieniu w przyszłości nowych punktów do wydawania i ładowania kart elektronicznych. Dostarczone oprogramowanie musi gwarantować obsługę całego systemu karty miejskiej przy ewentualnym przejściu ze złotych polskich na euro.
- Oferentom stawiamy wysokie wymagania. Muszą wykazać, że w ciągu ostatnich trzech lat wykonali przynajmniej jedno zamówienie polegające na dostawie i wdrożeniu systemu pobierania opłat za przejazd środkami komunikacji miejskiej za pomocą elektronicznej karty zbliżeniowej w co najmniej jednym mieście, a także minimum jedno zamówienie polegające na dostawie i wdrożeniu systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym - dodaje Dariusz Dębski.
Firmy i konsorcja firm zainteresowane naszym zamówieniem mogą składać oferty do 12 lutego do godziny 10.00. Oferty będą oceniane nie tylko pod kątem ceny, ale także okresu gwarancji jakości i rękojmi za wady na przedmiot zamówienia. Wybrany przez MZDiK wykonawca będzie miał pięćset dni od daty podpisania umowy na wdrożenie projektu.
Dofinansowanie unijne
Pierwsze działania związane z wprowadzeniem karty miejskiej w Radomiu MZDiK podjął już na początku zeszłej dekady. Projekt skonkretyzowano w roku 2009, a w kolejnym został złożony wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 (w ramach działania 5.1: Innowacje w komunikacji miejskiej). Dofinansowanie w wysokości 85 procent kosztów kwalifikowanych projektu, czyli ponad 6 milionów złotych, uzyskano pod koniec 2011 roku. Umowa w sprawie dofinansowania została podpisana 19 września ubiegłego roku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego w Radomiu. Podpisali ją: prezydent Radomia Andrzej Kosztowniak oraz wicemarszałek województwa mazowieckiego Leszek Ruszczyk.
Konkurs na zdjęcie do karty miejskiej
- Jednocześnie informujemy, że rozstrzygnęliśmy ogłoszony na początku grudnia ubiegłego roku konkurs na zdjęcie do karty miejskiej. Chociaż miłośników fotografii jest w Radomiu wielu, w tym również takich, którzy robią zdjęcia autobusów, to jednak nasz konkurs nie cieszył się zbyt dużym zainteresowaniem. Mimo informacji na naszej oficjalnej stronie internetowej oraz niemal we wszystkich lokalnych mediach, zgłoszono tylko osiem propozycji zdjęć (łącznie od czterech autorów) - wyjaśnia rzecznik Dębski.
Zgłoszone fotografie oceniało pięcioosobowe jury (cztery osoby z MZDiK i fotoreporter jednego z lokalnych mediów). Uczestnicy konkursu starali się pokazać pojazdy komunikacji miejskiej na tle charakterystycznych obiektów. Jednak kompozycje zdjęć nie zawsze spełniały podstawowe wymogi (istotne obiekty były na przykład częściowo zasłonięte przez znaki drogowe lub barierki). Ostatecznie jurorzy jednogłośnie podjęli decyzję, że pierwsze miejsce w konkursie nie zostanie przyznane (zgodnie z postanowieniami regulaminu - część IV, punkt 1). Drugie miejsce zajęła fotografia Michała Jeżyny, natomiast trzecie - nocne zdjęcie Sylwii Gawryjołek. Laureaci otrzymają w nagrodę bilety okresowe komunikacji miejskiej w Radomiu (odpowiednio na 90 i na 30 dni). O szczegółach poinformujemy ich drogą mailową.
MZDiK za naszym pośrednictwem gratuluje laureatom i dziękuje wszystkim uczestnikom za udział w konkursie.