Niedziela 24 listopada
Emmy, Flory, Jana
RADOM aktualna pogoda

47,7 mln zł! Rusza remont Żółkiewskiiego. Objazdy jeszcze nie gotowe

MZDiK, red. rc 2015-01-30 15:06:00

Za budowę nowego węzła drogowego na ul. Żólkiewskiego będzie odpowiedzialny pruszkowski Strabag. Dziś Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji podpisał z firmą umowę. Nowe wiadukty mają być gotowe w ciągu dziewięciu miesięcy. Objazdy zostaną wyznaczone nie tylko przez miasto. 

Wizualizacja węzła drogowego na ul. Żółkiewskiego, u zbiegu miejskiego odcinka drogi krajowej numer 9 oraz linii kolejowej Warszawa - Kraków

W przetargu na budowę wiaduktów wystartowało pięć firm i konsorcjów. Najmniej za wykonanie wszystkich robót zażądał Strabag z podwarszawskiego Pruszkowa. - Oferta tego przedsiębiorstwa opiewa na kwotę 47 milionów 534 tysięcy 309 złotych. I to właśnie tę ofertę uznaliśmy za najkorzystniejszą – informuje Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK.

Budowa nowego węzła na Żółkiewskiego nie będzie pierwszą inwestycją tej firmy realizowaną w Radomiu. W 2009 roku Strabag wyremontował ponad dwuipółkilometrowy odcinek ulicy Nowa Wola Gołębiowska, a w 2011 - zakończył przebudowę sześciu ulic wokół Słonecznego Centrum.  

Nieskończona inwestycja

- Inwestycja, którą rozpoczynamy, ma kluczowe znaczenie dla rozwoju podstawowego układu komunikacyjnego miasta. Jest też jedną z najbardziej oczekiwanych przez kierowców w Radomiu. Istniejący wiadukt na Żółkiewskiego, nad torami kolejowymi do Warszawy, ma już prawie 20 lat – wyjaśnia rzecznik.

Jego budowę rozpoczęto w 1986 roku, a zakończono dopiero w połowie lat dziewięćdziesiątych minionego wieku. Już podczas budowy obecnego obiektu na Żółkiewskiego planowano, że obok niego powstanie bliźniacza konstrukcja. Ówczesnym budowniczym udało się jednak postawić tylko betonowe filary drugiej przeprawy, które nigdy nie zostały zabudowane.

Będą bliźniaki

Budowa nowego węzła drogowego na ulicy Żółkiewskiego ma związek ze zmianą w tym rejonie parametrów technicznych linii kolejowej Warszawa - Kraków. - W tej sytuacji zdecydowaliśmy się na rozbiórkę północnego wiaduktu w ciągu ulicy Żółkiewskiego oraz betonowych podpór południowego wiaduktu, którego budowę przed wieloma laty przerwano – mówi Dariusz Dębski.

Centralną częścią planowanego węzła będą dwie zupełnie nowe bliźniacze przeprawy mające po cztery przęsła. Każdy z nowych wiaduktów będzie miał 93 metry długości i 17 metrów szerokości. Jezdnie na wiaduktach będą szerokie na 11,5 metra. Po północnej i południowej stronie węzła powstaną łącznice, częściowo biegnące śladem istniejących dróg. Dzięki nim zostanie zapewniony wygodny dojazd do ulicy Rodziny Ziętalów, przy której znajduje się kilka firm oraz nowa - niedawno oddana do użytku - jednostka Państwowej Straży Pożarnej w Radomiu.

Miejski odcine "dziewiątki" pozostanie bez zmian

Zamówienie nie obejmuje przebudowy miejskiego odcinka trasy krajowej numer 9 między nowym węzłem drogowym a starodrożem Kozienickiej. Zakres zadania jest taki sam jak umowa dotycząca dofinansowania, które MZDiK otrzymał z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Na mocy tejże umowy dofinansowanie wyniesie 85 procent wartości inwestycji.

Na czas trwania robót istniejący wiadukt na Żółkiewskiego zostanie wyłączony z ruchu i rozebrany. W jego miejscu powstanie nowy obiekt mostowy. Równolegle będzie trwała budowa drugiego, bliźniaczego wiaduktu.

Położą nowy asfat dwa razy

- Zdajemy sobie sprawę z tego, że na drogach objazdowych będzie zwiększony ruch kołowy, w związku z tym w ramach zamówienia muszą być również wzmocnione konstrukcje nawierzchni części z nich. Wykonawca przed rozpoczęciem zasadniczych robót będzie musiał wzmocnić nawierzchnię ulic Kozienickiej, Struga i 11 Listopada, a także zbudować nową sygnalizację świetlną u zbiegu ulic Energetyków i Stara Wola Gołębiowska, która pozwoli na poprowadzenie objazdów - wymienia rzecznik MZDiK.

Po zakończeniu robót mostowych wykonawca raz jeszcze będzie musiał położyć nowy asfalt na Kozienickiej, Struga i 11 Listopada, a także odtworzyć nawierzchnie ulic Szarych Szeregów, Wernera, Żółkiewskiego, Zbrowskiego, Energetyków i Brzustowskiej. Wzmocnienie konstrukcji nawierzchni wszystkich dróg objazdowych jest wymogiem kontraktu i nie ma możliwości rezygnacji z tych prac. 

Na objazdy poczekamy

Rozpoczęcie inwestycji na Żółkiewskiego w początkowym okresie nie będzie wiązało się z utrudnieniami dla kierowców. Z czasem jednak będzie konieczne zamknięcie odcinka krajowej "dziewiątki" i skierowanie ruchu kołowego na drogi objazdowe.

- Obecnie trwają uzgodnienia dotyczące tras objazdów, w tym dla ruchu tranzytowego, który chcemy poprowadzić w taki sposób, by był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców centrum miasta. Wraz z wykonawcą dołożymy wszelkich starań, aby utrudnienia w ruchu kołowym związane z budową nowych wiaduktów potrwały jak najkrócej - zapewnia w imieniu MZDiK, rzecznik Dariusz Dębski.

Najszybsze informacje z Radomia wprost na Twojego Facebooka:
KLIKNIJ I POLUB NAS TERAZ >>

Komentarze naszych czytelników

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu

Dodaj komentarz

RADOM aktualna pogoda

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies.

Strona używa cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług oraz prowadzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Akceptuję, nie pokazuj więcej
Polityka prywatności Ochrona danych osobowych