Statystyki pokazują, że polskie dzieci tyją najszybciej w Europie. W dużej mierze przyczyniają się do tego złe nawyki żywieniowe i niewystarczająca edukacja dzieci i rodziców w kwestii zdrowego odżywiania. Dlatego też wielu nieświadomych zgrożeń uczniów na drugie śniadanie wybiera bomby kaloryczne w postaci czekoladowych batonów i chipsów. Taki ''posiłek'' popijają nierzadko kolorowym i gazowanym napojem.
Inicjatorzy kampanii pragną zachęcić jak największą grupę rodziców i dzieci do sięgania po kolorowe i odżywcze kanapki.
Pani Jola, mama 9-letniej Ewy przyznaje, że przekonanie córki do sięgnięcia po jabłko czy marchewkę graniczy z cudem. - Moje dziecko zdecydowanie woli słodkie bułki czy kanapki z dżemem lub miodem, a nie ciemne pieczywo z wędliną i sałatą. Uważam, że taka kampania jest bardzo potrzebna. Sama często obserwuję dzieci wychodzące ze szkoły z chipsami w ręku. One nie widzą w tym nic złego. Ale to rolą dorosłych jest, aby im uzmysłowić, że takie przekąski zagrażają ich zdrowiu.
Lekarze alarmują, że coraz większą grupę ludzi dotykają problemy związane z nadwagą i otyłością. Znaczny nadmiar kilogramów sprzyja powstawaniu wielu chorób jak np. cukrzyca typu II, choroby układu krążenia, niektóre typy nowotworów czy schorzenia ortopedyczne. Jak przyznają specjaliści, jeszcze kilkanaście lat temu taki problem prawie w ogóle nie istniał.
Psycholodzy zwracają uwagę także na pojawiające się w wyniku nadwagi zaburzenia emocjonalne. Dzieci z nadwagą czy otyłością zwykle mają niskie poczucie własnej wartości i często są wyśmiewane przez rówieśników.
Jak przyznaje Włodzimierz Wolski - dyrektor Ośrodka Interwencji kryzysowej TPD, pomysł takiej kampanii to potrzeba chwili zrodzona z obserwacji niezdrowych nawyków żywieniowych i niekorzystnych przyzwyczajeń jak np. spędzanie czasu wolnego przed komputerem.
W ramach kampanii dyrektorzy i uczniowie podstawówek oraz rodzice wypełniać będą specjalną ankietę dotycząca nawyków żywieniowych i sposobów spędzania wolnego czasu przez dzieci. Jej wyniki zostaną omówione podczas spotkań z lekarzami specjalistami i przyczynią się do promowania zdrowego trybu życia i wyeliminowania zagrożeń dla zdrowia wynikających ze złego sposobu odżywiania i niewłaściwych nawyków dotyczących spędzania czasu wolnego.
Organizatorzy pragną także, aby dzieci aktywnie włączyły się w prowadzone działania. Dlatego ogłoszono konkurs na hasło promujące kampanię. Ma ona być długotrwała i szeroko zakrojona, a spotkania informacyjne odbędą się we wszystkich radomskich szkołach. Kampania ma też przybierać różne formy, po to by zachęcić jak najwięcej rodziców i dzieci do wprowadzenia jej postulatów w życie.
Chcesz szybciej dowiadywać się o nowych wydarzeniach i czytać najświeższe newsy? POLUB NAS NA FACEBOOKU. ZRÓB TO TERAZ >
Baton czy kanapka? Ruszyła kampania promująca zdrowe odżywianie
Towarzystwo Przyjaciół Dzieci wraz lekarzami i Cechem Piekarzy w Radomiu zainicjowało nową akcję społeczną, której celem jest promowanie zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci i ich rodziców. W pierwszym spotkaniu, które odbyło się w PSP nr 15, udział wzięła m.in. Małgorzata Kosztowniak, lekarz specjalista chorób wewnętrznych i żona prezydenta Radomia.
Komentarze naszych czytelników
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu