Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej działający jako Krajowy operator systemu zielonych inwestycji ogłosił nabór wniosków o dofinansowanie transportu niskoemisyjnego. Dofinansowanie udzielane będzie w formie dotacji do 100%, jednak minimalny koszt całkowity przedsięwzięcia nie może być mniejszy niż 8 mln zł. Program „Gazela” obejmuje m.in. zakup nowych autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG, szkolenie kierowców pojazdów transportu miejskiego z obsługi niskoemisyjnego taboru, modernizację lub budowę stacji obsługi tankowania pojazdów transportu zbiorowego w zakresie dostosowania do autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG, modernizację lub budowę tras rowerowych, wdrożenie systemu roweru miejskiego.
Wszystko wskazuje na to, że również Radom sięgnie po te pieniądze. W przyszłym tygodniu zapadnie decyzja czy wniosek o udział w „Gazeli” złoży MPK jako spółka czy MZDiK jako podmiot podległy miastu. - Znamy założenia tego programu. Jeszcze nie zapadły ostatecze decyzje kto z nas złoży wniosek, ponieważ należy przeanalizować, który z podmiotów, MPK czy MZDiK, ma większe szanse na udział w projekcie. W przyszłym tygodniu mamy w tej sprawie posiedzenie, wtedy zadecydujemy – mówi Robert Dasiewicz, wiceprezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Radomiu.
Do udziału w programie „Gazela” przekonuje magistrat Bractwo Rowerowe, które w tej sprawie wysłało pismo do Andrzeja Kosztowniaka, prezydenta Radomia. „To doskonała okazja, by budować trasy dla rowerzystów, co jest jednym z założeń tego konkursu. Choć regulamin konkursu nie jest idealny, bo wymaga zakupu specjalistycznych autobusów zasilanych CNG, to i tak warto brać udział w tym konkursie. W podobnej sytuacji znalazł się Gdańsk kilka lat temu. Był on pierwszym dużym polskim miastem, które zrealizowało kompleksowy program budowy tras rowerowych. Podstawowa część tego systemu, obejmująca budowę ponad 30 km dróg rowerowych oraz 70 kilometrów ulic uspokojonego ruchu była wdrażana w ramach bezzwrotnego grantu, jaki Gdańsk otrzymał z Funduszu Środowiska Globalnego w 2002 roku” czytamy w piśmie skierowanym do władz miasta.
Bractwo zauważa, że pozyskane środki mogłyby zostać wkorzstane m.in.na budowę brakujących połączeń pomiędzy istniejącymi drogami rowerowymi (ul. Żółkiewskiego – ul. Warszawska; Al. Grzecznarowskiego: na odcinku rondo Dmowskiego - ul. Słowackiego oraz Al. Grzecznarowskiego – pl. Ołdakowskiego – ul. Broni), wytyczenie przejazdów (skrótów) rowerowych przez ul. 25 Czerwca na skrzyżowaniach z ulicą Kelles-Krauza i Żeromskiego oraz budowę drogi rowerowej wzdłuż Potoku Północnego. Nowe fundusze europejskie, które będą do wykorzystania w latach 2014-2020 w dużej mierze także będą mogły być wykorzystane na wspieranie nieskoemisyjnych środków transportu, w tym także i roweru. Bez przygotowania odpowiednio dużej puli projektów Radom nie będzie mógł starać się o te środki, dodaje stowarzyszenie. Wnioski wstępne można składać od 1 marca do 2 kwietnia 2013 roku, do godz. 15:30. O dofinansowanie mogą ubiegać się gminy miejskie, spółki komunalne, które działają w celu wykonania zadań gmin miejskich związanych z lokalnym transportem miejskim oraz inne podmioty świadczące usługi w zakresie lokalnego transportu miejskiego na podstawie umowy zawartej z gminą miejską.