Przypomnijmy, ZIP, czyli Zintegrowany Informator Pacjenta, jest ogólnopolskim serwisem udostępniającym zarejestrowanym użytkownikom historyczne dane o ich leczeniu i finansowaniu, gromadzone od 2008 r. przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
Aby utworzyć konto osobiste w ZIP wystarczą 3 kroki:
Należy przyjść do radomskiej delegatury NFZ z dowodem osobistym, gdzie otrzymamy osobisty login i hasło. Już następnego dnia możemy zalogować się na stronie zip.nfz.gov.pl.
Portal Zintegrowany Informator Pacjenta (zip.nfz.gov.pl) składa się z czterech głównych części. Serwis informacyjny „Twój Portal” oraz informator „Gdzie się leczyć” są ogólnodostępne. Sprawdzić w nich możemy m.in. w których szpitalach i przychodniach mamy prawo leczyć się bezpłatnie w ramach powszechnego ubezpieczenia, a także jak dojechać do tych placówek i w jakich godzinach są otwarte.
Zakładając osobiste konto w ZIP otrzymamy dodatkowo dostęp do informacji zawartych w Rejestrze Usług Medycznych oraz na stronie Prawo do świadczeń zdrowotnych. Dzięki temu dowiemy się:
- Czy jesteśmy ubezpieczeni (eWUŚ).
- Na jakim etapie realizacji jest złożone w NFZ skierowanie do sanatorium.
- Ile za nasze leczenie płaci NFZ.
- Jaką kwotę NFZ dopłacił do wykupionych przez nas leków.
- Gdzie złożyliśmy deklarację wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej pierwszego kontaktu.
- Kiedy otrzymaliśmy refundowane przedmioty ortopedyczne (np. wózek inwalidzki, aparat słuchowy, protezę czy gorset).
Czym jest EKUZ i dlaczego warto ją zabrać na wakacje?
Na podstawie EKUZ w razie nagłego zachorowania mamy prawo do świadczeń zdrowotnych ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego na terenie państw UE/EFTA. Przysługują nam świadczenia zdrowotne niezbędne z medycznego punktu widzenia. O tym, jakie to świadczenia, każdorazowo decyduje lekarz, biorąc pod uwagę charakter świadczenia oraz przewidywany okres pobytu ubezpieczonego w państwie członkowskim UE/EFTA.
Aby otrzymać EKUZ należy Wypełnić wniosek o wydanie karty. Znajdziemy go na stronach Narodowego Funduszu Zdrowia (www.ekuz.nfz.gov.pl). Można to zrobić ręcznie bądź elektronicznie.
W drugim przypadku po wypełnieniu należ wniosek wydrukować i podpisać. Wniosek trzeba złożyć w siedzibie mazowieckiego NFZ w Warszawie lub najbliższej delegaturze. Jeśli zrobimy to osobiście, kartę otrzymamy „od ręki”.
Jeśli prześlemy wniosek pocztą, e-mailem, za pośrednictwem systemu ePUAP bądź faksem, EKUZ zostanie nam przekazana we wskazany we wniosku sposób – kartę można odebrać osobiście bądź wskazać adres, na który zostanie przesłana.
Każdy zgłoszony do ubezpieczenia rodzica jako uczeń lub student musi załączyć do wniosku kopię aktualnej legitymacji ucznia/studenta lub inną formę zaświadczenia o kontynuowaniu nauki.
W razie kłopotów z potwierdzeniem ubezpieczenia w Centralnym Wykazie Ubezpieczonych zostaniemy poproszeni o przedstawienie dowodu ubezpieczenia, np. druku ZUS RMUA, zaświadczenia z KRUS, legitymacji emeryta bądź rencisty, a w przypadku osoby zgłoszonej do ubezpieczenia jako członek rodziny np. druku ZUS ZCNA.
EKUZ wydawana jest bezpłatnie.
NFZ Delegatura w Radomiu: ul. Piastowska 4, 26-617 Radom
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? DOŁĄCZ DO NAS FACEBOKU. ZRÓB TO TERAZ >>