Wtorek 26 listopada
Delfiny, Lechosława, Konrada
RADOM aktualna pogoda

Co dolega MPK?

ts 2012-06-25 11:30:00

Po kilku miesiącach od chwili wykonania, radni otrzymali na piątkowej sesji wyniki audytu w Miejskim Przedsiębiorstwie Komunikacji w Radomiu. Audyt wykonała wrocławska firma Refunda, oferująca profesjonalne usługi doradcze.

 

Według audytorów przychody netto z usług publicznych (komunikacji miejskiej) przyniosły w 2009 roku 28,5 mln zł, w roku 2010 – 31,4 mln zł, zaś w w I półroczu 2011 roku 15,8 mln zł, z usług niepublicznych zaś odpowiednio -10,3 ml zł, 9,5 mln zł oraz 4,4 mln zł. W przypadku usług przewozowych w komunikacji podmiejskiej w 2009 roku przychody wyniosły 4,0 mln zł, rok później – 3,4 mln zł, a w pierwszym półroczu 2011 -1,5 mln, z kolei z przewozów komercyjnych odpowiednio: 334,4 tys. zł, 356,1 tys. zł oraz 153,5 tys. zł.

Jako działalność rentowną audytorzy uznali: usługi diagnostyki (58%), usługi reklamy (82%), usługi naprawcze (49%), usługi serwisu ogumienia (21%), sprzedaż ogumienia (10%), dzierżawa pomieszczeń (29%), sprzedaż materiałów (w tym biletów komunikacji miejskiej – 5%).

Nierentowne są natomiast działalność w zakresie przewozów komercyjnych (-6%) oraz sprzedaż paliw (-0,5%).  W aspekcie oceny efektywności prowadzonej przez MPK działalności audytorzy uznali, że podstawowa działalność operacyjna spółki, którą są przewozy autobusowe publiczne i komercyjne, jest trwale nierentowna.

Rentowność przewozów miejskich w badanym okresie była ujemna i wyniosła przeciętnie 18,4%, natomiast pozostała działalność przewozowa przyniosła straty na poziomie 37,1%. Tak wysoka deficytowość świadczonych usług  zdaniem audytorów przyczyniła się do znaczącego pogorszenia się sytuacji finansowej spółki.

W raporcie z audytu jego autorzy przedstawili też wnioski na przyszłość. Według nich wskazane jest m.in. wdrożenie działań mających na celu uzyskanie oszczędności kosztowych w nieefektywnych ekonomicznie bądź nieuzasadnionych działalnościach, tj.: w obszarze kosztów magazynowania, przewozów pracowniczych i w zakresie kosztów obsługi paliw. Ponadto zasugerowano w aby kontekście wykonywania działalności publicznego transportu zbiorowego jako podmiot wewnętrzny gminy miasta Radomia (od 1 lipca 2012 roku) wyeliminować nierentowną działalność komercyjną, czyli przewozy w komunikacji podmiejskiej, przewozy komercyjne oraz sprzedaż paliw i pozostałych towarów na rzecz klientów zewnętrznych. Usługi komunikacji miejskiej winny być świadczone przez MPK Radom według stawek wynagrodzenia pozwalających na pokrycie kosztów świadczenia tychże usług wraz z uwzględnieniem „rozsądnego zysku”.

Według audytorów stawka wynagrodzenia pokrywająca koszty świadczenia usług komunikacji miejskiej w Radomiu wyniesie 6,52 zł w 2012 roku przy założeniu planowanej pracy przewozowej w wysokości 5 mln wozokilometrów rocznie i 6,37 zł przy założeniu planowanej pracy przewozowej w wysokości 6,5 mln wozokilometrów rocznie.

Raport sugeruje też, że w związku z regulacjami z zakresu udzielania pomocy publicznej istnieje konieczność uporządkowania kapitałów spółki przed powołaniem MPK jako podmiotu wewnętrznego gminy miasta Radomia.

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

Nie przegap

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych